Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
Makkelijk vraagje en weet bijna zeker dat het past maar toch nog even vragen voor de zekerheid:
Past de K-jetronic van een B230E op een B21ET?
Injectoren passen, ophanging van de luchtweger past, inlaatspruitstuk past, wat past niet of kan niet?
Lijkt me niet dat hij te rijk gaat lopen, ik doe gewoon de B21ET injectoren erin.
Waarom? De K-jet van de B230E vind ik mooier en netter weggewerkt en je kunt een open luchtfilter plaatsen. En toevallig heb ik de complete ombouwset liggen...
Dus mensen, brand los!
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Dus je maakt dan een B21E?
'k zie zo 1,2,3 geen problemen...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Als je het op een B21ET zet, dan is het dus een B21E met een Turbo Edwin ;D En dat noemen ze dan weer een B21ET.
Het zal vast problemen geven, anders zou Volvo hetzelfde systeem ook op de B21ET hebben gezet lijkt me? Misschien dat dit systeem niet voldoende benzine kan geven? Of misschien dat het niet met de aanzuigkracht van de Turbo overweg kan en min of meer implodeert?
Maar ik zou het niet weten uit ervaring ....
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
ik heb de twee units naast elkaar liggen. ik zal morgen eens kritisch kijken naar de verschillen, volgens mij zijn de luchtwegerunits hetzelfde.
ik weet niet precies de start en eindjaren van de b21et en b230e maar wel dat de k-jet op de b230e de opvolger is van de k-jet op de b21et
benzineleidingen zijn exact hetzelfde qua diameter
bedenk me net, bij de b21et zit de k-jet voor de turbo en met de "nieuwe" k-jet zit die tussen de intercooler en het inlaatspruitstuk
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Citaat:En dat noemen ze dan weer een B21ET.
Daar heb ik nou nog nooit van gehoord... ;D ;D
ah ...
Had niet begrepen dat je ook de turbo weer wilt gebruiken.
Dus de luchtweger komt
na de turbo.
Denk niet dat het best werkt omdat dan de turbodruk onder de regelnaald staat .
Boven de naald staat de controledruk .
Dus het zal elkaar beinvloeden.
Hogere turbodruk onder de naald betekent dat de naald omhoog gedrukt wordt tegen de controledruk in.
MAW :mengsel wordt rijker...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Oja ,..en nog wat ...
De luchtweger krijgt gecomprimeerde lucht langs 'm heen.
Maar de luchtweger "weet"dat niet (het is geen luchtmassameter)
Dus bij een bepaalde stand van de "pannekoek" hoort een hoeveelheid benzine.
Wat er dus gebeurt is dat je meer massa lucht krijgt dan dat er aan benzine wordt gedoseerd.
Lijkt mij dat ie dan te arm gaat lopen en gaat backfiren.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.