Berichten: 67
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2010
Volgens mij zou je trouwens ook prima RA, LA, RV, RA kunnen doen, en dan de voorklauwen van onder naar boven ontluchten. Zolang je maar eindigt met de klauw die het dichtst bij de hoofdremcilinder zit.
Volvo 142, 1969
Berichten: 30
Topics: 6
Lid sinds: Jun 2010
en LV dan??? is die niet nodig??
volvo 245 polar bj 1992 B230F
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
het gaat r uiteindelijk om wat de fabriek als laatste te ontluchten nippel zijn moet...
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Vreemd genoeg gaat het in de 240 Greenbook heel anders (had ik ook niet gedacht):
*Oh wacht, er staat nog wat vooraf* Ze gebruiken een remmendoorspoeler, ze zetten remvl.st. met 3-4 bar op het reservoir. Dat schiet lekker op!
LV alle drie de nippels tegelijk, RV alle drie (5x per kant pedaal intrappen), RA openen en controleren op luchtbellen, LA idem
Dan weer LV alle 3 maar dan 3x pompen, RV 3x pompen, en dit herhalen tot er geen luchtbellen meer meekomen.
* Voor 'handmatig' ontluchten zou ik deze volgorde aanhouden:
Since the 240 has two separate hydraulic systems (non ABS), the recommended sequence bleeds each system separately.
The upper two piston chambers on the front calipers form an inverted "U", with a single bleeder at the highest point. The lower two piston chambers form an upright "U", with bleeders at the two high points.
(See illustrations in Bentley, p 500-1 and Haynes, p 9-13)
Either A or B can be done first:
System A:
1) Left rear
2) Left front - Upper piston chambers (single bleeder, top)
3) Right front - Upper piston chambers (single bleeder, top)
System B:
4) Right rear
5) Right front - Lower piston chambers (inner and outer bleeders, either first)
6) Left front - Lower piston chambers (inner and outer bleeders, either first)
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 67
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2010
kersten schreef:en LV dan??? is die niet nodig?? 
Scuzi! RA, LA, RV, LV dus
Volvo 142, 1969
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Marc1970 schreef:..... ze zetten remvl.st. met 3-4 bar op het reservoir. Dat schiet lekker op!
Dat gaat niet goed komen..... Het reservoir zit in 2 rubber ringen geklemd op de HRC. Met 3 bar komt'ie er echt af. (en ik kan het weten..... Had het gelukkig op tijd door)
EezyBleed adviseert max. 1,2 Bar.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
hoeft uiteindelijk maar net meer te zijn dan geen druk...
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
bij Defensie deden we de LR's met een oude brandblusser, luchtaansluiting er op gelast, remolie er in, druk er op, slang naar een aangepast resorvoirdoppie, hotseflots..
Berichten: 202
Topics: 10
Lid sinds: Aug 2009
1 bar is meer dan genoeg.
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
nooit bij stil gestaan dat zoiets zou kunnen gebeuren!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68