Berichten: 48
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2010
Als iemand m'n twee weken oude k&n wil overnemen voor de prijs van een pipercross, dan ruil ik hem in, anders nie... Lol
ben druk op zoek naar een ferrita voor onder de 500 euro, nergens goedkoper dan 570 tot nu toe! Of zoek ik verkeerd?
Ik moet trouwens ff melden dat ik blij ben met alle reacties, leer een hoop van alle antwoorden! Nu nog in de praktijk brengen....
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Kaasie meldde toendertijd dat Pipercross idd beter was dan K&N, maar ik kon toen niet het goede type inlegfilter vinden. Ik hoop dat ik alleen een beetje teveel heb betaald voor 'het merk', maar dat de kwaliteit wel ok is...
* Qua remmen: de originele zijn idd best ok, maar bij echt hard remmen merk je dat de vertraging maar zo zo is en dat de schijven vooral een stukkie groter zouden mogen zijn - mijn andere auto is een VW Golf R met 310pk, dus mijn vergelijk is wel wat apart : - )
* Schokdempers: koni rood als je flink wat comfort wilt houden, koni geel voor een betere wegligging, maar is wel een stuk harder. Bilstein is meer voor het rallywerk.
* Inlaatspruitstuk: de standaard versie schijnt de lucht niet goed gelijkmatig over de cylinders te verdelen (de kanalen zijn niet allemaal even lang), de opvolger die in alle electr. injectiemotoren zit, doet dat een stuk beter. Te vinden in heel veel 740's/940's en wat latere 240's. Vrij gemakkelijke montage, alleen wel een kortere gaskabel nodig meen ik.
Als je dat doet, dan is het vlgs mij ook een goed idee om een intercoolerset van een 740 te zoeken ipv 240, gezien de andere aansluiting op het inlaatspruitstuk en de rest past ook.
Verder is het idd zo dat alleen een luchtfilter nu niet heel veel zal helpen, maar de combinatie van alles zorgt voor een beter samenspel voor meer pk's en koppel zoals JW ook beschreef.
O ja, wat bij mij ook goed heeft geholpen voor een soepele 'loop' zijn 4 nieuwe injectoren. Kost je wel E250-E300, maar echt de moeite waard. Moet je eens goed het vernevelbeeld van die van jou testen (zie ander sticky topic van Kaasie over het hoe en wat).
Ik heb de Ferrita voor iets minder dan E500 gescoord: zorg voor minimaal 3 gegadigden en je krijgt een 'volumekorting' van 15% bij ET. (destijds = 3 jaar geleden).
De T nokkenas van de Turbo is best ok: ik heb nog een (dure) nokkenas van Kaasie liggen die ik nog steeds moet monteren. Geeft meer vermogen in het middengebied als het goed is. Aan 280pk bij 6500 toeren heb je niet zoveel als het vermogen bij 3000 toeren maar 100pk is zeg maar. Maar ik zou m niet zomaar voor een andere standaard nokkenas wisselen. Er zijn best veel mensen die daarmee geexperimenteerd hebben, conlcusie was steeds dat voor een Turbo de eigen T as het beste werkte (samen met een VX geloof ik).
Mooie wagen overigens! Ik zag m al in een ander topic voorbij komen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
Black Moose schreef:das ruim 2% meer vermogen :o
Is zoiets merkbaar dan?
geloof me, in die kia was het merkbaar. gas oppakken op de bank was een tikje feller
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
242-turbo schreef:geloof me, in die kia was het merkbaar. gas oppakken op de bank was een tikje feller
is juist het oppakken en soepeler z'n wer doen waaraan je het merkt..! Ik heb destijds alleen een ander uitlaatsysteem gemonteerd, in z'n 3 en laag in toeren over de rotonde, nul protest.. en in toeren gewoon veel makkelijker..
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Over de dempers, Koni Geel is nog goed comfortabel op zachtste stand icm Lesjoförs verlagagingsveren. In die stand ook fijn stabiel op snelweg en geen gehobbel over drempels. Zelf heb ik ze meestal rond 1-0,5 voor stug staan, gaat ook goed maar dan verlies je wel comfort.
@ Funsdaf, heb je ook universele Pipercross filters? Ik heb geen airbox meer...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni