Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
HoHo... Bijn Vergeten! De prop met vliegwiel natuurlijk van het oude blok.
Hiewel de BW55 spullen ook passen!? Die zitten er toch nog op?
Maar als je deze mee kunt krijgen weet ik iemand die daar wel gebruik van zou kunnen maken

;D
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Past een 03-72L ook?
Of is dat van een 16 klepper?
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Die 16-klepper heeft hetzelfde onderblok volgens mij. Iemand zal wel kunnen bevestigen of je het staartstuk van de BW55 over kunt zetten voor de km-teller aandrijving.
De korte as zal dus van een 7 of 9 serie zijn en dient aangepast te worden mits de splines passen op jou 240 achterste cardan.
Succes...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De AW72 zou ik laten staan. Heeft wat andere schakelverhoudingen en koppelomvormer om optimaal gebruik te maken van het hoogtoerige karakter van de bijbehorende 16V B234F.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 801
Topics: 41
Lid sinds: Aug 2006
licht er aan wat je er mee van plan bent
de koppelomvormer van 72 zal dan waarschijnlijk ook een hogere stal speed hebben wat wel lekker is.
Zeker als je een beetje rap weg wil komen uit stilstand.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Dan ga ik inderdaad voor een AW70L of AW71L.
Het gaat mij echt puur om het verlagen van het toerental en brandstofverbruik op cruise snelheid.
Ik ben verder een rustige rijder.
Bedankt voor de verdere input!
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
In welke auto's vind ik de AW70L of AW71L?
Tot nu toe heb ik mijn zoektocht beperkt tot de 240 en 740, maar dan wil het nog niet zo lukken.
Past die uit een 940 / 960 ook?
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als het een bak van achter een redblock is past-ie eraan. Volgens mij is-ie tot het eind puur mechanisch bestuurd.
Kleine maar: van 93-95 heeft-ie een lager voor de uitgaande as i.p.v. de oude bus. Wellicht een verbetering, of een probleem met het omzetten van de km-teller aandrijving? Wie weet er meer van?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Van Marc1970 zijn verhaal begrijp ik dat er een andere uitvoering is geweest met ander type lagering. Die zal dan geen km-teller aandrijving toelaten vermoed ik.
Als ik FCPGroton check zie ik bij de modellen vanaf 1993 (940) niet meer deze bus in het overzicht. Of zijn die 940-ers allemaal met ZF bakken naar de USA gegaan?
http://www.fcpgroton.com/product-exec/pr...ory_id/210
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ik breek heel even in en trek de deur meteen weer achter me dicht.. tav de telleraandrijving, tot wanneer heeft die op de diverse bakken gezeten?