Berichten: 19
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2010
Hallo,
Ik heb op het moment een b230 in de garage liggen welke straks mijn b19 in de 244 moet vervangen..
Het swappen van de motor is puur voor vermogens toename.
Het onderblok is van een b230fb maar met een 530 kop en een stromberg 175 cd 2,kop wordt nog geflowd en ook de spruitstukken in en uitlaat..
Nu heb ik de keuze uit een H,X,A en misschien nog een vx3 nokkenas
Wat zou de beste keus zijn voor een goed vermogen en in samen werking met de stromberg carb en wat zou je aan vermogen kunnen verwachten?
Laatste vraag wat zou een H of een vx3 nokkenas mogen kosten?
Bedankt,
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
29 December 2011, 21:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 December 2011, 21:54 door Marc1970.)
De doorlaat (1.75 inch van de carb en nog kleiner van het LPG mengstuk) wordt de beperkende factoren bij hoge toerentallen. Eigenlijk zou je met de H dus weinig bereiken. Met flowen van in- en uitlaat ook niet denk ik.
Ik heb met een A en nu met een X nokkenas gereden op LPG, allebei plezierig van 750 tot 5000 rpm.
Verbranding van LPG gaat iets anders als benzine maar is me nog niet helemaal duidelijk hoe.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Ben het met Marc eens dat de carb de restrictie zal zijn met een echt felle nokkenas. De A as vond ik zelf erg fijn, veel koppel en trok toch goed tot ongeveer 5000 rpm. Heb nu een iets fellere er in zitten, de V.
Als je meer vermogen wil, waarom houd je dan niet de LH 2.4 injectie van de B230F? betere nokkenas er in, wat betere uitlaat etc en je kunt al snel iets hebben dat 130 en een beetje pk heeft, ik vond dat mijn 240 erg goed reageerde op wat van die kleine dingen. Bij de 745 van mn pa ook gedaan (spaghettispruitstuk, Ferrita uitlaat, A nokkenas etc) en dat maakt een flink verschil.
De VX as is niet zo heel bijzonder, die zou je voor 50 euro wel moeten vinden. Een H as is moeilijker te vinden en kan al snel 100+ kosten als iemand weet wat ie in de handen heeft. een folkrace nokkenas kost dan ongeveer even veel (100 euro) en kan weer aanzienlijk feller zijn dan alles wat volvo ooit geleverd heeft. Omdat dat afgeslepen standaard assen zijn moet je wel met lashcaps werken en de klepspeling opnieuw stellen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
Of B230 op LPG, Kjet inlaatspruitstuk, spaghetti uitlaatspruitsuk + betere dempers, kop flink vlakken, en een folkrace nokkenas. Dan tackle je in ieder geval de Stromberg al.
Berichten: 19
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2010
Bedankt voor de reacties.
Injectie is geen optie omdat het er niet bij zit en ik wil het geheel zo kaal mogenlijk houden..
Het gas mengstuk is de grootste restrictie,al is dit wel een groot exemplaar..
Wel heb ik een gasklephuis van een injectie welke de stromberg kan vervangen,maar goed denk dat ik de motor
Eerst maar in moet bouwen en daarna wat nokkenassen moet gaan uitwisselen,scheelt dat dit een kleine klus is..
Berichten: 19
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2010
Ok kleine verandering de h nokkenas blijkt een v nokkenas te zijn uit een b230e deze is in iedergeval
Een beetje tammer dan de H..
Is dit mischien een betere optie?
Berichten: 18
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2011
Hoi,
Zit met eenzelfde probleem.
Heb een 740 Turbo B230FT gekocht voor motor en automaat.
Maar kwam er qua motor niet uit.
De compressie is te laag en dus ongunstig voor LPG.
Nu toch maar weer gekozen voor een B230K motor.
Voordeel is dat ik met een Pierburg 2B5 kan werken die veel meer doorlaat heeft dan de 175.
Lopen op benzine is/wordt bagger, vooral door de nog hogere compressie die ik wil hebben dmv het vlakken van de kop.
Zit te denken aan 12:1.
Benzine wordt dan alleen voor nood.
Ben benieuwd ...
Berichten: 19
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2010
Heb besloten om toch maar mijn x nokkenas te houden omdat ik toch op lpg wil blijven rijden en de V mij toch niet meer vermogen zal geven door restrictie van het mengstuk..
Dus de V mag verkocht worden..