Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
oliekanalen opboren b27e
#1
Ik laat binnenkort mijn b27e motor reviseren. Deze komt uit een 265 uit '78. Koppakking was lek, en het hele carter zat vol koelwater. Alleen koppakking vervangen leek me niet verstandig omdat er misschien wel meer mis is.

Twee vragen:
-Wie kan vertellen waar ik de revisiegegevens kan vinden voor het opboren van de oliekanalen naar de nokkenas. Ik heb gelezen dat deze te klein zijn en bij revisie worden opgeboord naar b28 afmetingen. Het revisiebedrijf vraagt hier gegevens van. Tot hoeveel mm moet worden opgeboord en zijn daar vanuit volvo ooit aanwijzingen voor gekomen dat dit moest gebeuren?

-de volvo b27e motoren hebben meer last van kapotte koppakingen dan peugeot en renault met dezelfde motoren. Weet iemand wat hiervan de oorzaak is en hoe deze verholpen kunnen worden?

Groet, Joost
Antwoord
#2
Ik heb wel eens ergens gelezen dat Peugeot, Renault en Volvo elk hun eigen koppakking gebruikten. Aangezien P en R veel meer ervaring hadden met natte cilinderbussen, zullen hun koppakkingen ook wel beter zijn.

De bussen hebben een voetpakking trouwens, kan me voorstellen dat er onderlangs ook water bij de olie kan komen.

Interessante opbouw trouwens, de koppakking hangt over hele stukken gewoon in het koelwater. PRV uit elkaar: http://rottbott-studios.com/DeLoreanProject/engine.html

http://rammstein.dfmk.hu/~phoenix/XM-PRV-V624vRebuild/


Discussies over olieboringen en nokkenassen: http://www.projectvixen.com/DMCNews-arch...49928.html er is naar men zegt iets veranderd in de kop, maar het is niet duidelijk of dat de olieboringen zijn.

Misschien interessant als je hem kan vinden: Volvo TSB 21112 APR 84 Engine - Excessive Camshaft/Rocker Arm Wear Gaat over de voorgeschreven olie, 10W40 naar 10W30: http://www.projectvixen.com/dmcforum-arc...25588.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
aangezien ik beter in de renaultwereld zit dan in de volvowereld kan ik je misschien helpen met iemand die zeer bekend is met motorrevisie in de renault wereld. en bij wie ik zonder twijfel een blok achter zou laten
pm maar als ik voor je moet informeren.

gr gerald
Antwoord
#4
Dank voor reacties.
-Een revisiebedrijf heb ik al. Dank voor het aanbod.
-Andere mensen die weten naar welke specificaties de oliekanalen in de kop moeten worden opgeboord van een b27e bij revisie?

Groet, joost
Antwoord
#5
Van wat ik zo'n beetje lees over de PRV is dat de olieboringen niet aangepast zijn of moeten worden. De problemen met de smering vd nokkenas en tuimelaars beginnen veel lager in de motor (drukverlies, pompverliezen, sludge etc), en bij oliekwaliteit.

Hier staat een hoop zinnigs over smering, en revisie (o.a. dat de cil. koppen niet gevlakt mogen worden): http://www.swedishbricks.net/faq/engpvr6.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Nou, hier de eerste die opboren noemt als mogelijke oplossing: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=261876

Deze 'JohnLane' zegt alleen 'bigger' niet hoeveel bigger, en ik krijg absoluut niet de indruk dat een Volvo procedure was.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Dank voor de reactie. Als de oliekanalen naar de nokkenassen dicht gaan zitten door sludge of andere oorzaken dan helpt het toch als deze kanalen wat worden vergroot, of zie ik dat niet goed?
Antwoord
#8
Natuurlijk zal het altijd iets helpen. Aan de andere kant zijn de kanalen niet voor niets zo groot/klein gemaakt. Mocht je ze "veel" groter maken breng je ook je oliedruk omlaag met alle gevolgen van dien. Verder komen deze problemen mij niet heel bekend voor bij deze PRV motoren in de renault's. Maar wat de verschillen zijn? geen idee.
Antwoord
#9
Misschien weet iemand de specificaties van de oliekanalen naar de nokkenas in de b28. In de b27 is deze 6mm. Als deze in de b28 is vegroot dan weten we dat deze is gewijzigd.
Antwoord
#10
6 mm is natuurlijk een joekel van een gat waar een olietanker door kan varen, dat is niet het probleem. Wat een geluk: een hele fijne close-up van de olieboringen in de B280 tuimelaaras: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=238339

Ca. halverwege de minimale oliespuit die het raakvlak nok-tuimelaar moet smeren. Dat is niet veel gat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B27e en de warme start volvoman0_0 4 4.069 15 October 2011, 18:22
Laatste bericht: volvoman0_0
  B27E+Aw71 of B21A+AW71 // LPG jero 5 4.356 18 March 2011, 09:57
Laatste bericht: jero
  Koppakkingen b27e vervangen ZoZo 2 3.304 8 January 2011, 23:57
Laatste bericht: ZoZo
  B27E onregelmatig lopen 242-turbo 5 3.664 25 September 2009, 23:03
Laatste bericht: 242-turbo
  B27E 1978 Inlaatspruitstuk-pakking. ZoZo 5 3.429 29 February 2008, 11:20
Laatste bericht: ZoZo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)