Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
intercooler
#21
Dat is mooi meten zo en niet eens duur!
Antwoord
#22
aquamist op de ic is net zoiets als rijden in de regen
krijg je toch ook niet meer vermogen duur ;D
Antwoord
#23
Jawel dus... Alleen weinig merkbaar. Het koelend effect van aquamist ontstaat door de verdamping van het water waarvoor warmte word onttrokken aan de omgeving. Koude lucht heeft een hogere dichtheid en dus past er meer lucht in de motor, waar weer meer brandstof bij kan.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#24
Ja ok zo ver was is ook
maar het heeft pas echt nu als je het in de motor gaat spuiten
om dichter bij lambda 1 te komen.
Antwoord
#25
Of doe het dan meteen met perslucht heb je ook geen turbo nodig... en is zo koud als t maar zijn kan
Misschien haal je net de 400m op 1 fles de dragstrip Big Grin
Antwoord
#26
Jan-Willem af en toe zeg je wel zinnige dingen
maar die paar posts hier boven met die drijfstangen en een afr waarde van 1,3 bar enzo
dat volg ik echt ff niet meer ;D

Maar goed het is op de markt maar heb het nog niet voorbij zien komen
in het 850 tunings wereldje, staat bijvoorbeeld wel op de site van ET.

Ben toch wel benieuwd naar hoe het precies zit, alleen het idee al dat je lambda 1 doet met een turbo druk van ruim een bar
is cool en het bespaard nog brandstof ook Wink
Antwoord
#27
aRjen.T schreef:Ja ok zo ver was is ook
maar het heeft pas echt nu als je het in de motor gaat spuiten
om dichter bij lambda 1 te komen.

Betere onderbouwing dan:
Om voortijdige detonatie (pingelen) te voorkomen mag het luchtbrandstofmengsel niet te heet worden, dit om te voorkomen dat de brandstof uit zichzelf ontsteekt. Lambda 1 houd in dat het mengsel 14,7 delen lucht bevat voor 1 deel brandstof. Als we de Lambda nu iets omhoog brengen hebben we dus een overmaat aan brandstof. Dit zorgt ervoor dat de verbranding kouder plaatsvind, lagere lambdawaarde is dus minder brandstof en hetere verbranding. Een oplossing dus om hoge turbodrukken te kunnen draaien zonder pingelen en zonder compressie van de motor te verlagen is de lambdawaarde iets omhoog te brengen. Maar door aquamist te gebruiken word de lucht naast de intercooler nog extra gekoeld door het onttrekken van warmte bij de verdamping van dit water. Dit zorgt er dus voor dat de lucht nog koeler is en de motor dus wel lambda 1 kan draaien.
aRjen.T schreef:Jan-Willem af en toe zeg je wel zinnige dingen
maar die paar posts hier boven met die drijfstangen en een afr waarde van 1,3 bar enzo
dat volg ik echt ff niet meer

Maar goed het is op de markt maar heb het nog niet voorbij zien komen
in het 850 tunings wereldje, staat bijvoorbeeld wel op de site van ET.

Ben toch wel benieuwd naar hoe het precies zit, alleen het idee al dat je lambda 1 doet met een turbo druk van ruim een bar
is cool en het bespaard nog brandstof ook

Ik neem aan dat Jan-Willem bedoelt dat een motor wel 1,3 bar kan draaien als we de motor dus meer brandstof geven (AFR=luchtbrandstofverhouding). Een AFR van 14,7 is voor benzine dus lambda 1. Dat verhaal van de drijfstangen heeft met voortijdige detonatie te maken, het onderblok krijgt bij dit fenomeen enorme klappen doordat de zuiger nog bezig is met zijn compressieslag (omhoog) terwijl de verbranding reeds begint (drukt zuiger weer omlaag). Hierdoor kan het gebeuren dat de drijfstangen breken/verbuigen, lagers in het onderblok sneuvelen enz.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#28
Volvo 142 B23 schreef:Betere onderbouwing dan:
Om voortijdige detonatie (pingelen) te voorkomen mag het luchtbrandstofmengsel niet te heet worden, dit om te voorkomen dat de brandstof uit zichzelf ontsteekt. Lambda 1 houd in dat het mengsel 14,7 delen lucht bevat voor 1 deel brandstof. Als we de Lambda nu iets omhoog brengen hebben we dus een overmaat aan brandstof. Dit zorgt ervoor dat de verbranding kouder plaatsvind, lagere lambdawaarde is dus minder brandstof en hetere verbranding. Een oplossing dus om hoge turbodrukken te kunnen draaien zonder pingelen en zonder compressie van de motor te verlagen is de lambdawaarde iets omhoog te brengen. Maar door aquamist te gebruiken word de lucht naast de intercooler nog extra gekoeld door het onttrekken van warmte bij de verdamping van dit water. Dit zorgt er dus voor dat de lucht nog koeler is en de motor dus wel lambda 1 kan draaien.
Ik neem aan dat Jan-Willem bedoelt dat een motor wel 1,3 bar kan draaien als we de motor dus meer brandstof geven (AFR=luchtbrandstofverhouding). Een AFR van 14,7 is voor benzine dus lambda 1. Maar bedoelde Jan-Willem niet een lagere AFR of heb ik het ook niet begrepen ;D. Dat verhaal van de drijfstangen heeft met voortijdige detonatie te maken, het onderblok krijgt bij dit fenomeen enorme klappen doordat de zuiger nog bezig is met zijn compressieslag (omhoog) terwijl de verbranding reeds begint (drukt zuiger weer omlaag). Hierdoor kan het gebeuren dat de drijfstangen breken/verbuigen, lagers in het onderblok sneuvelen enz.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#29
voor verscchillende tussenkoelers even op ebay UK kijken.. daar wordt zo verschrikkelijk veel aangeboden, meeste is wel chinees, maar er kan weinig aan kapot gaan.
(staat ook zat ander spul -niet chinees-)

suc6

link: http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trksi...Categories
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Maten 245 intercooler. mikus 6 9.215 13 September 2015, 08:39
Laatste bericht: Karinsky
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.877 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  245 TIC met ruimtegebrek rond de ventilator/ radiator / intercooler - opstelling JohanW 12 10.208 8 April 2012, 20:17
Laatste bericht: JohanW
  Is het blok van de B21ET met met originele Intercooler anders dan een blok zonder IC? Vaan 5 6.176 14 September 2011, 13:43
Laatste bericht: 242-turbo
  Intercooler inbouwen 240Turbo84 34 26.722 15 October 2010, 14:58
Laatste bericht: Jw240
  Turbodruk met intercooler? pierpower 3 4.292 30 August 2010, 12:45
Laatste bericht: 242-turbo
  standaard intercooler ingebouwd inclusief overboostswitch !! TheSaint77 19 25.813 5 December 2009, 18:56
Laatste bericht: Ticcie
  afstelproblemen bij 245Turbo met intercooler turbod 2 2.934 22 September 2009, 20:07
Laatste bericht: edwin
  intercooler Erwin 244 turbo 6 5.914 1 July 2009, 07:51
Laatste bericht: Jw240
  Intercooler inbouwen? Erikhans 12 9.885 3 December 2008, 18:52
Laatste bericht: Erikhans

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)