Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stuur draait automatisch naar links na vervangen stuurhuis
mmmhhh, stuurhuis dus even openmaken. heeft iemand hier een tekening van een stuurhuis. dat is makkerlijk en scheeld me tijd.

In ieder geval bedankt voor antwoorden en als er nog iemand iets weet dan hoor ik dat graag.

Groeten, Jeroen
Jeroen van der Wijst
Antwoord
Stuurhuis openmaken lijkt mij niet nodig, voorlopig. Wat doet-ie als je de cardankoppeling losmaakt, dus helemaal los en ongestuurd?

Op www is van alles te vinden over het uit elkaar halen, bv: http://www.dsmtuners.com/forums/articles...-rack.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Als het er onder aan de stuurstang hetzelfde uitziet als op onderstaande foto, dan is het goed af te stellen.
[Afbeelding: Foto-FULPH488-G.jpg]
(Vroegere omschrijving en foto van Abbabak)
Maak de bouten schoon die hier aangegeven zijn en daarna los en verwijder de kap, er komt wel wat stuurolie vrij!!
Er zit een centrale moer achter de kap, deze is geborgd door een ring die om de moer gebogen is. Ontborgen met een schroevendraaier.
De KRACHT waarmee deze moer is aangedraaid bepaald het middelpunt van je bekrachtiging. Te vast laat het stuur naar links draaien en te los naar rechts.
Ik heb de boring van de moer gehaald en met dop 17 de speling uit de moer gedraaid. De auto gestart en het stuur vloog uit zichzelf naar links.
Zoonlief in de auto, en de moer net aangezet, starten en het stuur bleef stil.
Bij mij lekte er nagenoeg niets dus gestart en op een rechte weg gereden.
Iets te los dus trekken naar rechts.
Bijgesteld, nog een proefrit, nu wel goed. De moer weer geborgd en KLAAR

Paar jaar geleden zelf ook uitgevoerd, omdat hij naar rechts veel gemakkelijker stuurde als naar links, en dat was op deze manier weer prima in orde.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
als ik de foto zo zie komt het overeen met die van mij. zal vanavond als ik de kinderen naar bed heb gebracht even kijken.

Bedankt... zou de oplossing kunnen zijn!
Jeroen van der Wijst
Antwoord
Zat ook al aan zwarte flirt zijn deksel met verstelbout te denken. Maar hij (stuurbekr.set) was toch werkend van een auto afgekomen?
Hoop dat het de oplossing maar. Laar maar weten...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Nou, er zat inderdaad een moer in maar niet met een borgpen. die kan daar ook niet in zo te zien. en die moer stellen merk ik geen verschil. Het is de moet die dus zeg maar rechtstreeks op de as naar het stuur uitkomt.
Wat wel opvallend is is dat mijn oude stuurhuis dus niet die boutjes heeft enzo...

Jeroen van der Wijst
Antwoord
Er zijn twee soorten stuurhuis, ZF en Cam Gear/TRW. Maar men is het er over eens dat ze uitwisselbaar zijn: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=201081

Ik denk dat je de stuurstang eens los moet maken, wellicht heb je met het monteren de afstelling van het mechaniek in het huis verstoord. Of drukt de stuurstang te hard op het huis.
Antwoord
Ok, ja. Dus dat betekend dat als de stuurstang te hard op het stuurhuis drukt. dus de as die naar mijn stuurwiel loopt dan kan je dit effect ook krijgen en werkt het niet meer om met die moer het een en ander af te stellen. Ik vermoedde al dat mijn oude stuurhuis een ZF was toen ik zag dat ik 'm niet kon afstellen en de nieuwe een camgear. Maar de stuurstangen links en rechts passen wel perfect. hoe kan dat dan? dat zijn toch ook andere types?
Jeroen van der Wijst
Antwoord
Geen idee. De stuurstangen heb je dus niet vervangen? Misschien gebruiken ze dezelfde schroefdraad, en zijn de lengtes anders? Er zal toch ergens wel een verschil zijn.
Antwoord
Nou de stuurstangen heb ik zo over kunnen zetten en ze zijn lang genoeg. ik heb ze goed af kunnen stellen. Als het werkt dan werkt het. ik dat dat het grootste verschil van de stuurstangen was dat je of inwendig draad hebt of uitwendig. Ik heb inwendig. en de dikte van de stangen ivm de hoezen eroverheen.

Ja, of ik moet mijn oude stuurhuis reviseren maar dacht niet dat het eenvoudig was om aan een revisie setje te komen. vorig jaar al mijn remklauwen gereviseerd en andere dingen dus technisch is hij bijna helemaal in orde en dan de carroserie nog. zoek nog iemand die kan helpen met lassen. en dan kan ik 'm helemaal spuiten.
Jeroen van der Wijst
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen onderste kruiskoppeling stuurhuis Kogelman 9 762 13 October 2024, 07:28
Laatste bericht: skidje
  Merk stuurhuis vaststellen 244GL1978 4 2.616 5 March 2022, 21:49
Laatste bericht: BartJu
  Slecht stuurhuis? Madman 11 6.579 4 January 2021, 22:23
Laatste bericht: Madman
  Stuurhuis laten reviseren, bij wie? Stevenkok 1 3.766 29 January 2020, 16:46
Laatste bericht: Marc1970
  stuur loshalen BartJu 15 12.549 12 April 2019, 23:51
Laatste bericht: Volvo240
  Lekkend stuurhuis Mark244 4 6.891 10 December 2018, 10:11
Laatste bericht: RM
  Wielmoeren/bouten vervangen t.b.v. lichtmetalen velgen UraniumFever 5 5.807 6 August 2017, 21:46
Laatste bericht: RM
  vervangen fuseekogels 144 (1972) Justin 26 27.318 29 July 2017, 15:22
Laatste bericht: Justin
  Vervangen alle wielbouten, hoeveel uur werk? Uberbrick 13 15.107 24 October 2016, 20:30
Laatste bericht: Pedor
  Volvo 245GL 1981 > Stuurhuis vervangen voor jonger model? Brampie 2 4.634 27 September 2016, 19:00
Laatste bericht: Brampie

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)