Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Mijn zojuist verkochte 244 uit 1982 met een B21A en Overdrive liep op gas tussen de 1 op 8 tot 10, deze had een grote beurt gehad en was opnieuw afgesteld,ook de lpg verdamper, deze had bij de APK een CO waarde van 0,01 oftewel behoorlijk schoner als een Toyota Prius
Mijn 264 uit 1977 met B27A en Overdrive verbruikt op LPG gemiddeld 1 op 7 en laatst bij een zeer snel ritje naar het noorden des lands 1 op 5 bij 160 op de klok 8)
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
De breedband lambda sonde helpt echt bij afstellen. Bij standaard LPG afstelling wordt stationair en onbelaste hoge toeren afgesteld. Maar juist onderweg, en vooral je kruissnelheid op de snelweg bepaald je verbruik.
Ik kom niet meer onder de 1 op 7, ook niet bij 135 GPSkm, en dat terwijl ik de B23E een zuipert vind na mijn b21e (1 op 10 LPG bij 125 op de teller).
Mijn B23 deed in .nl wel eens 1 op 10 omdat het zo druk was op de snelweg :/ 8)
[img][/img]
Berichten: 53
Topics: 16
Lid sinds: Sep 2009
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Tja, helaas is dit fijne ding zowel bij Teleflex als Vogels uitverkocht
[img][/img]
Berichten: 53
Topics: 16
Lid sinds: Sep 2009
de vraag lamdasonde op carb was bedoeld als echte vraag, ik heb namelijk geen idee wat het is, mocht het een aan te raden aanpassing zijn
voor mijn auto die zonder al te veel moeite uit te voeren is wil ik daar zeker over denken.
ondertussen maar eens zoeken naar info over de lamdasonde...
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hoe het gasgedeelte afgesteld wordt weet ik niet precies maar het benzinegedeelte werkt puur op het profiel van de naald (die in de sproeier). De diameter van de naald bepaald de hoeveelheid benzine die de sproeier doorlaat, je kan de lamda meten tot je er bij neervalt maar de naald blijft hetzelfde.
Vervolgens kan je naalden gaan vervangen, er zijn waarschijnlijk 100 verschillende profielen, maar ik denk dat Volvo daar toendertijd ook al over nagedacht heeft. De naald die erin hoort (code B1EE) geeft de beste prestaties (verbruik, vermogen) bij de meeste omstandigheden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
mijn B23A rijdt 1 op 9/10
mijn B21A met rustig rijden 1 op 5,5 >
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Citaat:mijn B21A met rustig rijden 1 op 5,5
Niet mijn oude B21A dan neem ik aan??? Daar haalde ik de 1 op 9 a 10 mee met relaxed cruisen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Marc1970 schreef:Hoe het gasgedeelte afgesteld wordt weet ik niet precies maar het benzinegedeelte werkt puur op het profiel van de naald (die in de sproeier). De diameter van de naald bepaald de hoeveelheid benzine die de sproeier doorlaat, je kan de lamda meten tot je er bij neervalt maar de naald blijft hetzelfde.
Bij benzine kan je hooguit je naald in de gaten houden en je co2 afstellen voor ie naar de APK gaat...
bij LPG kan je zowel het stationaire als de hoofdtoevoer verstellen en daarvoor bied de Lambdasonde als meetinstument veel voordeel. Je kunt zelf uitrekenen hoe lang het duurt voor je je aanschaf eruit hebt.
[img][/img]