Topics: 1
Ik ben in het bezit van een v 50 uit 2006 2.0 diesel 136 pk.
we gaan met de caravan naar oostenrijk en ik vroeg me af, in welke versnelling ik het beste kan rijden, als
ik gemiddeld 100 km rijdt.
laatst zijn we naar limburg op vakantie geweest, en toen ik 100 km reed schakelde ik over naar zijn 5e versnelling,
de auto had er geen moeite mee, maar vroeg me af of dit wel goed is voor de v 50, gezien de lage toeren waarin hij dan moet trekken
wie kan me hierin adviseren.
Topics: 52
Op de snelweg in vlak gebied gaat dat wel in z'n vijf. Bergop zou ik em wel een beetje toeren laten maken. Dan hapt de motor meer frisse lucht en de koelwaterpomp draait harder. Ofwel de motor koelt wat beter. Bij meer toeren hoeft er per omwenteling van de motor ook minder energie geleverd te worden en zal de verbranding bij lagere temperaturen plaats vinden, ook dit helpt de motor minder gauw warm te worden. Er worden tegenwoordig aardige vermogens uit kleine diesels geperst, hier moet wel verantwoord mee gereden worden. Inderdaad kunnen twee liter dieseltjes bij 2000 toeren gigantisch koppel leveren tegenwoordig, de bijbehorende belasting op de motor is echter gigantisch, geen probleem bij optrekken op een vlakke weg bij 20 graden buitentemperatuur, de motor klimt al snel in toeren en krijgt de kans niet warmer te worden. Maar in de bergen met caravan en dertig graden moet er inderdaad anders gereden worden.
Topics: 52
In het algemeen: let goed op je temperatuurmeter. Als alles goed verloopt moet het koelsysteem er geen moeite mee hebben de motor op temperatuur te houden. Loopt de meter ietsje op dan is er meer warmteaanvoer dan afvoer, teveel belasting dus.
Ow ja: prettige vakantie!
Topics: 17
Over het algemeen geld bij het bij het trekken van een caravan: Zolang je nog redelijk kunt optrekken rijdt je in de goede versnelling. Moet je vol gas geven en is de versnelling dan minimaal rij je in te hoge versnelling. En berg af is in de zelfde versnelling als berg op.