Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Diverse electrische problemen in korte tijd na elkaar.
Net terug van rondreis door Tsjechië, Slowakije en Polen met vouwwagen achter de 240. Alles verliep motorisch eigenlijk goed maar elektrisch liet het nogal te wensen over. Misschien was dat te wijten aan de vele slechte wegen waarover ik de 240 gestuurd heb.

Op een gegeven moment deden de alarmlichten helemaal niets meer. Knipperlichten voor blinkers deden het prima. Ik had een reserve knipperlichtrelais mee maar dat bleek niet de oorzaak. Het zat hem in de schakelaar voor de alarmlichten op het dashboard. Ik besloot de schakelaar te openen [had ik niet moeten doen]. Het openen is niet moeilijk, het sluiten des te meer. Bij het openen sprongen er allerlei veertjes door de lucht ... EÃn veertje schoot de de geopende deur op het grasveld van de camping ...
Niet meer terug te vinden. Ik moest iets verzinnen. Ik bedacht dat de schakelaar van de achterruitverwarming niet zo belangrijk was in deze bloedhete zomer. Op zoek naar een veertje deze schakelaar voorzichtig geopend. Zat inderdaad het veertje in dat ik nodig had.
Toen met heel veel geduld de schakelaar voor de alarmlichten weer in elkaar gezet. De alarmlichten deden het helaas nog steeds niet maar mijn knipperlichten deden het tenminste wel.

Even later gingen mijn achterruitenwisser onafgebroken heen en weer. Ik heb de auto nu zo'n drie jaar en heb maar zeer kort van deze wisser kunnen genieten want ik heb hem nooit goed aan de praat gekregen. EN NU KREEG IK HEM NIET MEER UIT! [Tenzij ik de contactsleutel uitdraaide.] het enige wat ik uiteindelijk kon verzinnen was de ruitenwissermotor demonteren en de kabeltjes met isolatietape afplakken.

Verder geen problemen meer.
Tot de dag waarop we weer naar Nederland af wilden reizen. Ik kon geen richting aangeven Ãn er kwam rook uit het dashboard in de buurt van de lichtschakelaar.
Ik vermoedde een fout in de schakelaar voor de alarmlichten. Deze weer uit elkaar gehaald. Ik ontdekte dat als ik twee punten van de schakelaar doorverbond, de knipperlichten het weer deden. In een kleine Poolse werkplaats konden ze de twee punten aan elkaar solderen.

Tevreden weer verder gereden tot we merkten dat er weer rookontwikkeling was. Zekeringkastje gecontroleerd wat me op zekering 14 een dikke brandblaar opleverde; een gloeiendhete zekering. Bleek te gaan om de zekering van de mistlamp. Stond per ongeluk aan. Uitgezet en zonder verdere problemen naar Nederland kunnen rijden.

Ik heb dus nu problemen op diverse gebieden:
- Mistlampzekering wordt extreem heet.
- Alarmlichtschakelaar kapot.
- Achterruitverwarming schakelaar kapot.
- Achterruitenwisser stopt er niet meer mee [terwijl deze het nooit deed ...

Waar zal ik eens beginnen?

Alvast bedankt voor de tips!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
- Mistlampzekering wordt extreem heet.

is het de juiste zekering..?

- Alarmlichtschakelaar kapot.

vervangen.. kijken wat ie doet..

- Achterruitverwarming schakelaar kapot.

idem..

- Achterruitenwisser stopt er niet meer mee [terwijl deze het nooit deed ...

in een ruitenwissermotor zit en schijfje met sleepcontacten, dat houd er een keer me op. Als ie kans krijgt "door te schieten" blijft ie contact overnemen en stopt ie niet.. openschroeven en zien of te herstellen, anders een ander motortje..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Zekering is blauw [25A?] is eigenlijk teveel toch?

Ik heb twee foto's van de RW-motor. Ik zie twee koolborsteltjes; zijn dat de sleepcontacten waar je het over hebt? Er lijkt mij niets mis mee.
Wat ik nog wel wil opmerken is dat de ruitenwisser beweegt in welke stand de ruitenwisserhandel bij het stuur ook staat. Er gaat dus blijkbaar altijd stroom naar de RW-motor.
Hij kan toch niet doorschieten als er geen stroom op staat?

[Afbeelding: RWmotorAchter.jpg]

[Afbeelding: RWmotorAchter_2.jpg]

Antwoord
in geval van de ruitenwisser verwacht ik dan dat je schakelaar de boosdoener is, die zal intern op elke positie de motor schakelen.. lijkt er op dat er meerdere schakelaars in je dashboard aandacht nodig hebben..!

en de zekering, wat zegt het boekje/kapje/schema..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Zit er misschien sluiting in de achterklepkabel waar de achterruitenwisser mee geschakeld wordt?
Die achterklepkabels lopen door de scharnieren en sneuvelen nog wel eens in de loop der jaren.
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present:  240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com
Antwoord
Alarmlichtschakelaar kapot
Bij inspectie blijkt deze schakelaar heel heet te worden. De stekker waar de schakelaar in gaat is ter hoogte van de witgroene, de blauwgroene en de gele draad stevig vervormd.
[Afbeelding: alarmlichtschakelaar.jpg]

Op deze foto zie je hem naast de nieuwe stekker die ik tesamen met de schakelaar tweedehands heb kunnen krijgen. Ook zie ik dat de witgroene draad na een centimeter of tien achter de console is beschadigd. Niet alleen de isolatie maar ook het koper is voor de helft weg.

KAN DIT EEN REDEN VOOR DE WARMTE-ONTWIKKELING ZIJN GEWEEST?

Hoe kan ik de oude draden het beste overzetten op de nieuw stekker? Hoe voorkom ik dat ook deze stekker weer gaat smelten?

En dan nog een vraag.
Het lampje ín de schakelaar zelf is kapot. Op deze foto zie je hem in z'n houder. Hoe krijg ik dit lampje nu uit en weer in de houder zonder hem stuk te maken?
[Afbeelding: alarmlichtschakelaarlampje.jpg]

Antwoord
De stekker voor de alarmlichten is vervangen. Het kleine lampje zat erg vast maar was er vanuit de achterzijde [links op de foto] uit te duwen. Alles functioneert weer en ik heb tijdens een een aantal ritten gecontroleerd of de stekker misschien erg warm werd maar dat is gelukkig niet het geval.
Het moeilijkst vond ik het om de oude stekker te verwijderen om de draden in de nieuwe stekker te kunnen steken. Mijn oplossing is misschien niet zoals het hoort maar het werkte wel heel goed:

Er zal vast wel gereedschap voor bestaan maar het loshalen van de stroomdraden uit dit soort stekkers kan ook zonder speciaal gereedschap.

[Afbeelding: stekker1.jpg]

Slijp van een oude stekker die je niet meer nodig hebt, met een Dremel een stukje plastic weg zodat er een metalen huls [vrouwtje] los te halen valt.

Dit wordt je speciale gereedschap om andere hulsjes los te krijgen.

Aan de buitenkant van het hulsje zit een verend soort haakje [dat er normaal gesproken voor zorgt dat het hulsje in de plastic stekker vast blijft zitten].

[Afbeelding: stekker2.png]

Duw het haakje zo goed mogelijk naar binnen zodat het niet uitsteekt.
Duw een dunne priem, een els of desnoods een spijker in de hulsopening zodat deze iets uitlubbert / breder wordt.
Neem nu de stekker waaruit je de draden wilt halen.

Draai je gereedschap een kwartslag ten opzichte van het hulsje wat je uit de stekker wilt halen, en schuif het over dit hulsje in de stekker.

[Afbeelding: stekker3.png]

Die kwart slag zorgt ervoor dat het haakje in de stekker wordt ingedrukt. Je kunt nu de aan de [juiste] stroomdraad aan de achterzijde trekken. Klaar!
Als het goed gaat kun je het zo uit elkaar schuiven; er is geen geweld nodig. Het gaat juist verrassend makkelijk.

Onthoud de kleuren en posities goed ...

Succes!

Antwoord
Dit kan zijn het alarm schakelaar is gebroken, kan er off-line achterklep ruitenwisser schakelaar is gebroken, en deze schotten kabel via een scharnier, is gevoelig voor storing.
Norberto Andry Groeten
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Problemen met dashboardcluster Volvo 240 1990 roger2401990 4 1.052 28 November 2024, 10:55
Laatste bericht: roger2401990
  Electrische raam motor Svenska 3 1.375 1 June 2023, 21:09
Laatste bericht: Svenska
  Ventilator met viscokoppeling vervangen door electrische. michiel 67 87.112 11 January 2021, 07:19
Laatste bericht: Grey240Polar
  relais electrische ramen lars 14 10.331 18 May 2020, 11:29
Laatste bericht: Rin
  Problemen ruitensproeier milan_vdw 2 3.021 5 October 2018, 08:06
Laatste bericht: milan_vdw
  electrische storingen volvo 240 classic 1993 superD 14 19.565 7 February 2017, 20:27
Laatste bericht: superD
  start problemen Volvo 240 polar 1992 coen68 5 6.037 5 July 2016, 16:23
Laatste bericht: coen68
  Elektrische problemen Volvo S70 Swiebertje 2 4.003 22 January 2016, 17:50
Laatste bericht: v700r
  Klok instrumenten paneel loopt niet (tijd) EdRaket66 7 5.117 25 February 2015, 17:23
Laatste bericht: skidje
  achterlicht unit problemen 245GLE1981 0 1.840 17 January 2015, 17:57
Laatste bericht: 245GLE1981

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: