Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
kruistukjes van de cardan gesjekt?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
edwin schreef:kruistukjes van de cardan gesjekt?

gelijk in, ik moet leren m'n eigen regels re volgen, als er iets stuk is, wat is het laatste dat veranderd is? daar eerst kijken..! De bak is een verandering maar zonder aanpassing aan het ding gemonteerd.

Bij nader inzien moet ik het daar gaan zoeken... de as heeft nw kruisstukken, uitgebalanceert, is ingekort omdat ie net niet kort genoeg bleek, en toen niet uitgebalanceert. Bovendien voelde ik destijds al wat resonantie.

Omdat het nu geplaatste rubber veel steviger is wordt dat meer doorgegeven aan het casco. Dus in het beste geval is het nog steeds de as, echter hoor ik hem nu meer... voelen niet.

Beetje kl*te want het is allemaal via via gebeurd of zonder bon, zat er vanavond al over te denken, het ding er weer onderuit en opnieuw, dan heb ik onderhand 3x een nw as er onder....

op een rijtje, de resonantie is snelheids/toeren afhankelijk, maar niet motortoeren afhankelijk. Onbelast, in z'n vrij loopt het ook af, dus A de snelheid loopt af, en wat zijn dan de betreffende draaiende delen? tot aan de koppeling: achteras, aandrijfas, bak, wielen/lagers. Of B het aantal toeren loopt af, wat zijn de onderdelen op dat moment, achteras, aandrijfas, wielen.

Welke delen geven nu meer geluid door middels het hardere rubber? Achteras ongeveer, aandrijfas (zit ad voorzijde vlak bover het rubber ad bak, of de bak zelf.

Welk deel is veranderd/aangepast? De aandrijfas... vervelend.. ik denk dat ik maar een reserve exemplaar laat maken volgens de huidige specifiecaties..

eventuele upgrade. Uitgaande as met Hardy-schijf en bijbehorende en aangepaste as..?

Kan een dergelijke uitgaande as in een M46 gestoken worden??

Sowieso de aandrijfas er onderuit, schuifstuk uit elkaar en een halve slag draaien, kan al schelen.. anders met het ding bij Funs langs...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Jambon schreef:anders met het ding bij Funs langs...

Koffie staat klaar.
Wink Big Grin
Tjeemig, leuk en interessant topic.. draadje...

nette wagen!
ben benieuwd hoe dit verder gaat!
patrick2wd schreef:Tjeemig, leuk en interessant topic.. draadje...

nette wagen!
ben benieuwd hoe dit verder gaat!

ik zelf ook af en toe...
Jambon schreef:ik zelf ook af en toe...
hoe staan de wielen er nu bij, blijft de camber of verloopt het/ slijt het gemonteerde plaatje? en de banden?
patrick2wd schreef:hoe staan de wielen er nu bij, blijft de camber of verloopt het/ slijt het gemonteerde plaatje? en de banden?

plaatjes slijten niet hoor, het zijn gewoon RVS ringen welke opgesloten zijn, net als de standaard "vorkjes" , verlopen gaat niet echt lukken. Banden zie je zo niets aan, helft van de km's is ook nog ens op winterrubber gedaan. Dat zul je pas kunnen vergelijken als ze wat meer afgesleten zijn vermoedt ik..
Ben daar ook wel benieuwd naar. Wil namelijk ook wat negatief camber.

Zodra de 1800 op de weg komt, zal ie echt wel uitgelijnd moeten worden na al die aanpassingen.

Kan ik dan gewoon aan hun vragen of ze er even wat negatieve camber van maken met een paar shims? Of zijn shims te dun, en moet ik dus zelf iets maken? Hoeveel graden heb jij nu?

Blijft zon oto nog wel lekker rechtuitsturen, of gaat ie dan zoeken?
Groeten, Boele
Boele schreef:Ben daar ook wel benieuwd naar. Wil namelijk ook wat negatief camber.

Zodra de 1800 op de weg komt, zal ie echt wel uitgelijnd moeten worden na al die aanpassingen.

Kan ik dan gewoon aan hun vragen of ze er even wat negatieve camber van maken met een paar shims? Of zijn shims te dun, en moet ik dus zelf iets maken? Hoeveel graden heb jij nu?

Blijft zon oto nog wel lekker rechtuitsturen, of gaat ie dan zoeken?

ongeveer 1.3 graad, is zat hoor. Heb je de plaatjes in volgorde bewaard toen de as uit elkaar ging..?

ik heb ook 1.5 graad extra toespoor, stuurt ie wat minder vaag. Wat je kunt doen is um op die stand (origineel+1.5) uitlijnen, en dan ens voelen of het naar je zin is. Als ie te zenuwachtig volet is het een kwestie van de 2 borgmoeren van de spoorstang los, de stang 1/8 slag in draaien, vast zetten, en weer een tijdje proberen..

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 15.006 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 9.113 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 28.106 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 32.802 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)