Berichten: 25
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2009
Hoi allemaal,
Ik heb een 245 uit 93 met een B200F moter op LPG.
Vorig jaar had ik dit probleem, van de zomer was het weg (verholpen dacht ik) en nu weer terug.
Hij schommelt in het toerental stationair, maar ook tijdens het rijden. Dan ga je ineens van 40 km naar 50, zonder dat je gas gaf!
Niet leuk, maar erger is, dat hij door dat geschommel, soms afslaat, of een paar vonken overslaat. Op de grote weg met 120, zet hij zichzelf uit en daarna weer aan, met een hele leuke back-fire. Op benzine schommelt hij ook, dus het is een systeemprobleem, geef LPG probleem. Al gedaan: stappenmoter gereinigd, smoorklephuis gereinigd, computer uitgewisseld, injectierelais uitgewisseld, lamba sonde gereinigd, nwe bougies, nw luchtfilter, schakelkrans achter op het contactslot vervangen, bougiekabels gecontroleerd op lekken.
Weet iemand wat er scheelt? Lijkt erop, in mijn lekenbrein, dat de computer tegengestelde info krijgt en zichzelf dan gaat lopen compenseren.
Groetjes,
Marco
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
CIS-klep al nagekeken?? Die willen nog weleens vervelend doen
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 25
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2009
He, bedankt voor je reactie.
Komt alleen mijn lekenbrein aan de oppervlakte.
Wat is die CIS-klep en waar zit ie?
groetjes,
Marco
Berichten: 9.870
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
CIS klep is de stappenmotor ook wel stationairregelklep geheten.
Je zou de stappenmotor er tussenuit kunnen halen. Stekker laten zitten (zo heeft de ECU niks in de gaten) en de slangen losmaken en een stop erin klemmen. Het stationair wordt dan puur bepaald door de kier van de gasklep (deze sluit net niet helemaal door een stelschroefje in het gasklephuis), als het goed is iets van 500 rpm dus je zal de stelschroef vd gasklep iets moeten indraaien tot je op 800-900 uitkomt.
Met een koude motor moet je dan wat met het gaspedaal spelen om hem op gang te houden, de stappenmotor werkt ook als choke.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Koppelmans schreef:Wat is die CIS-klep en waar zit ie?
Die zit onder de gasklephuis. Volg de procedure eens van Marc1970, als dat het probleem is is het een kwestie van goed reinigen..
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 25
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2009
stappenmoter is brandschoon! vorige keer gedaan en nu weer, zonder dat er nige vervuiling zichtbaar was.
Misschien hem een keer uitwisselen met een andere?
groetjes,
Marco
Berichten: 9.870
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Schoon is schoon. Wat ik bedoel is een poosje rijden zonder de klep, als het dan beter gaat is er iets mis met de klep (denk ik niet) of de aansturing van de klep (ECU of gasklepsensor).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 25
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2009
Ha helpers!
Vandaag iets vreemds meegemaakt.
Ben me psygisch aan het voorbereiden op het vervangen van de temperatuur sensor.
De computer gaf dat aan, namelijk.
Heb de computer nog eens uitgelezen en was verbaasd over een vreemd fenomeen.
Tijdens het "op contact staan" was er een relais actief die telkens de de gastoevoer (dat servo-potje op de grote slang naar de verdamper) aan en uitzette! Het lijkt mij dat kleine relais voor op de verdamper, met dat tuutje er boven op.
Zeker weten doe ik dat niet, want hij doet dat erg onregelmatig, meetstal helemaal niet, en ik ben dan ook steevast te laat om de "dader" vast te stellen.
Kent iemand dat verschijnsel?
Komt wel in de richtig van mijn eigen vermoeden, namelijk een electrisch probleem, ergens.....
Alvast dank voor de suggesties en ervaringen op dit gebied!
Marco
Berichten: 25
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2009
OPlossing????
Ik heb met een vriend de temperatuursensor vervangen die onder cylinder 3 zit.
Dat is eentje voor de computer en niet voor het metertje, kennelijk.
Sinds zaterdag heeft hij netjes gelopen en zich uiterst coorect gedragen.
Ik ben dus bang dat het probleem tegengestelde info aan de computer heeft gegeven, die dan even zei: kan niet!
Kan niet, reset en daar sloeg hij dan weer af....
Het probleem dacht ik al eerder opgelost te hebben met het vervangen van de krans die achter op het contactslot zit.
Daar heeft hij de hele zomer netjes op gelopen.
Kan dus best zijn, dat ik weer een klein probleempje heb opgelost, maar dat de hoofdzaak nog ergens zweeft.
Ondertussen rijdt ik lekker en ben mijn vertrouwen in mijn kar weer aan het opbouwen.
Groetjes en dank voor de steun en info tot nu toe!
Marco
Berichten: 9.870
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nou dat was toch een nette suggestie van de simpele On Board Diagnostic mogelijkheid. Heb je van vóór het wisselen misschien nog geprobeerd of de stekker los en vast maken hielp? Vuil en corrosie in die stekkers geeft ook foute meetwaarden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969