Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koppakking lek
Die procedures op koppakkingen zijn meest een soort benadering van de originele. Die jij beschrijft is voor de oude bouten, met inbus kop en losse ring. Vóór het los- en weer vastdraaien moet de motor warmgedraaid en weer afgekoeld worden.
Nieuwe bouten worden halverwege wat smaller, en hebben een zeskantkop met geintegreerde ring.

0.2 mm is ruim onder de Volvo norm en kan door voor 'kaarsrecht', daar gaat-ie echt niet van lekken. Die 2/10 had je gewoon kunnen laten zitten als er verder geen slijtage op het pasvlak van de kop te zien was.

De waterpomp kan je gewoon wat lossen en later weer tegen de kop aandrukken en vastzetten. Kan je aan de koppakking zien waar-ie niet voldoende geplet is geweest?

Kan je niet wat fotootjes van het hele drama erbij zetten?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
en zijn die kopbouten nou rekbouten die je niet opnieuw kunt gebruiken....?? Ik weet het niet zeker, maar vlgs mij wel en zou je dus eigenlijk weer nwe bouten moeten halen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Heb ondertussen de kop opnieuw gemonteerd. Nu lekt er geen water meer, maar olie! Er staat best wat druk onder het klepdeksel. De olie wordt nu met respectabele snelheid dóór de olievuldop geperst, en ook langs het voorste keerringenhuis.

Klopt het dat deze olievuldop voor de ontluchting hoort te zorgen? Bij mijn oude cilinderkop was er een slangetje voor de ontluchting. Dit liep van het klepdeksel naar het inlaatspruitstuk, en met een t-stukje ook naar het luchtfilter. Dat slangetje kan ik nu nergens meer op aansluiten, omdat het klepdeksel van de b230 anders is. Ik kan mij echter niet voorstellen dat deze dop hoort te sproeien van de olie.

Hoe werkt het nou, en waarom heb ik zo veel druk op de olie? Ik begrijp er hoe langer hoe minder van...
Antwoord
Ticcie schreef:en zijn die kopbouten nou rekbouten die je niet opnieuw kunt gebruiken....?? Ik weet het niet zeker, maar vlgs mij wel en zou je dus eigenlijk weer nwe bouten moeten halen.

in feite wel ja. Omdat je dus niet kunt garanderen dat ze een tweede keer net zoveel rekken aangezien het metaal al eens flink op zn lazer heeft gehad en een tijd lang onder spanning heeft gestaan. Maar ik hoor ook wel eens verhalen van lui die het niet zo nauw nemen en het dan weer goed gaat.

Wellicht is er gewoon een risico, maar is dat risico te nemen...ik weet het ook niet. Geen idee. Ik weet wel dat die krengen duur zijn bij Volvo. Ik kan me herinneren dat ik zo'n 70 euro voor alleen de kopbouten heb betaald ooit.

@layo; Heb je de bouten hergebruikt? Zeker weten dat je de procedure goed hebt gevolgd?? Het kan ook zijn dat je motorblok gevlakt dient te worden. Ik verdenk mijn eigen blok ook van zo'n 'warp' namelijk...
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Use up to five times or replace if stretched, zegt Volvo. If in doubt fit new bolts.

Dat wat zich een weg naar buiten baant is de carterdruk, da's normaal. De B21A heeft nog niet zo'n prachtig olie/luchtscheider aan de zijkant, de dampen moeten er via die aansluiting op het kleppendeksel uit.

Ik zou een olievuldop van een ouwe B20A pakken, die gebruikt dezelfde route met tuutje etc. Op dit moment heb ik er toevallig geen over.

Voorlopig de motor niet teveel laten draaien, die druk sloopt je keerringen op den duur. Anders schroef je de dop even open (drie schroefjes in de zijkant) en stopt er wat tussen waardoor er een kiertje openblijft.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dilemma - wat te doen bij lekke koppakking Arjan. 11 2.760 11 January 2023, 13:24
Laatste bericht: Arjan.
  Nieuwe Lid; 240 Koppakking lek? Woutair 9 4.428 15 April 2022, 13:30
Laatste bericht: skidje
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 5.244 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.284 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Kachelradiator of Koppakking lek? 245GLE1981 10 10.702 28 March 2015, 13:16
Laatste bericht: 245GLE1981
  Koppakking lek... of toch iets anders?! basdeb 19 13.759 15 January 2014, 23:52
Laatste bericht: martin_b
  Verlies van koelvoeistof. Koppakking defect? Kwekkel 9 15.974 10 November 2012, 18:27
Laatste bericht: Kwekkel
  Duidelijke diagnose. Lekke koppakking. equinox 34 22.045 2 April 2012, 07:26
Laatste bericht: equinox
  Maakt een BXX met gesprongen koppakking herrie??? skidje 0 1.504 27 July 2011, 21:23
Laatste bericht: skidje
  vragen koppakking vervangen jantjebeton 14 10.621 13 May 2011, 18:52
Laatste bericht: jantjebeton

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)