Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B20B Spruitstuk-pakking vervangen
Mijn '65-er 122S is zojuist voor het eerst in lange tijd afgekeurd voor de APK en wel op het niet geheel luchtdicht zijn van de spruitstuk pakking.

Het gaat om een Amazone uit 1965 met B20B, dubbele SU's

[img width=220 height=166]http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/IMG_0026_2-1.jpg[/img]

Nu moet ik voor de herkeur "even" een nieuwe pakking plaatsen.

Deze denk ik.

Mijn vraag: kan het hele spruitstuk 'opzij' worden geschoven, of moet het hele spruitstuk los (dus ook van de uitlaatpijp).
Spruitstuk komt uit op een dubbele uitlaatpijp.

Is het nodig/raadzaam tapeinden/moeren mee te bestellen?

Saillant detail: op weg naar de APK stond ik midden op een kruispunt stil, en had ik geen koppeling meer. ???
Even aan de kant duwen en reservoir bleek helemaal leeg.
Gelukkig een bus remvloeistof in de auto, dus bijvullen, 100 x pompen, en zowaar, kon ik weer schakelen.
10 min later stond ik bij de keuring op de brug en, omdat het zulk baggerweer was. drupte de auto vanonder aan alle kanten.
Maar, ook de koppelingscylinder drupte als een gek (zo lek als een mandje) , maar is de keurmeester niet opgevallen 8) door alle pekel/sneeuw-prut.
Hoogst waarschijnlijk was dat ook afkeur geweest.

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Ik denk dat ik wel eens tegen dat probleem aangelopen ben en ik meen me te herinneren dat het spruitstuk nauwelijks de bocht om gaat met de tapeinden er nog door (meer dan de helft blijft zitten in de kop), het kan eigenlijk alleen maar haaks zijwaarts.
Dat was in een 144.

Die drie moertjes vd uitlaat zullen niet veel extra werk zijn?

Paar reserve tapeinden + moertjes kan ws. geen kwaad, maar eigenlijk heb ik er nog geen een gebroken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Citaat:Die drie moertjes vd uitlaat zullen niet veel extra werk zijn?

Dat klopt, maar dat zijn 3 moertjes extra die al 45 jaar vastgeroest zitten....
Alles wat niet los hoeft, laat ik liever zo.
Zeker gezien het feit dat ik 2 weken heb voor de herkeuring, en alles buiten moet gebeuren.
(bij - 100).
Antwoord
de achterste van de 3 is de boosdoener.. ik gebruik daar een "halfronde" sleutel 1/2 voor , ook wel "startersleutel"genoemd.. maak maar los want zodra je eea van de kop los hebt (en dan zul je altijd zien dat er een tap uit komt ipv de moer(en) en je trekt eea nog gekoppeld aan de uitlaat naar je toe zul je zien dat alles zich draait om de uitlaatbuis en je net niet uitkomt, achteraf kom je er achter dat er veel tijd aan onnodig gedoe verloren is gegaan.

ook wel handig is een klein dopsetje met verschillende verlengstukjes en uiteraard engelse dopjes..

ik heb trouwens op dit moment een spruitstukpakking ertussen die geheel tussen 2 delen "blik" gevat is, die kan ongestraft nog ens los en vast gedraait worden mocht eea een keer vaker los moeten..

oh ja, pas in alle geestdrift vooral op dat je de oliedrukgever achter het spruitstuk niet "even" ongezien sloopt..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
en je koppelingwerkcilinder, ik ben niet happig op revisiesetjes, liever een nw er op..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Citaat:en uiteraard engelse dopjes..

Fuck, da's waar ook.
Ik heb die auto al zo lang en nog nooit iets aan hoeven doen, dus ook geen engelse set.
Weer een goede reden om mezelf iets leuks te geven onder de kerstboom.
Antwoord
Een 1/2" startersleutel (halvemaan sleutel) is een mooi ding om te gebruiken, maar met een 6 kantige dop 13 of een nette ringsleutel komt de moer er ook braaf af.
Valt mij altijd mee hoe vast die zitten, ziet er vreselijk uit maar onder de moer is de draad nog schoon en intact.

Als je de motor even laat lopen wordt het spruitstuk heerlijk warm...
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Leuk klusje om te doen, en gelukkig kan het spruitstuk net vergenoeg opzij geschoven worden om de pakking er tussen te vrotten, zonder de 3 moertjes van de koppeling spruitstuk-uitlaat los te halen (is ook bijna niet bij te komen trouwens).
Wel even de middelste uitlaatbuissteun losgehaald zodat er voldoende rek in de pijp zat en wat slangen + gasstangetje carbs.
Verbazend hoe goed alle moertjes losgingen; nix stukgedraaid of zo, en alles met dop/ring 13 ip 5/16".
7 stuks boven, goed bij te komen, 2 beneden, en daar moet je wel heel leninge armen/polsen voor hebben zeg!
Alles moest half buiten half binnen gebeuren, 's avonds laat, bij -10, dus hoe minder los, hoe beter.

En, goedgekeurd! (wel weer even de koppelingsvloeistof gevuld, die was weer leeg.....)

Nu de rooie nog apk klaarmaken, die mag over 5 dagen...dan gaat ie in de verkoop :-\
Antwoord
koppelingscilinders hebben het allemaal zwaar. Door de lage temperaturen worden de rubbers harder waardoor je de olie eruit trapt.

Revisie setje heeft bij mijn combi wel geholpen. Op mijn vorige amazon heb ik een nieuwe gemonteerd. Deze eerst helemaal uit elkaar gehaald. Vervolgens met speciaal remmenvet (de bekende blauwe tube waar ik de naam van kwijt ben) weer in elkaar gezet. Werkte perfect!!
Groeten, Boele
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Fuseekogel vervangen 144 Boele 36 41.469 10 June 2015, 09:19
Laatste bericht: Jerry
  remklauw los bij remslangen vervangen? henqui 7 6.130 19 January 2014, 01:00
Laatste bericht: henqui
  volvo 140 alu grill vervangen voor plastic grill Knuif 8 5.215 14 August 2013, 23:29
Laatste bericht: Jambon
  oliekeerringen schakelstang BW35 vervangen ton76 3 3.961 22 October 2012, 19:24
Laatste bericht: ton76
  koppeling vervangen volvo142 2 2.993 26 May 2012, 20:38
Laatste bericht: Marc1970
  Dasboard 164 vervangen Nomen Nescio 3 4.430 29 June 2010, 17:42
Laatste bericht: Nomen Nescio

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)