Topics: 15
Tijdens de laatste rit witte rook uit de pijp. Vaak aankondiging van "goed nieuws". In dit geval m.b.t. mijn 245, een lekke koppakking. Na lange tijd van waterverlies en onduidelijke diagnose, is het nu duidelijk. Meer dan een jaar geleden heeft de motor onopgemerkt gelopen zonder koelwater door een gesprongen waterslang en is dit denk ik het gevolg. Hoe de kop er uitziet weet ik nog niet. Voordat ik de koppakking ga vervangen wil ik eerst een compressietest doen.
Afgelopen weekend alvast het spruitstuk gedemonteerd. Veel slangen en met labels en foto's hoop ik straks de weg terug te vinden naar een goed lopende motor. Hopelijk is de kop vrij van scheuren en dan komt de afweging hoever je moet gaan met reviseren. Motor heeft 300.000km gelopen. Koprevisie is rond de 500â¬, maar weegt dat op tegen de levensduur van de motor? Het dunste stelplaatje is 3,55. Kan waarschijnlijk nog 1 keer stellen, maar kan ook de klepstelen laten afslijpen, waardoor er weer dikkere plaatjes in kunnen. Of kan ik beter dit geld investeren in revisie van de uitlaatkleppen?
Heeft iemand nog tips voor 't losmaken van de moeren van het uitlaatspruitstuk?
Andere zaken die ik tegelijk wil uitvoeren: Distributieriem
Waterpomp
Rubbers injectoren
Nog verdere tips?
Groet, Equinox
Topics: 125
Misschien heb ik voor je motor nog wel een koppakkingset liggen. Welke motor is het?
plaatjes van 3,55 is toch niet echt dun!? Volgens mij gaat volvo tot 3,2 en aftermarket plaatjes heb ik tot 2,8 zelfs gezien.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Topics: 56
Gewoon een andere kop kopen, kan je weer ff vooruit. Ik had de mijne voor 75 euro met stelplaatjes van 4 mm.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Topics: 17
heb nog 3 8klepper koppen liggen. kan weleens kijken wat voorn plaatjes daarin zitten als je interesse hebt
Topics: 9
Koprevisie 500 euro? Hou meer dan 400 euro in je zak en koop een 2dehandse. Normale koprevisie (nieuwe kleppen, inslijpen, vlakken, schoonmaken, afpersen) hoort normaal geen 500 euro te kosten geloof ik.
Topics: 31
500 euro lijkt me nog niet zo gek. Volgens mij wil je bij een revisie namelijk ook nieuwe klepzetels hebebn die goed bestand zijn tegen loodvrije benzine en gas. Of rij je niet op gas? anders kun je nog geen dikkere plaatjes plaatsen en verleng je de levens duur van de koop dus niet echt. verder natuurlijk inderdaad kleppen inslijpen klepsteelrubbers vervangen etc. etc. ink denk dat je voor een revisie meer kwijt bent.... dan nog inbouw, uitbouw. kun je evt zelf natuurlijk.
Topics: 29
Hoi,
Ik heb nog een goede cilinderkop te koop voor een Volvo B200/B230.
De cilinderkop is kompleet met M-nokkenas,klepdeksel en dikke klepstelplaatjes.
Cilinderkopnummer: 1000530
De cilinderkop is in goede staat en nog lang niet uitgesteld.
Bij interesse graag een PB.
Topics: 47
Dunste plaatjes leverbaar zijn 2.75 en dan moet je uitkijken dat ze niet onder de rand vallen.
De standaard klepzittingen die in de kop zitten schijnen beter bestand tegen lpg dan de geharde
zittingen van een revisie bedrijf maar dat is van horen zeggen.
Wel van een betrouwbare bron overigens.
Ik zou dus ook gaan voor een andere tweedehands kop van een benzine auto.
Die zitten vaak nog rond de 4 of 4.5mm en dan kan je weer 2 tot 3 ton sturen op lpg.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Topics: 69
pwaes schreef:volgens mij heeft equinox een B23E met Kjet.
Mocht dat zo zijn en je wilt een poging doen met een gebruikte kop. Ik heb er nog wel een over voor K-jet die ik als reserve heb, maar dat gaat er toch niet van komen. PB of mail maar als je interesse hebt, dan kijk ik even.
Topics: 15
@pwaes: Goed onthouden, maar jij weet natuurlijk wat jij zelf had ;-) Inderdaad B23E en op LPG-installatie van jou.
Eerst de kop er maar eens afhalen en revisie lijkt mij ook te duur. Misschien dat ik door een scheur in de kop op 1 van jullie aanbiedingen inga. 500⬠voor koprevisie is inderdaad ook met nieuwe klepzittingen, etc. Prijs schijnt wel reëel te zijn, maar mij toch te gek.
Ben vandaag nog even bij de dealer geweest voor een ophangrubber voor de luchtmeter. 28â¬/stuk, hebben ze ook niet op voorraad, maar bestel ik wel ergens anders.
Ik houd jullie op de hoogte van mijn project. Ben ff druk met vervangen pakking inlaatspruitstuk van mijn 740 B200E. Ik moet toch ergens mee rijden en die is sneller te repareren. Monteer dan ook Necam LPG installatie met gastoevoer direct in het inlaatspruitstuk. Maar dit is off-topc.
Later meer.