Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Piepen van de V-snaar
#11
jos245 schreef:
Phil73 schreef:Als hij slipt dan laadt hij ook slecht bij want mijn Voltmeter stond net op net iets onder de 12V.
Dus moet iets met de dynamo zijn !!

Ga hem maar gewoon vervangen.... :-\

Slippen van de V-riem heeft naar mijn weten niets met de dynamo te maken of het moet zo zijn dat de poelie waarover de riem loopt bij de dynamo uitgesleten is.

Het slippen van de V-snaar heeft veel te maken met de dynamo. De dynamo is de enige machine aan boord van de auto die het verbruik van alle electrische verbruikers goed kan maken middels een paar vierkante centimeter oppervlak tehoogte van een stukje riem en een stukje poelie. Het is een generator die hard moet werken om de opgebruikte volts aan te vullen. Is de riem niet juist gespannen dan slip ie door, verslijt ie tevens zichzelf in hoog tempo en ook de andere poelies,

accu in rust, 12V en een beetje. Starten, de startmotor trekt 9 volt, het hangt af van de status van de accu en buiten temperatuur hoe lang je die 9 volt krijgt. Diezelfde status bepaald hoelang en hoe hard de dynamo moet werken om dat allemaal weer in de accu te krijgen, plus de lampen te laten branden, plus de achteruitverwarming, plus de kachel vol, e.e.a. aan besturingtechniek. Dat moet allemaal uit de door de dynamo te leveren 13.8-14,2 volt komen, vertaald in een berg ampères die wordt getrokken. En let op, voltage omlaag= ampères omhoog!

Ik zeg ook altijd, auto starten, het hele ding wakker laten worden, na een minuut wegrijden, dan is de grootste klap al opgevangen en dan pas de rest aanzetten. De olie krijgt dan ook ff de tijd om boven te komen.

Als ik nu m'n 207 diesel start, laat hem sationair draaien met direct alle verbruikers aan, geloof me, dan hoor je de riem tegensputteren en het motortoerental tijdelijk zakken (een riem en niet een snaar, een riem is een "rij" snaren aan elkaar zoals bij latere en huidige auto's omdat een enkele snaar zoals wij die kennen het dan allang niet meer trekt)

Al eens een auto met lege auto geholpen? Op het moment dat je met draaiende motor de accukabel "aanhaakt" hoor je de draaiende auto inzakken, is precies hetzelfde, en dan moet het ook nog eens over die paar vierkante milimeters raakvlak van de kabelklemmen, allemaal veel weerstand en als het ff kan goedkope kables gelijk "visdraad" , nog meer weerstand... Koop startkabels voor een Diesel en lifst de draad aan de klem doorsolderen! De ANWB auto heeft niet voor niets een stekker aansluiting in de auto zodat vanaf die kant de overgangsweerstand tot een minimum beperkt wordt.

Vergeet ook niet de waterpomp, deze levert ook tegendruk. Als de snaar slipt is ook de koelcapaciteit minder etc.

Het snaartje wordt behoorlijk onderschat maar is de oorzaak van een hoop "ellende" die door juist te onderhouden kan worden voorkomen!!

En nu ik toch de startkabels heb aangehaald, een auto met een lege accu moet eerst worden geladen voordat ie wordt gestart, doe je dat niet dan benadeel je je eigen accu en degene die leeg is. Kabels er aan, kop koffie, en dan pas starten. Wil ie nog niet makkelijk, dan nog even door laden. En hiebij als laatste, eerst de pluskabel aan beide auto's, dan pas de massa, heeft met het heel houden van boordnet te maken, losmaken, eerst de massa en dan +


Oh, en het bovenstaande is gaan aanname maar een weet.


[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#12
ik zou even in de buurt kijken of er een startmotor en dynamospecialist zit.
vertel hem je probleem en laat hem even naar de pouly's kijken v.w.b. de al eerder genoemde slijtage.
hij heeft de dynamo er eventueel zo af en kan deze even testen op een speciale bank, fluitje van een cent voor zo'n specialist.

in de buurt van Amersfoort zit Dick Verbeek Auto-elektra, echt een fijn adres, maar ik weet niet waar jij woont..... Smile
oud truckje is een gewoon kalk-krijtje / schoolbordenkrijtje tegen de draaiende snaar te houden, het piepen stopt dan weer een tijdje.



Kijk wel uit :o voor alle draaiende delen als je dat doet en hang je stropdas even over een stoel ;D


Antwoord
#13
240diesel schreef:ik zou even in de buurt kijken of er een startmotor en dynamospecialist zit.
vertel hem je probleem en laat hem even naar de pouly's kijken v.w.b. de al eerder genoemde slijtage.
hij heeft de dynamo er eventueel zo af en kan deze even testen op een speciale bank, fluitje van een cent voor zo'n specialist.

in de buurt van Amersfoort zit Dick Verbeek Auto-elektra, echt een fijn adres, maar ik weet niet waar jij woont..... Smile
oud truckje is een gewoon kalk-krijtje / schoolbordenkrijtje tegen de draaiende snaar te houden, het piepen stopt dan weer een tijdje.



Kijk wel uit :o voor alle draaiende delen als je dat doet en hang je stropdas even over een stoel ;D

Uhm, wat wil je testen dan? een voltmeter zegt toch al genoeg dunkt me?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#14
Uhm, de testbank laat simpel zien hoeveel ampere de dynamo levert en bij welk voltage.
Stel nu dat de lagers al uit de dynamo liggen dan geeft de dynamo dat prima aan tijdens draaien maar zeker ook onder belasting.
Het mooie van zo'n bank is dat er een regelbare belasting mogelijk is en er feilloos uitkomt hoe de dynamo presteert.
Stel nu dat je pouly versleten is zal de specialist waarschijnlijk een nieuwe pouly gewoon van de plank pakken monteren en klaar.

Bijkomend voordeel is dat deze specialisten goedkoper een dynamo reviseren dan dat je een nieuwe koopt.
Antwoord
#15
Probleem opgelost en hopelijk voor een lange tijd.

De onderste bout van de V snaar was losgeraakt (of niet goed aangedraaid door garage bij vervangen van de rubbers) daardoor kon ik hem dus ook niet veel strakker krijgen. De bout zat er nog wel in maar de moer was er af dus lijkt van boven af gezien wel of hij vast zat maar gaf wel iets mee.
Een nieuwe bout er in en het strakker stellen van de snaar heeft geholpen. kan nu tenminste weer 's avond door de straat rijden zonder iedereen wakker te maken.



Antwoord
#16
Ik lees de laatste tijd wel erg veel berichten hier van garagebedrijven waar iemand zit te slapen of prutswerk aflevert ???
Antwoord
#17
De Garage heeft het overigens perfect weer opgelost door meteen er naar te kijken en uiteraard te verhelpen (gratis).
Kon ik meteen ook even naar de onderkant kijken toen ie op de brug stond.
Viel me gelukkig erg mee.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zelf vervangen v snaar peterjan 3 4.614 10 September 2015, 21:45
Laatste bericht: edwin
  welke v-snaar b23 240? lenlux 1 2.072 24 August 2015, 06:25
Laatste bericht: ZOAB
  Fluit in koude B230A (geen V-snaar)? Vincent244 6 4.599 13 December 2012, 16:57
Laatste bericht: goerloek
  V-snaar (dynamo) Rob 3 2.506 12 April 2010, 17:16
Laatste bericht: 242-turbo
  v-riem/snaar: hoe bij te stellen ? Gerben 4 5.958 22 January 2008, 22:28
Laatste bericht: Frans245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: