Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Inmiddels heb ik een mogelijke bak gevonden.
Heeft iemand een foto of een goede beschrijving van hoe de verschillende lager uitvoeringen eruit zien?
M.a.w.: Hoe kan ik zien of het inderdaad een bak is met een lagerbus?
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Is dat te onderscheiden met de flens er nog aan?
Lijkt me lastig te zien.
Anders maar hopen dat het bouwjaar op de bak staat.
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ergens las ik dat de nieuwere "lager" versie een dekseltje over de keerring heeft, zoals op dit plaatje:
http://www.pirate4x4.com/forum/attachmen...1224370148
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 283
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2009
Kan alle verhalen alleen maar bevestigen na het weekend geknutsel.
Heb een AW70/71 uit een 1994 940 turbo onder mijn 79er 244 gebouwd.
Knelpunten:
- uitgaande as AW70/71 is ongeveer 3mm dikker waardoor het tandwiel niet gaat passen
- het staart stuk zelf past ook niet i.v.m. 3 mm verdikking
- staartstukhuis past wel van de bw55 ( met gat voor km-teller dus )
- andere as nodig ( of aanpassen ) i.v.m. ander startstuk flens
- as moet 8 cm korter worden aan de bakzijde
- baksteun kan nog maar op 2 plekken vast gezet worden.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
244Drift schreef:- baksteun kan nog maar op 2 plekken vast gezet worden.
dat is minder handig, je hebt toch wel 2 gaten bijgetapt?
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ik heb een de steun "verlengd" zodat ie weer aan 4 bouten hangt
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Steun ook verlengd bij de 245 GLE... (1979)
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
244Drift schreef:- uitgaande as AW70/71 is ongeveer 3mm dikker waardoor het tandwiel niet gaat passen
- het staart stuk zelf past ook niet i.v.m. 3 mm verdikking
- staartstukhuis past wel van de bw55 ( met gat voor km-teller dus )
Mooi! Actuele praktijkervaring.
Uit je bericht maak ik op dat je de as moet laten inkorten en dan meteen een andere flens moet gebruiken.
Ik begrijp de implicaties van het bovenstaande nog niet helemaal.
Is het door die drie punten dan dus niet gelukt om de kilometertelleraandrijving over te zetten?
Ben je nog aangelopen tegen het verschil lagerbus versus lager?
Uit de eerdere posts bleek dat jouw 1994 bak een lager heeft en je BW55 een lagerbus.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Inmiddels heb ik een AW71L gevonden, maar zonder koppelomvormer.
![[Afbeelding: aw-71l.jpg]](http://www.oudevolvo.nl/content/afbeeldingen/aw-71l.jpg)
De zoektocht gaat nu dus verder, maar naar een koppelomvormer.
Of mocht dat een speld in de hooiberg zijn, alsnog naar een complete AW70-L of AW71-L.