Topics: 2
Mijn trouwe 145 start niet en na een dag hoofdbreken ben ik benieuwd wie mij kan vertellen hoe ik het probleem kan aanpakken..
- het gaat om een 145, b20 lpg
- de auto is rijdend weggezet voor lange periode
- er is ingebroken, radio weg en misschien ook met zekeringen en/ bedrading gerommeld
- bij sleuten omdraaien geeft de auto een klik bij het omdraaien en loslaten van de sleutel
- in 99% van de gevallen start de auto niet met sleutel, maar heeeel soms wel ???
- de klik komt niet uit de startmotor/solenoid
- de auto start goed als ik de accu rechtstreeks op de startmotor aansluit
Alvast bedankt voor het meedenken.
Topics: 82
Origineel loopt er 1 draad (groen) van contact naar pin 50 op de starter, geen zekeringen. Een dikkere rode draad vanaf pin 30 op de starter (of verdeelblok op binnenscherm, afh van bouwjaar) naar het contact.
Misschien heeft de LPG inbouwer ÃÃn van deze gebruikt? Vaak gebruiken ze van die blauwe 3M draadaftapblokjes, die de draad ook wel verzwakken. En ze hangen er een gammele zwevende zekering tussen.
Als iemand daar aan heeft staan trekken zou het me niet verbazen als er iets losgegaan is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 5
Zou de klik iets met LPG te maken hebben? ???
Gr Evert M
Topics: 12
De klik kan een relais zijn, van LPG of het startrelais ofzo. Maar je startmotor krijgt duidelijk geen prik. Als je accu wel prik heeft, zitten er maar een paar draden naar stuurslot en startmotor. Volgen en eventueel doormeten. Misschien de stekker op het stuurslot stuk of deels los?
Topics: 107
Als de auto heel af en toe wel start dan denk ik in eerste instantie aan het contactslot, cq. de bedrading ervan.
Als je met z'n tweeen bent kun je makkelijk achterhalen wat er klikt onder de motorkap. Een man contact af en aan zetten en de ander horen en voelen onder de motorkap.
Topics: 82
De klik is het relais van de achterruitverwarinnig, het hangt linksboven het dashboardkastje (in de oude opstelling).
Dat suggereert dat je in elk geval stroom naar het contactslot hebt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 5
Neem aan dat men niet netjes een radio demonteerd tenslotte... best kans dat dat met trek werk gaat en dan is er een kans dat er gewoon draden los zijn onder je dash.... heb je al eens een blik geworpen aldaar?
Gr Evert M
Bedankt voor al jullie reacties! Top om na een dag zoveel waardevolle reacties te lezen. Vanochtend heb ik ook even met garage roest gebeld. Na beschrijving van het probleem tipte zij om de schakelaar op de poke (ja, het is een V145B20LPG-A!) te checken. En jawel, een van de contacten was losgetrokken. Hulde voor garage roest
kom ook al jaren bij Roest( voor de APK) niet te duur en altijd behulpzaam!
Juri