Berichten: 18
Topics: 2
Lid sinds: Aug 2010
Bij de koude start walmt mijn dieseltje behoorlijk.... maar na het wegrijden is het al snel verdwenen. En ook bij een "warme" start is er geen walm.
Nu heb ik hier even wat rond gezocht en het zou maar zo kunnen zijn dat met het vervangen van de gloeispiralen de koude starwalm over zou kunnen zijn....
Is hier iemand die hier kennis van heeft? En als de gloeispiralen vervangen moeten worden; kan ik dat zelf (kon hier nog niet wat over vinden...). En wat kost het om te laten vervangen door een garage?
Volvo V70 T5 '02 Black Stone<br />Volvo 244 GL Diesel '83 Bordeauxrood<br />Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl<br />Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
Berichten: 205
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2010
Is niet zo'n lastig werkje, kun je makkelijk zelf. Wanneer zijn ze laatst vervangen? En gaat het starten zelf ook moeilijk?
plsvolvoprojects.blogspot.com
Berichten: 18
Topics: 2
Lid sinds: Aug 2010
Auto is net in bezit. Geimporteerd uit Frankrijk. KM stand is 173000.
Weet dus niet wanneer de spiralen vervangen zijn (of niet)....
Het starten gaat in die zin moeilijk dat ik wel wat gas bij moet geven om hem aan de praat te krijgen.
Volvo V70 T5 '02 Black Stone<br />Volvo 244 GL Diesel '83 Bordeauxrood<br />Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl<br />Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
als je ze er uit draait en buiten de motor probeert kun je ad kleur zien wat ze waard zijn. donker oranje met vlekken is tijd om te vervangen..
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Afhankelijk van je vaardigheden is e.e.a. makkelijk tot moeilijk te noemen.......
Er zijn garages die er niet eens aan beginnen omdat de 5e en 6e cilinder moeilijker bereikbaar zijn.
Sommigen beweren zelfs dat de brandstof-inspuitpomp er af moet!
Ik heb het wel eens gedaan, gewoon voor de deur op straat in een uur of 2-3.
Maar ik heb redelijk ervaring en verschillende sleutels om de 5e en 6e te bereiken.
Dat is niet direkt speciaal gereedschap te noemen maar als je kunt kiezen uit wat meer sleuteltjes kan je soms net de hoek(verdraaiing) wÃl pakken.
Verder nog wat algemene opmerkingen;
-een slechte compressie zorgt er eerder voor dat je start met rook dan slechte gloeipitten zelf want met bijvoorbeeld 3 defecte pitten start de motor vaak helemaal niet meer bij koude.
-gloeibougies kan je ook doormeten in de auto zelf; pak een gloeilamp 55watt en zet deze in serie met telkens ÃÃn bougie en de accu-pluspool.als de lamp fel brandt gloeit de bougie naar alle waarschijnlijkheid normaal.Als de lamp niet brandt is je gloeipit kapot.
-mochten alle gloeipiten defect zijn; wees dan alert op een gloeirelais dat blijft "hangen" dat zorgt er voor dat je gloeibougies eens een keer zijn blijven gloeien,ook toen de motor al lang liep,tot ze allen kapot waren (heb ik eens gehad).Een extra controlelampje op je dashboard parallel aan je gloeibougies kan daar duidelijkheid over geven. (heb ik dus nu gemaakt)
-krijg je je gloeipitten niet los; motor poosje warm laten draaien laat alu. kop nÃt wat meer uitzetten dan stalen pitten en dat kan voldoende motivatie zijn.....
Berichten: 33
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2008
hoi 240 diesel
zou je bij mij een keer de 6de gloeispyraal kunnen vervangen?
ik heb de eerste 5 al gedaan,maar heb denk ik niet het juiste gereedschap?
als je zin hebt
kom ik wel een keer langs,laat maar iets weten
mijn mail is
sachaverwegen@chello.nl
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Hoi Sacha,
Wegens chronisch tijdgebrek sleutel ik niet aan andere volvo's dan de mijne.
groet, jan