Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2010
Oops, account verwijderd vanwege zichtbaarheid van e-mail adres. Alleen ik ben vergeten om het topic te verwijderen. Laten we dan maar verder gaan in dit topic.
Bedankt!
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Je hebt je fout gecorrigeerd, dus geen probleem en welkom hier. :-*
Je probleem, is voor mij onontgonnen gebied, dus ik hoop dat er iemand anders antwoord geeft. :
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Vandaag eens in het Duits gedacht:
Klemme 31 oder E = Masse
Klemme 49 oder B oder X = Plus
Klemme 49a oder L = Schalter
Het "dit kastje" ding is de plusverzamelplaats voor alle verdere gebruikers, die zet je pin 49. 31 massa, zitten her en der wel schroefjes in het plaatwerk. 49a is de output, die gaat dan de auto in.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2010
Ha bedankt Marc! Ik ga het meteen even proberen.
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2010
De nieuwe clignoteur werkt ook niet.
Ik zal even het hele verhaal vertellen. Waarschijnlijk schept dit meer duidelijkheid. Opeens kwam er rook uit het dashboard. Snel de auto afgezet en gekeken wat er sluiting maakte. Het draad dat vanaf de clignoteur naar binnen loopt had sluiting gemaakt met een lampje (was niet netjes geïsoleerd met een krimpkousje) Daarna heb ik alles netjes gesoldeerd en geïsoleerd en zekeringen/spanning nagekeken. Dat is allemaal goed. Kan het zijn dat het knipperlichtrelais kapot is gegaan? Waar zit dat relais?
Thanks!
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
volvohobby schreef:Kan het zijn dat het knipperlichtrelais kapot is gegaan? Waar zit dat relais?
Thanks!
Daar dacht ik eigenlijk in eerste instantie al aan. Als je het linkerzijkapje van de dasboardconsole verwijdert zit het daar aan de rand met een klemmetje vast.
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Het zwarte blokje op de eerste foto lijkt verdacht veel op het knipperlichtrelais (althans dat van mijn 83'er). Het enige wat die doet ik volgens mij het signaal (komt binnen op 49 met een witte draad vanaf de alarmlichtschakelaar in het dashboard) in stukken knippen en terug sturen naar de alarmlichtschakelaar (gele draad 49a). Met een multimeter zou makkelijk het probleem op te sporen moeten zijn. (Alarmlicht schakelaar aan zou constante stroom op de witte draad moeten geven als het knipperlichtrelais eraf is). Weet uiteraard niet of dit bij een '79-er ook zo zit...
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dan is dat ronde alu busje op de tweede foto ook niet het knipperrelais maar een gewoon relais (die best nog heel kan zijn ook al zit het voetje los).
De schakeling staat erop als het goed is, 85 86 is voor de stuurstroom, 30 de hoofdstroom, die naar 87 geschakeld wordt als er spanning op 85 86 staat.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969