Topics: 5
Hoi allemaal,
Mijn koelsysteem lekt ergens bij de waterpomp, waarschijnlijk o-ring of pakking ??
Als de pomp verder ok is, dan alleen o-ring enzo vervangen of gewoon een nieuwe waterpomp plaatsen?
Ik heb dat nog zelf nooit gedaan maar lijkt me niet zo moeilijk toch?.
Moet 't helaas wel op straat doen want ik heb geen droge/warme plek.
Alle suggesties zijn welkom.
Alvast bedankt!
Ed
Topics: 10
'k Zou direct een nieuwe plaatsen voor die ca. 50 euris. En ja, is prima zelf te doen.
Michiel
ex Amazon P220 67 b20a lpg
ex 244DL 77 b21a lpg (gevalletje Weekers)
144 73 b20a lpg
Topics: 176
15 December 2011, 22:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 December 2011, 22:54 door Rob.)
Niet moeilijk, kan vervelend zijn (net ook gedaan, 3 x opnieuw ivm rubbertje wat steeds weer verfrommelde als ik de pomp terugplaatste)
Lijkt ook moeiilijker dan het is.
Op de linkerzijkant van het blok (achter de uitlaat van de 4e cylinder) zit een messing pijpje van ong 4 cm met een moer (dop13).
Draai de moer op het pijpje los (komt al wat vloeistof uit) en schuif dan een stukje tuinslang over het pijpje.
Haal vervolgens de dop van het koelvloeistofreservoir (nu begint het harder te stromen)
Zet ook de kachel open.
Er zit ong. 10L koelvloeistof in het systeem.
Als alles eruit is, kun je de onderste radiateurslang loshalen (radiateur naar waterpomp)
(pas op, er komt ook nog wat vloeistof uit de radiateur als je die slang lostrekt, maar dat valt dan wel in de caterbeschermingbak)
Vervolgens de âwindtunnelâ die achter de radiateur zit loshalen (vaak alleen 2 schroefjes bovenop; onderin zit hij met 2 nokjes vast aan de radiateur).
Dan de dynamosteun(en) iets losmaken, zodat de dynamo kan kantelen en je de riem(en) van de waterpomp los kunt halen.
Fan loshalen van de waterpomp (5 boutje dop 10 geloof ik)
Dan rondom de waterpomp alle moeren loshalen (stuk of 6 of 7 of zoiets, ik meen dop 8 anders 10)
Ook de overlooppijp (rode pijp achter waterpomp die horizontaal links naast het blok loopt) losmaken van de waterpomp.
Als het goed is trek je nu zo de waterpomp van het blok.
(leg even een oude handdoek of zo over de dynamo voor opvangen koelvloeistof wat nog uit de waterpomp stroomt)
Pakking van het blok halen en vlak goed schoonmaken (geen restjes pakking achterlaten, gebruik een los stanleymaesje oid om voorzichtig te krabben, maak geen dikke krassen
Op de overlooppijp zit een rubbertje en bovenop de waterpomp ook.
Pompvlak ook goed schoonmaken.
Nieuwe pakkingset kopen (let op, er zijn verschillende smaken)
Rubber dop/pakking bovenop waterpomp plaatsen
Nieuw rubbertje op overlooppijpje plaatsen (goed aandrukken tot aan de aanslag, deed is 2 x niet, dus lek)
Pakking plaatsen op blok
eventueel nieuwe bouten/draadeinden, whatever (komen ook in pakkingset geloof ik) in het blok draaien.
Pomp terugplaatsen en zorg dat de overlooppijp er goed diep in zit en dat rubber bovenop goed aansluit,
(pomp beetje scheef-achtig er onder plaatsen en op zijn plek draaien, duwen, waarbi jhet rubber dus niet verfrommelt (had het rubber iets ingesmeerd, waardoor het wat soepeler op zijn plek kwam)
Pomp stevig omhoogdrukken en moertjes terugplaatsen.
Systeem weer vullen met koelvloeistof, starten en lopen.
Check voor lekkage, en niveau koelvloeistof, evt bijvullen.
Eerste keer duur een uurtje, daarna 20 min.
Als je toch alles los-leeghebt kun je ook de bovenste radiateurslang loshalen (radiateur naar thermostaathuis) en de slang van Vloeistofreservoir naar radiateur.
Nu kun je de radiateur er zo uittillen en ook doorspoelen met schoon water.
Blok kun je ook doorspoelen nu je alles erafhebt.
Check meteen even de staat van je slangen nu je ze toch los hebt en of er âbezinkselâin je reservoir zit en de staat van je thermostaat (je hebt het nu toch open)
Zo ja, maak dan deze meteen ook even schoon of vervang ze.
Zoiets.
Misschien wat vergeten, maar dat hoor ik wel.
Succes.
(Damn had niet eens zo'n verhaal hoeven tikken:
Replace a water pump on your 240 series Volvo
How to change a B230 Waterpump
Als je geen nieuwe waterpomp plaatst, moet je een setje kopen waar 2 rubbers, 1 pakking en een handvol moertjes in zitten
Deze komt van de Scandcar-site, zitten geen moertjes bij zie ik,
Volvo part Pakkingset waterpomp B19+B21+B23 -1984
![[Afbeelding: Volvo_271275.JPG]](http://volvoonderdelen.com/images/Volvo_271275.JPG)
Nieuwe waterpomp (incl alle pakkingen, rubbertjes, moertjes etc)
Waterpomp oud type
â¬46,75
Geschikt voor de 240 tot en met 1994 op de B19, B21 en B23 motoren, de 340 360 tot 1983 de B19A en de 740 760 780 tot 1984 op de B23.
Onderdeelnummer: 270681.
Wauw Rob, dat is nog 's een duidelijk verhaal!
Had vrijdag een nieuwe pomp gekocht in Obdam en had afgelopen zondag in de planning staan,
maar hier (Purmerend) hagelde het om de haverklap en op een gegeven moment was het hier helemaal wit . . . .
Dan ga ik toch maar niet op straat staan klussen :-(
Het wordt dus maar weer even uitgesteld, hopelijk volgend weekend.
In iedergeval bedankt voor de handleiding, dat moet gaan lukken!
mvg Ed
Nou, het is gelukt. De waterpomp zit er in! Gisteren was het mooi weer en ben aan het werk gegaan.
Ben ongeveer 2 uurtjes bezig geweest. Moest nog draadeind maken om de fan te monteren, die stukjes kreeg ik niet van de oude pomp af. Nog even getest met water, weer leeg gemaakt en gevuld met koelvloeistof. Stukje gereden en alles lijkt perfect!
Nog bedankt voor de handleiding, die heeft goed geholpen.
Ed