Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koppakking lek
Zojuist andere kop op mijn blok gezet. B230F kop op een B19A onderblok. Motor loopt nu eindelijk heel mooi. Maar... Koppakking lek (nieuwe pakking!): veel waterverlies en smurrie in de olie en damp onder het klepdeksel.

Wat kan de oorzaak zijn? De kop zag er heel mooi vlak uit, erg krom kan ie toch haast niet zijn geweest dan, of wel? Hoe moet ik dit gaan oplossen?
Eerst zal de kop sowieso los moeten, maar ik begrijp dus niet waar dit lek nu ineens vandaan kan komen: heb toch netjes gewerkt dacht ik zo... Iemand suggesties?
Antwoord
Je hebt een ONBEKENDE kop, NIET laten vlakken, en ook NIET af laten persen ?

begrijp ik dat goed ? dan zou het kunnen dat de kop niet helemaal recht is, het kan zijn dat er een koelwaterkanaal gescheurd is. (je zou niet de eerste zijn..)

kopbouten in de juiste volgorde aangetrokken ?
vallen je kopbouten nog wel binnen de specificaties ?

Ik bedoel ermee te zeggen; geef eens wat meer info Wink
Antwoord
Ok, kop was inderdaad onbekend, maar betrouwbare (volvolvo lid) verkoper verzekerde me dat ie volgens hem in orde was. Was overigens slechts een paar week geleden gedemonteerd.

Dus daarop afgaande inderdaad NIET laten vlakken. Maar het zag er goed uit... Goed, is dat toch een aannemelijke oorzaak van het lek? Het lekt erg hard namelijk, zo van drup-drup-drup. Dat zou ik niet verwachten bij een halve milimeter kromming in de kop, toch?

Bouten zijn absoluut in de goede volgorde aangetrokken, precies volgens specificaties. Nieuwe bouten gebruikt.

Tja, koelwaterkanaal gescheurd? Kan ik dat zien? Als ik de kop eraf heb? Misschien moet ik gewoon maar even langs een revisiebedrijf ermee?
Antwoord
Op zijn minst kan je de stalen rei over de kop leggen, dan weet je of en hoe krom-ie is. Het lekt van drupdrupdrup aan de buitenkant? Bij de aansluiting van de kop en de waterpomp misschien?

Heb je een B21 koppakking gebruikt, gekeken of de verbrandingskamer afgesloten wordt door de vuurring (of hoe heet die stalen ringen) in de pakking? Is de verbrandingskamer van de B230 kop trouwens even groot als de B19 kop, als het goed is wel (ca. 92 mm) maar zelfs dan is er maar een kleine overlap tussen kop en vuurring (ook ca. 92 mm). De B230 kop is ook niet gewend op die plek te drukken, want de B230 vuurring is 96 mm. Misschien zitten er toch kleine oneffenheden in de kop. Het schijnt dat de cilinderbouten zelfs door de hele kop heen een kleine verplaatsing van aluminium uitvoeren waardoor er kleine hobbeltjes ontstaan rond hun gaten. Paar tiende laten vlakken is dan wel een goed idee (originele kop heeft boogvormige sporen van het vlakfrezen, die horen erin).
Heb je de paspennen gecontroleerd of ze ook in de kop passen? Heb je de boutgaten in het blok uitgebaggerd?

Gooi de ouwe kop pas weg nadat je de nokkenas en de stelplaatjes eruit hebt gehaald.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik had een "stalen rei", eigenlijk een stalen lineaal, gebruikt om de kop in lengterichting te onderzoeken op kromming en geconcludeerd dat de kop goed vlak was.
Drup-drup-drup is wat onder de motor uitkomt. Het komt niet bij de waterpompaansluiting vandaan.

Volgens Scandcar moest ik de koppakking van een 230F hebben, die heb ik gebruikt.
Wat bedoel je met
Citaat:De B230 kop is ook niet gewend op die plek te drukken, want de B230 vuurring is 96 mm.
?
In mijn geval is zo, dat de kop op die ringen in de pakking drukt, op het cilinderblok. Namelijk de boring van mijn cilinders is 89,68 mm en de diameter van de ringen in de pakking is met ca. 92 mm dus groter.

Had ik misschien toch de pakking van een B21 moeten hebben? Kan dat het euvel zijn?
Antwoord
volgens mij is de B21/B200 koppakking (voor 92 en 88,90 mm boring, 93 mm vuurring denk ik) beter op zijn plaats in het geval van de 88,90 mm boring. daar zou je probleem kunnen liggen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
De koppakking van een B230 heeft gaten van ruim 96 mm, passend bij de boring. Een B19 pakking bestaat niet omdat de verbrandingskamer in de kop ruim groter is dan de B19 boring, daarom wordt volgens mij een B21 pakking gebruikt.
Maar goed, een B230 pakking zou net zo goed aangedrukt worden en dito afdichten, alleen is er ietsie meer "dode ruimte", de ruimte tussen kop en blok die niet opgevuld wordt door pakking.

Maar als het zo lekt is er iets fundamenteel mis. Zo gauw geen idee wat.

Beste lijkt me inderdaad de kop er even af te halen en alles nog eens na te lopen. Die pakking is gewoon ergens door het ÃÂÃÂn of ander niet genoeg aangedrukt, waarschijnlijk kan je dat zien op de pakking, en misschien hem zo hergebruiken.
Nog een oorzaak daarvan zou kunnen liggen in de waterpomp en bijbehorende O ringen, meest druk je die omhoog tegen de kop, en liggen ze nu zo hoog dat de kop er klem tegenaan zit maar nog niet genoeg tegen het blok klemt.
Antwoord
Ik weet niet welke kopbouten je hebt gebruikt. Voor nieuwe-stijl kopbouten is een aparte aantrekprocedure in drie stappen: 20 Nm, 60 Nm, en nog 90 graden erbij. En ze moeten licht geolied zijn.

Als je merk X bouten hebt, waren ze even lang als de originele?
Antwoord
Ook 's een kop gede- en monteerd bij m'n sierra turbodiesel (ze rustte in vrede).
Kop niet laten vlakken,want zo'n klomp gietijzer kon toch niet krom zijn?

Hard leermomentje.
Het koelwater zeek tussen de kop en blok vandaan.Hoe ik de bouten ook aantrok.

De hele rotzooi er weer af en laten vlakken.
Toen weer erop en wel goed .
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
De bouten zijn even lang als de oude, ze hebben alleen iets meer schroefdraad
Ik heb de aantrekprocedure van de beschrijving die bij de koppakking zat gebruikt: 20 Nm, 60 Nm, -90 graden, plus opnieuw 60 Nm en uiteindelijk door naar 110 Nm.

Heb de kop ondertussen weer los, laten vlakken. Er is volgens de reviseur 2 tiende afgekomen, in ieder geval na mijn montage en demontage was de kop dus toch wat krom.

Van 't weekend nog maar eens proberen, hopen dat het nu wel goed is. Ik zal ook eens wat beter letten op die waterpomp, met O-ring. Op hoop van zegen dan.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dilemma - wat te doen bij lekke koppakking Arjan. 11 2.760 11 January 2023, 13:24
Laatste bericht: Arjan.
  Nieuwe Lid; 240 Koppakking lek? Woutair 9 4.428 15 April 2022, 13:30
Laatste bericht: skidje
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 5.244 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.284 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Kachelradiator of Koppakking lek? 245GLE1981 10 10.702 28 March 2015, 13:16
Laatste bericht: 245GLE1981
  Koppakking lek... of toch iets anders?! basdeb 19 13.760 15 January 2014, 23:52
Laatste bericht: martin_b
  Verlies van koelvoeistof. Koppakking defect? Kwekkel 9 15.974 10 November 2012, 18:27
Laatste bericht: Kwekkel
  Duidelijke diagnose. Lekke koppakking. equinox 34 22.045 2 April 2012, 07:26
Laatste bericht: equinox
  Maakt een BXX met gesprongen koppakking herrie??? skidje 0 1.504 27 July 2011, 21:23
Laatste bericht: skidje
  vragen koppakking vervangen jantjebeton 14 10.621 13 May 2011, 18:52
Laatste bericht: jantjebeton

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)