2 August 2013, 23:51
Net terug van rondreis door Tsjechië, Slowakije en Polen met vouwwagen achter de 240. Alles verliep motorisch eigenlijk goed maar elektrisch liet het nogal te wensen over. Misschien was dat te wijten aan de vele slechte wegen waarover ik de 240 gestuurd heb.
Op een gegeven moment deden de alarmlichten helemaal niets meer. Knipperlichten voor blinkers deden het prima. Ik had een reserve knipperlichtrelais mee maar dat bleek niet de oorzaak. Het zat hem in de schakelaar voor de alarmlichten op het dashboard. Ik besloot de schakelaar te openen [had ik niet moeten doen]. Het openen is niet moeilijk, het sluiten des te meer. Bij het openen sprongen er allerlei veertjes door de lucht ... EÃn veertje schoot de de geopende deur op het grasveld van de camping ...
Niet meer terug te vinden. Ik moest iets verzinnen. Ik bedacht dat de schakelaar van de achterruitverwarming niet zo belangrijk was in deze bloedhete zomer. Op zoek naar een veertje deze schakelaar voorzichtig geopend. Zat inderdaad het veertje in dat ik nodig had.
Toen met heel veel geduld de schakelaar voor de alarmlichten weer in elkaar gezet. De alarmlichten deden het helaas nog steeds niet maar mijn knipperlichten deden het tenminste wel.
Even later gingen mijn achterruitenwisser onafgebroken heen en weer. Ik heb de auto nu zo'n drie jaar en heb maar zeer kort van deze wisser kunnen genieten want ik heb hem nooit goed aan de praat gekregen. EN NU KREEG IK HEM NIET MEER UIT! [Tenzij ik de contactsleutel uitdraaide.] het enige wat ik uiteindelijk kon verzinnen was de ruitenwissermotor demonteren en de kabeltjes met isolatietape afplakken.
Verder geen problemen meer.
Tot de dag waarop we weer naar Nederland af wilden reizen. Ik kon geen richting aangeven Ãn er kwam rook uit het dashboard in de buurt van de lichtschakelaar.
Ik vermoedde een fout in de schakelaar voor de alarmlichten. Deze weer uit elkaar gehaald. Ik ontdekte dat als ik twee punten van de schakelaar doorverbond, de knipperlichten het weer deden. In een kleine Poolse werkplaats konden ze de twee punten aan elkaar solderen.
Tevreden weer verder gereden tot we merkten dat er weer rookontwikkeling was. Zekeringkastje gecontroleerd wat me op zekering 14 een dikke brandblaar opleverde; een gloeiendhete zekering. Bleek te gaan om de zekering van de mistlamp. Stond per ongeluk aan. Uitgezet en zonder verdere problemen naar Nederland kunnen rijden.
Ik heb dus nu problemen op diverse gebieden:
- Mistlampzekering wordt extreem heet.
- Alarmlichtschakelaar kapot.
- Achterruitverwarming schakelaar kapot.
- Achterruitenwisser stopt er niet meer mee [terwijl deze het nooit deed ...
Waar zal ik eens beginnen?
Alvast bedankt voor de tips!
Op een gegeven moment deden de alarmlichten helemaal niets meer. Knipperlichten voor blinkers deden het prima. Ik had een reserve knipperlichtrelais mee maar dat bleek niet de oorzaak. Het zat hem in de schakelaar voor de alarmlichten op het dashboard. Ik besloot de schakelaar te openen [had ik niet moeten doen]. Het openen is niet moeilijk, het sluiten des te meer. Bij het openen sprongen er allerlei veertjes door de lucht ... EÃn veertje schoot de de geopende deur op het grasveld van de camping ...
Niet meer terug te vinden. Ik moest iets verzinnen. Ik bedacht dat de schakelaar van de achterruitverwarming niet zo belangrijk was in deze bloedhete zomer. Op zoek naar een veertje deze schakelaar voorzichtig geopend. Zat inderdaad het veertje in dat ik nodig had.
Toen met heel veel geduld de schakelaar voor de alarmlichten weer in elkaar gezet. De alarmlichten deden het helaas nog steeds niet maar mijn knipperlichten deden het tenminste wel.
Even later gingen mijn achterruitenwisser onafgebroken heen en weer. Ik heb de auto nu zo'n drie jaar en heb maar zeer kort van deze wisser kunnen genieten want ik heb hem nooit goed aan de praat gekregen. EN NU KREEG IK HEM NIET MEER UIT! [Tenzij ik de contactsleutel uitdraaide.] het enige wat ik uiteindelijk kon verzinnen was de ruitenwissermotor demonteren en de kabeltjes met isolatietape afplakken.
Verder geen problemen meer.
Tot de dag waarop we weer naar Nederland af wilden reizen. Ik kon geen richting aangeven Ãn er kwam rook uit het dashboard in de buurt van de lichtschakelaar.
Ik vermoedde een fout in de schakelaar voor de alarmlichten. Deze weer uit elkaar gehaald. Ik ontdekte dat als ik twee punten van de schakelaar doorverbond, de knipperlichten het weer deden. In een kleine Poolse werkplaats konden ze de twee punten aan elkaar solderen.
Tevreden weer verder gereden tot we merkten dat er weer rookontwikkeling was. Zekeringkastje gecontroleerd wat me op zekering 14 een dikke brandblaar opleverde; een gloeiendhete zekering. Bleek te gaan om de zekering van de mistlamp. Stond per ongeluk aan. Uitgezet en zonder verdere problemen naar Nederland kunnen rijden.
Ik heb dus nu problemen op diverse gebieden:
- Mistlampzekering wordt extreem heet.
- Alarmlichtschakelaar kapot.
- Achterruitverwarming schakelaar kapot.
- Achterruitenwisser stopt er niet meer mee [terwijl deze het nooit deed ...
Waar zal ik eens beginnen?
Alvast bedankt voor de tips!
![[Afbeelding: avatar.png]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/avatar.png)
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]