Topics: 163
inleiding
Dit vraagje gaat over de toerenteller, hij staat in het "hoofdstuk elektro" omdat het hier waarschijnlijk mee te maken heeft; onafhankelijk van de motor.
probleem
De toerenteller van de 142 (1973) geeft vaak een te hoge waarde aan. Dat was in eerste instantie op gehoor; als de motor vanwege geen choke bijna afslaat, geeft hij al ca 1400 toeren aan. Dus dat kan niet kloppen.
<klote bug>
Daarom heb ik een tweede externe toerenteller aangesloten om ze met elkaar te vergelijken. Beiden zijn nu aangesloten op de bobine. Inderdaad geeft de dashboard toerenteller een te hoge waarde aan, met name bij lagere toeren. Rond de 4000RPM lijkt het weer redelijk gelijk.
Als de motor stationair draait geedt de losse toerenteller een nette waarde onder de 1000rpm aan de ander nog steeds 1400.
Het vreemde is dat de dashboard toerenteller soms juist wel het goede weergeeft. Geen idee wanneer/waarom. Hieronder heb ik twee fimpjes gezet.
1. De toerenteller geeft vanaf het aanzetten van het contact al ca 500toeren aan. Lijkt me niet de bedoeling. Vervolgens klopt de weergave niet; te hoog.
2. De bij het contact aanzetten gebeurd er niets met de toerenteller. Als de motorvervolgens draait is er ook geen probleem.
Hoe kan dit? Normaal gesproken ben ik snel geneigd te roepen "massaprobleem" maar in dit geval lijkt me dat sterk. Hoe werk een toerenteller precies, misschien valt aan de hand daarvan iets te herleiden.
Topics: 12
Klinkt als een slecht contactje ergens. Massa of iets anders. Ik zou het proberen met het tellerhuis los, om te kijken, voelen of het losse constact te vinden is. Of het euvel dus te reproduceren is.
Anders heb ik een goede toerenteller van dat klokkenbord voor je...
Topics: 1
Je kan testen of de tweede toerenteller andere waardes aangeeft als je hem paralellel aansluit op de draden achter de originele toerenteller. Moet je al een heel eind op weg helpen naar de oorzaak.
Topics: 33
eh, zit er wel de juiste toerenteller in?
en zescilinder teller op een 4 cilinder en anderom lijkt me niet de bedoeling
laptoprob schreef:Klinkt als een slecht contactje ergens. Massa of iets anders. Ik zou het proberen met het tellerhuis los, om te kijken, voelen of het losse constact te vinden is. Of het euvel dus te reproduceren is.
Anders heb ik een goede toerenteller van dat klokkenbord voor je...
Dat eerste vermoed ik ook, wel een rotklusje. Mocht het nodig zijn de teller over te nemen geef ik (of frox) wel een seintje.
Coen schreef:Je kan testen of de tweede toerenteller andere waardes aangeeft als je hem paralellel aansluit op de draden achter de originele toerenteller. Moet je al een heel eind op weg helpen naar de oorzaak.
De andere toerenteller (zie filmpje 2) is inderdaad parallel aangesloten maar direct op de bobine. Wel een goed idee om hem om de "origenele" draden aan te sluiten.
242-turbo schreef:eh, zit er wel de juiste toerenteller in?
en zescilinder teller op een 4 cilinder en anderom lijkt me niet de bedoeling
Ja. Hij doet het regelmatig verkeerd, maar soms werkt hij dus wel goed.
Probleem opgelost.
Vreemd genoeg verholpen nadat de de km-kabel nogeens goed is vast gezet.
Waarschijnlijk zorgt deze naast omwentelingen ook voor aarding.