Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
oliekanalen opboren b27e
#11
Hier nog iemand met hetzelfde idee, de oliesproeiers in de B27 tuimelaars zijn 0.032", da's 0,8 mm in onze taal.

http://volvoforums.com/forum/volvo-260-7...elp-58207/

De tuimelaar heeft hetzelfde onderdeelnummer voor alle Volvo PRV's, 271079, ik denk niet dat er voor de B280 iets veranderd is.

Tot slot nog een Renault PRV 'culbuteur' waar je nog net de oliesproeier kan zien, net zo klein. http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/283428119.htm Deze rampes de culbuteur zijn trouwens voor 50 euro te koop, daar heb je net 1 tuimelaar nieuw voor bij Volvo.

Ik vraag me af wat Volvo fout heeft gedaan met de tuimelaar in de PRV. Deze zelfde tuimelaar zit in hele rijen Peugeot, Renault en Citroen benzinemotoren uit de jaren 70, 80 en 90 (met hetzelfde oliesproeiertje) waarvan ik nog nooit hebt gehoord dat ze nokkenassen vreten.
Peug en Renault tuimelaars zijn ook wat goedkoper. Pug 104 cilinderkoppen met bijna dezelfde opbouw als de PRV, zijn er zelfs met aluminium tuimelaars: http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtop...ar#p157012
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
Interessanter. Hier zijn de alu (tenminste, zien er uit als aluminum) tuimelaars in een B28E gezet, door Volvo: http://gallery.volvo240.org/images/cars/...g_0010.jpg

http://volvolvo.nl/threads/3283-Foto-s-B28E-opfrissen
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#13
Het was wel even zoeken. Hier een Pug 104 tuner die dezelfde alu tuimelaars gebruikt, en de diameter van de olieboringen controleert: Je vÃrifie et rectifie au besoin les morfils et nervures de fonderie au mini alÃsoir les trous de lubrification du patin de culbuteur . Ca doit faire 0,9 mm pile poil .

http://www.forum-auto.com/pole-technique...377188.htm

Men lijkt gelijk te hebben, het zou heel goed kunnen dat de olieboring met ingang van de B280 is vergroot van 0,8 naar 0,9 mm.
Voor je je 12 tuimelaars uit laat boren zou ik dat even controleren bij een echte Peugeot of Volvo tent.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#14
Bij welke 'tent' zou je zoiets kunnen checken?
Antwoord
#15
Een revisiebedrijf die veel ouwe Renault en Peugeot doet. Of een tuner/ralley/Deloreanfanaat. Kijk, ik vind het leuk om iets op www bij elkaar te zoeken maar ik heb zo'n hele PRV nog nooit in het echt gezien. Ik ben meer van de B20.

In de V6 afdeling van dit forum zijn ws. lui die de tuimelaars los op de plank hebben liggen en ze kunnen vergelijken voor je, zoiets. Je zou ook naar de sloop kunnen gaan en een verzameling tuimelaars van jaren 80-90 Peug/Reno/Citroen kunnen halen.

Ik denk dat je B27 het met netjes olie verversen ook nog een heel poosje uit gaat houden. De PRV heeft z'n slechte naam vooral uit Amerika, waar ze niks weten van auto's en waar men het idee had dat je niks hoefde te doen aan een Volvo motor. Die vlieger ging niet op met deze PRV.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#16
Zoals van de week al gemeld ben ik normaal gesproken beter in de renault wereld thuis dan in die van een volvo.
Paralel aan jouw topic hier heb ik het andersom ook eens gevraagd aan de renault kant.

Daar zijn deze problemen met een PRV niet tot nauwelijks bekend. En deze blokken hebben toch ook in de snellere modellen (lees o.a. alpine's) gelegen. Al dan niet met (twin) turbo.

Wat het sloop verhaal van hierboven betreft ben ik bang dat je van renault weinig/niets op de sloop zal vinden.

Ik zal nog even verder informeren voor wat betreft een alpine specialist die jou mogelijk kan helpen met een PRV alpine blok.
Antwoord
#17
De motor is er nu uit en bij het revisiebedrijf. Veel verschillende verhalen over de oorzaken van de slechte oliesmering op de nokkenassen. Ik laat het revisiebedrijf maar gewoon de boel reviseren. Ik hoop dat ze er voldoende verstand van hebben. Heb geen uitsluitsel gehoord over opboren oliekanalen in de kop of tuimelaars. Ik laat alles maar origineel.

Nokkenassen en tuimelaars moeten in ieder geval vernieuwd worden. Deze heb ik zelf aangeschafd via ebay in de VS. Zijn originele onderdelen maar scheelt enorm in prijs ivm hier in NL. Tuimelaars bijv. 10 dollar pst en een nokkenas kost ongeveer 200 euro. De linker nokkenassen worden om de een of andere reden vaak goedkoper aangeboden. Ik heb er een voor 40 dollar gekocht en staat er nu weer een op voor 90 dollar. Komen dan nog wel een berg verzendkosten bij maar dan nog scheelt het de moeite.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B27e en de warme start volvoman0_0 4 4.069 15 October 2011, 18:22
Laatste bericht: volvoman0_0
  B27E+Aw71 of B21A+AW71 // LPG jero 5 4.356 18 March 2011, 09:57
Laatste bericht: jero
  Koppakkingen b27e vervangen ZoZo 2 3.304 8 January 2011, 23:57
Laatste bericht: ZoZo
  B27E onregelmatig lopen 242-turbo 5 3.664 25 September 2009, 23:03
Laatste bericht: 242-turbo
  B27E 1978 Inlaatspruitstuk-pakking. ZoZo 5 3.429 29 February 2008, 11:20
Laatste bericht: ZoZo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)