Topics: 35
Ik vermoed dat er iets mis is met mijn kilometerkabel (snelheid en afstand doen het niet meer).
Met de multimeter in een lage ampère stand meet ik een constant signaal va 0,7...
Maar misschien doe ik iets mis.
Waar is die teller ergens aangesloten aan het ander eind? Moet is onderaan ergens bij de assen gaan zoeken?
Het is een 240. Laatste jaren diesel.
Topics: 38
Kabel loopt naar het deksel op je differentieel.
K'zal even een foto zoeken.
Spanning hoort rechtevenredig op te lopen met de snelheid.
Wat je meten moet is trouwens een gemiddelde spanning want het signaal wat de opnemer geeft is een blokspanning (of sinus, daar wil ik even van af wezen).
Dus meter van de ampÃ
re-stand afhalen en op wisselspanning zetten.
EDIT;
foto's van zo'n sensor / multimeter ergens midden in dit topic;
http://volvolvo.nl/forum/topic,5481.15/
Topics: 35
Bedankt, daarmee vind ik alvast die sensor.
Inderdaad wisselspanning had ik ook geprobeerd.
Maar ook rijdend veranderde dat getal niet ... Dit moet toch oplopen bij stijgende snelheid?
Topics: 46
Gandalf schreef:Bedankt, daarmee vind ik alvast die sensor.
Inderdaad wisselspanning had ik ook geprobeerd.
Maar ook rijdend veranderde dat getal niet ... Dit moet toch oplopen bij stijgende snelheid?
De sensor geeft een wisselspanning af van een paar honderd millivolt. Niet de spanning maar de frequentie neemt toe bij toenemende snelheid. Een veelvoorkomend euvel zijn slechte soldeerverbindingen op het printje achter de teller. Althans volgens posts op andere fora.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Topics: 38
De spanning neemt wel degelijk iets toe hoor.
Want niet alleen de frequentie neemt toe, ook de hoogte van de amplitude(=spanningsgolven)
Dat uiteindelijk de teller alleen naar de frequentie "kijkt" is weer een ander verhaal.
Maar met een multimeter op wisselspanning kan je wel even simpel kijken of die spanningstoename er ook is.
Of je zou ook beschikking moeten hebben over een scoop of uitgebreidere multimeter.
Topics: 46
240diesel schreef:De spanning neemt wel degelijk iets toe hoor.
Want niet alleen de frequentie neemt toe, ook de hoogte van de amplitude(=spanningsgolven)
Dat uiteindelijk de teller alleen naar de frequentie "kijkt" is weer een ander verhaal.
Maar met een multimeter op wisselspanning kan je wel even simpel kijken of die spanningstoename er ook is.
Of je zou ook beschikking moeten hebben over een scoop of uitgebreidere multimeter.
Het zit denk ik toch iets anders in elkaar. De meeste mulitmeters zijn gecalibreerd op 50Hz lichtnet. Op andere frequenties gaat de meter simpelweg afwijken wat je dan waarneemt als toe of afname van de spanning.
Ik ben in het bezit van een scoop en heb eens gemeten aan een ABS sensor. (principe werking gelijk aan die van de snelheidsmeter) Inderdaad, als je het wiel langzaam draait is de spanning ook wat lager maar al vanaf stapvoets rollen tot hogere snelheden blijft de spanning vrijwel constant.
Maar even een multimeter aansluiten en de spanning meten is inderdaad een prima indicatie of de sensor spanning afgeeft.

Heb het even opgezocht: moet ongeveer 250 mV zijn.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden