Topics: 55
Bij bepaalde toerentallen joelt/piept er iets...... zal de v-riem/snaar wel zijn. Nu dacht ik dat zelfs ik die met mijn beperkte auto-kennis wel zou kunnen bijstellen. In de vraagbaak kan ik er niets over vinden. Wie weet waar ik aan moet draaien ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Topics: 55
Lijkt inderdaad op de V-snaar die over de dynamo of stuurbekrachtiging loopt (denk het eerste). Deze kun je beiden strakker afstellen of eerst controleren of ze niet al aan vervanging toe zijn. De dynamo kun je strakker stellen met de spanbout die aan een beugel zit met een gleuf. Eerst moet je de dikkere hoofdbout van de dynamo iets los draaien en daarna de bout op de spanner. Je kunt de dynamo nu iets verder naar buiten buigen (werkje voor met zijn tweeen) waarna je de spanbout weer vastdraaid en vervolgens ook weer de hoofdbout.
Topics: 176
Als het de riem van de dynamo is: zit een "opspanmoer" op je dynamo, waarmee je de dymamo als het ware van het blokaf kantelet.
anders even de bevestiging iets losdraaien, dynamo naar voren kantelen met een koevoet oid (waardoor de riem opspant), en bevestiging weer vastdraaien.
Kan ook de riem van de stuurbekrachtiging zijn.
Anders wil talkpoeder ook wel helpen tegen het piepen.
Hoever kun je de riem(en) indrukken in het midden? mag iets van max 1/2 cm zijn geloof ik, bij meer, dan is de riemspanning te laag.
Topics: 82
Misschien merk je dat de ene 'dynamo' riem strakker blijft als de andere, ik heb ze toen van plaats gewisseld en ze staan nog steeds even strak.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 17
Het kan ook de poelie zelf zijn die op de krukas zit .
Deze bestaat uit twee delen metaal met daartussen rubber als demper.
Dit rubber wil ook weleens op zijn met als gevolg slippen en piepend geluid gelijk aan slippende riemen, maar die het niet zijn.
Poelies zijn ondermeer bij FCP te koop
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import