Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Piepen van de V-snaar
Beste mede Volvo liefhebbers,

Mijn Volvo 245 uit 1981 piept een beetje.
Meestal alleen bij het wegrijden en aan het eind van de straat houdt het op en is het dan ook weg voor de rest van de dag.
Maar sinds kort begint hij plots weer te piepen en dit houdt soms op na een minuutje en soms na een minuut of 20.

Nu heb ik er problemen mee gekregen toen ik mijn dynamo heb omgeruild afgelopen augustus.
Ook gaat het voltage onder het rijden naar beneden als de snaar slipt naar zo'n 12V ipv 13,7V.

De dynamo draait wel mee en de snaren al vaak geprobeerd strakker te stellen maar dit heeft allemaal geen zin. De garage heeft ook al de rubber bussen van de dynamo vervangen en een nieuwe snaren (dit hielp eventjes)

Moet ik gewoon de dynamo vervangen voor een nieuwe / gereviseerde of is er een andere oplossing ??

Antwoord
bekend "probleem", bekende vraag.

Het wordt vochtiger buiten, alles is nat, dus gaat een snaar die niet geheel op spanning staat slippen. Ongestraft strakker blijven zetten is de verkeerde actie, dan ben je in no-time door de lagers van de dynamo ÃÂn waterpomp heen!!

Zoals vaak is de snaar waarschijnlijk versleten, deze behoort minstens gelijk te liggen met de bovenzijde van de poelies. Ligt ie te diep dan is het dragende vlak afgenomen en slipt ie en dan nodig een nieuwe. Het wordt ook donker en kouder en dus zet je meer verbruikers aan, deze belasten ook op hun beurt de dynamo. Lees, er moet meer voltage (bij)geladen worden na het starten plus de kachelventilatie, achterruitverwarming etc. vragen een bepaalde stroomsterkte die door dezefde dynamo moeten worden geleverd!!

Slippen is ook sliten en wordt rap erger.

Je startmotor "vraagt" ongeveer 9 volt, de andere zaken vullen ook aan dus dan staat de dynamo tijdelijk "op z'n tenen" . De status van je accu speelt ook mee, zodra die minder wordt doet ie er ook langer over om geheel te kunnen worden geladen ÃÂn haalt ie wellicht de 100% niet meer. Een dynamo levert tussen de 13,8 en 14,2 volt, haalt ie dat niet dan heb je ook daar een probleem.

Kijk eerst maar eens naar de goedkoopste schakel in dit geheel, je V-snaar, en alsjeblieft niet spannen tot je er muziek op kunt spelen anders zijn de onkosten behoorlijk meer!! Gewoon voor 15€ een nieuwe...

Het beste voor iedere auto is starten, zonder verbruikers het ding even laten wakker worden, gordel om, radio aan etc. en na een minuut rijdt je weg, bovendien heeft de motor dan ook de kand gehad om volledige smering te creëren, de olie zit immer onderin en moet de kop nog in. Naar mate het kouder wordt duurt ook dat langer!!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Is het geluid wat je hoort van de V-riem of van het lager van de dynamopoelie vraag ik me af, omdat je zegt dat de v-riem vernieuwd is.
Misschien een verkeerde v-riem gemonteerd?
Antwoord
Er ligt al een nieuwe V snaar op en dit is volgens mij wel de goede ( dit heeft de garage gedaan).
Maar het ene moment is er niets aan de hand, en de volgende 5 kilometer piept hij (met een te lage spanning ook nog)

Erg veel strakker krijg ik die snaren niet. Ik kan ze een beetje indrukken maar dat hoort ook wel.
Misschien doe ik dit niet goed.
Hoe is het het makkelijkst om de snaar te spannen? Ik heb nu een stuk ijzer tussen het blok en de dynamo gezet en zo met de dynamo de snaar op spanning gezet maar ben voorzichtig omdat de waterpompen en kabels er ook langs lopen.
Antwoord
officieel heb je daar een gereedschapje voor en een voorgeschreven spanning behorende bij de auto, maar dat gebruikt niemand. Het is een gevoel, trucje. Lastig uit te leggen. Als je een hefboom gebruikt ga je al gauw te ver. Ik gebruik ook een hamersteel oid maar dan nog, voelen en vastdraaien en later nog eens controleren. heb je niemand in de buurt die je kan laten zien en voelen hoe te werk te gaan (op de juiste manier)

Anders heb je misschien toch al wel een lager probleem...
Antwoord
Mischien de snaar er op gelegd met vette handen. Dan eerst effe de snaar een de poelies ontvetten. Niet met remmenreiniger dat vind je snaar niet leuk.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
als je al te lang met slippende riem rondrijd kan het zijn dat je poulies zijn uitgesleten, dat je ipv V- poulies U-poulies hebt en dat zodoende de riem te weinig grip heeft.....

grtz ziggy
Antwoord
ziggy schreef:als je al te lang met slippende riem rondrijd kan het zijn dat je poulies zijn uitgesleten, dat je ipv V- poulies U-poulies hebt en dat zodoende de riem te weinig grip heeft.....

grtz ziggy

idd, ook dat nog eens, wellicht de persoon voor jou toch wel...
Antwoord
Ik ga toch eens naar de profielen kijken, net weer met een piepende snaar 55 km terug naar huis gereden. Net nu ik een week lang geen last heb gehad.
Het ligt niet aan vochtig weer want de hele week regen gehad en toen veelal was het weg.

Als hij slipt dan laadt hij ook slecht bij want mijn Voltmeter stond net op net iets onder de 12V.
Dus moet iets met de dynamo zijn !!

Ga hem maar gewoon vervangen.... :-\

Antwoord
Phil73 schreef:Als hij slipt dan laadt hij ook slecht bij want mijn Voltmeter stond net op net iets onder de 12V.
Dus moet iets met de dynamo zijn !!

Ga hem maar gewoon vervangen.... :-\

Slippen van de V-riem heeft naar mijn weten niets met de dynamo te maken of het moet zo zijn dat de poelie waarover de riem loopt bij de dynamo uitgesleten is.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zelf vervangen v snaar peterjan 3 4.544 10 September 2015, 21:45
Laatste bericht: edwin
  welke v-snaar b23 240? lenlux 1 2.055 24 August 2015, 06:25
Laatste bericht: ZOAB
  Fluit in koude B230A (geen V-snaar)? Vincent244 6 4.513 13 December 2012, 16:57
Laatste bericht: goerloek
  V-snaar (dynamo) Rob 3 2.471 12 April 2010, 17:16
Laatste bericht: 242-turbo
  v-riem/snaar: hoe bij te stellen ? Gerben 4 5.849 22 January 2008, 22:28
Laatste bericht: Frans245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)