Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fuseekogels
#1
Wat gek:
[Afbeelding: RVlinkerfuseekl002.jpg]

Twee linkerfuseekogels, band RV (195/65r15 op Draco) liep licht tegen de stabilisatorstang bij vol links. Het terugzetten van een rechter fuseekogel gaf ca. 5 cm meer wielbasis en twee graden meer caster aan de rechterkant, maar de auto spoorde precies hetzelfde.
Hooguit iets betere reactie op het stuur.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#2
Hi Marc1970 e.a. stuurexperts,

Het gaat hier om twee linker fuseekogels voor een 240 MET STUURBEKRACHTIGING toch? Ik dacht namelijk dat de fuseekogels voor de 200 zonder stuurbekrachtiging links en rechts gelijk waren.

Je verhaal zette me aan het denken, omdat mijn 245 (zonder stuurbekrachtiging) na het vervangen van 2 fuseekogels en 1 stuurkogel naar rechts trok. Ik dacht, het zal toch niet zo zijn dat ik 2 verschillende fuseekogels had moeten hebben?

Ik heb vanmiddag de rechter stuurstang bijna 2 slagen in de stuurkogel gedraaid, want ik had iets te weinig toespoor, en nu is het naar rechts trekken geloof ik verholpen. Alleen staat het stuur nu nog meer naar rechts bij rechtuitrijden dan eerst. Ik had dus eigenlijk de LINKER stuurstang verder in de stuurkogel moeten draaien denk ik, maar dat lukt (nog) niet omdat die vastgeroest is. Morgen nog maar eens proberen als de kruipolie is ingetrokken. De vraag is alleen of dat dan wel helpt tegen het naar rechts trekken...

Groetjes,
Paul
Antwoord
#3
Ja dit zijn bekrachtigde fuseekogels. Maar het maakt volgens mij bijzonder weinig uit welke je waar monteert.

ALs je de stuurstang 2 volle slagen ingedraaid hebt ben je iets van 4 mm toespoor toegevoegd, de auto wordt dan inderdaad veel sterker rechtuit gedwongen maar je ploegt ook onnodig door het wegdek. Oftewel dat is niet de manier om naar ÃÃn kant trekken op te lossen.
Camber heb ik ook wel eens mee gespeeld, heeft weinig invloed.

Wat wel weet ik niet. Zijn je beide voorbanden even recht versleten en van het zelfde type? Loopt de rechterrem aan misschien? Wiellagers goed?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Ok, Marc1970,

Dank voor je tips!

Het klopt dat ze nu meer rechtuit gaat, maar nog steeds een beetje naar rechts trekt.

Ik zal het toespoor nog eens meten en de stang misschien weer iets terug draaien. Daarna de krik er nog eens onder zetten rechts en voelen of het r.v. wiel vrijloopt.
Het is wel zo dat de linker schokbreker lekt, maar ik zie niet hoe dat het rechtuitrijden zou kunnen verhinderen...

Groetjes, Paul.
Antwoord
#5
Het is mijn ervaring dat de volvo 240 zonder bandenboer op het oog gesteld kan worden.

Hmm.. Of was dat de 144! Ja dat was den 144 na inbouw van stuurbekrachtiging. Nooit geen trillingen en na 5 jaar nog zeer goede apk-waardige banden. (Denk dat het bij de 240 dus ook moet kunnen.)
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke fuseekogels? gydomatra 6 5.085 19 June 2020, 10:12
Laatste bericht: 245GLE1981
  vervangen fuseekogels 144 (1972) Justin 26 27.209 29 July 2017, 15:22
Laatste bericht: Justin
  Rubbers stabilisatorstang, fuseekogels of toch schokdempers JoelP 23 25.132 10 October 2014, 18:28
Laatste bericht: Rob
  Verkeerde fuseekogels? Arn02 8 6.137 21 December 2012, 11:50
Laatste bericht: pepijnwk
  Verschillende types fuseekogels zonder stuurbekrachtiging? 245pst78 13 12.571 6 December 2011, 09:43
Laatste bericht: Rob
  Beide fuseekogels vervangen? Kogelman 4 4.894 27 September 2011, 18:00
Laatste bericht: Kogelman
  verschil fuseekogels stuurbekrachtiging / onbekrachtigd Brickstyler 4 3.541 27 July 2010, 10:54
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)