8 November 2009, 14:14
jos245 schreef:Phil73 schreef:Als hij slipt dan laadt hij ook slecht bij want mijn Voltmeter stond net op net iets onder de 12V.
Dus moet iets met de dynamo zijn !!
Ga hem maar gewoon vervangen.... :-\
Slippen van de V-riem heeft naar mijn weten niets met de dynamo te maken of het moet zo zijn dat de poelie waarover de riem loopt bij de dynamo uitgesleten is.
Het slippen van de V-snaar heeft veel te maken met de dynamo. De dynamo is de enige machine aan boord van de auto die het verbruik van alle electrische verbruikers goed kan maken middels een paar vierkante centimeter oppervlak tehoogte van een stukje riem en een stukje poelie. Het is een generator die hard moet werken om de opgebruikte volts aan te vullen. Is de riem niet juist gespannen dan slip ie door, verslijt ie tevens zichzelf in hoog tempo en ook de andere poelies,
accu in rust, 12V en een beetje. Starten, de startmotor trekt 9 volt, het hangt af van de status van de accu en buiten temperatuur hoe lang je die 9 volt krijgt. Diezelfde status bepaald hoelang en hoe hard de dynamo moet werken om dat allemaal weer in de accu te krijgen, plus de lampen te laten branden, plus de achteruitverwarming, plus de kachel vol, e.e.a. aan besturingtechniek. Dat moet allemaal uit de door de dynamo te leveren 13.8-14,2 volt komen, vertaald in een berg ampères die wordt getrokken. En let op, voltage omlaag= ampères omhoog!
Ik zeg ook altijd, auto starten, het hele ding wakker laten worden, na een minuut wegrijden, dan is de grootste klap al opgevangen en dan pas de rest aanzetten. De olie krijgt dan ook ff de tijd om boven te komen.
Als ik nu m'n 207 diesel start, laat hem sationair draaien met direct alle verbruikers aan, geloof me, dan hoor je de riem tegensputteren en het motortoerental tijdelijk zakken (een riem en niet een snaar, een riem is een "rij" snaren aan elkaar zoals bij latere en huidige auto's omdat een enkele snaar zoals wij die kennen het dan allang niet meer trekt)
Al eens een auto met lege auto geholpen? Op het moment dat je met draaiende motor de accukabel "aanhaakt" hoor je de draaiende auto inzakken, is precies hetzelfde, en dan moet het ook nog eens over die paar vierkante milimeters raakvlak van de kabelklemmen, allemaal veel weerstand en als het ff kan goedkope kables gelijk "visdraad" , nog meer weerstand... Koop startkabels voor een Diesel en lifst de draad aan de klem doorsolderen! De ANWB auto heeft niet voor niets een stekker aansluiting in de auto zodat vanaf die kant de overgangsweerstand tot een minimum beperkt wordt.
Vergeet ook niet de waterpomp, deze levert ook tegendruk. Als de snaar slipt is ook de koelcapaciteit minder etc.
Het snaartje wordt behoorlijk onderschat maar is de oorzaak van een hoop "ellende" die door juist te onderhouden kan worden voorkomen!!
En nu ik toch de startkabels heb aangehaald, een auto met een lege accu moet eerst worden geladen voordat ie wordt gestart, doe je dat niet dan benadeel je je eigen accu en degene die leeg is. Kabels er aan, kop koffie, en dan pas starten. Wil ie nog niet makkelijk, dan nog even door laden. En hiebij als laatste, eerst de pluskabel aan beide auto's, dan pas de massa, heeft met het heel houden van boordnet te maken, losmaken, eerst de massa en dan +
Oh, en het bovenstaande is gaan aanname maar een weet.