Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230F
#1
We hebben hier liggen een B230F 4999859 nr 2105 volgens de gegevens op het distributie deksel
met een PIERBURG 175CD carburateur, op het uitlaatspruitstuk/luchtaanzuigbus etc zitten sensoren
Volgens mijn beperkte kennis van modernere Volvo motoren zou dit een injectie moeten zijn
we hebben niet de indruk dat het een ombouw is, het lijkt erop dat deze carbuarteur er al heel lang opzit

De vraag is nu: kunnen we deze motor zou 1 op 1 wisselen met de B21A in onze 245 van 1978
zonder gebruik te maken van de diverse sensoren /computerkasten

Er zit een 5 bak vast aan deze motor, maar we willen op nostalgische redenen de M46 o/d handhaven
we vinden het wel grappig rijden met dat knopje op de pook.

De enige reden voor ons om deze B230 in te bouwen is dat hij iets meer koppel zou moeten hebben
wat wel lekker is daar we regelmatig met een tandemas aanhanger rijden die geladen 2 ton weegt
( ja we weten dat dat niet mag Wink

Chris Balkenende http://www.bedfordworld.nl

Antwoord
#2
Heb je foto's van het blok?

Als er een Pierburg carburateur op zit dan vermoed ik dat er een B230F motor in de auto is geplaatst en het spruitstuk en carburateur van het oude blok op het B230F blok zijn overgezet.

Dat blok kun je in een 78er leggen. Omdat er reeds een carburateur op zit heb je denk ik met computer en andere regelapparatuur niets meer te maken.
Antwoord
#3
Een B230F is een injectiemotor en heeft dus nooit een carb, iemand heeft hem omgebouwd. Zit er een mechanische benzinepomp op de zijkant? Al die sensoren hangen er voor niks aan, het is nu feitelijk een B230A geworden. Het geheel is eenvoudig te verwisselen met je B21A.
Ws. moet je ook het B21 vliegwiel op de B230 zetten, en misschien nog wat kleinigheidjes, maar daar komen jullie wel uit. Benzinepompje heb je nodig, en de aandrijving in het blok daarvoor (zit op de hulpas). Voor de ontsteking zal je wat met de B21 unit moeten improviseren. Zit de stroomverdeler voor- of achterop de de B230F?

De M46 zit daar niet voor de grap, die heb je nodig om je km teller aan te drijven.

Foto!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
[Afbeelding: b230fe.jpg]
[Afbeelding: b230fa.jpg]
[Afbeelding: b230fb.jpg]
[Afbeelding: b230fc.jpg]
[Afbeelding: b230fd.jpg]
Antwoord
#5
Da's waarschijnlijk een B230A, iemand heeft er ander dist.deksel opgezet. Sensor a/d uitlaat is een lambdasonde, kan dat op een B230A?

Org. opbouw vd motor staat ingeslagen achter de stroomverdeler (onderblok). De gietdatum achter de rechtermotorsteun. Zal ergens 85-86 zijn.

Mooie upgrade.

De sticker vd riemwissel kan je natuurlijk ook niet meer geloven.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Nog maar eens goed gekeken: op het blok achter de distributie staat exact hetzelfde ingeslagen als op de stick op het distributiedeksel
dus een injectieblok waar men een carburateur op heeft gezet
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.416 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.219 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 583 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.377 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.453 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.535 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.373 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 5.535 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Motorproblemen B230F concept75 8 6.775 13 June 2020, 22:26
Laatste bericht: Marc1970
  B230F in plaats van B21E Yezzz 13 9.190 29 May 2020, 08:36
Laatste bericht: Yezzz

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)