Topics: 35
Even een vraagje.
De automaatbak van mijn 240 GLE (1991) heeft opzij nog een klein knopje. Overdrive neem ik aan.
Deze heeft nooit gewerkt, wat ook logisch is want achter de radio zit een relais die dit zou moete schakelen en die is er tussenuit gehaald.
De automaat werkt voor de rest prima. Mijn vraag is wat doet die "overdrive" precies en in welke omstandigheden gebruik je dat? Is het zoiets als remmen op de motor in de bergen of zo?
Topics: 26
Hoi, het is net andersom. Normaal gesproken springt de
bak vanzelf in de overdrive. Mocht je dat even niet
uitkomen omdat je bv een vrachtwagen wil gaan inhalen
dan druk je op het knopje, springt de bak in de 3e
versnelling en gaat er een pijlvormig lampje branden
op je dashbord. Ik gebruik het nooit. Er zit ook een
'kickdown' op de bak waardoor hij ook terugschakelt als
je even flink gas geeft.
Topics: 163
Die overdrive: is een extra versnelling die bovenop je hoogste "tandwiel versnellingen" zit.
De overdrive is een behoorlijke unit die achter je versnellingsbak hangt.
De "kunstmatige" extra versnelling wordt electrisch in/uitgeschakeld.
Bovenstaand is een handmatige versnellingsbak, maar bij automaten zal het ongeveer netzo werken.
Bedankt voor de snelle reacties.
Het doet dus eigenlijk net hetzelfde als eens flink op het gaspedaal duwen?
(Dit werkt trouwens ook zonder dat relais). Alleen kan kan je hem dan in die stand blokkeren?
De mijne blijft als je plankgas geeft ook behoorlijk lang in z'n kickdown hoor. Lijkt me toch niet zo'n grote meerwaarde dan dat knopje.
Hier een scan van het relais op vraag van mvgeffen
Topics: 4
Zo'n knopje heb ik ook en in het handboek staat dat met deze knop ingeschakeld de automaat niet naar z'n 4 schakelt. Ik gebruik hem veelvuldig als ik met de caravan rij. met name bij afdalingen of beklimmingen met een laag stijgingspercentage. Bij afdalingen rem je af op de motor, bij beklimmingen voorkom je dat ie steeds op en af schakelt.
240 Classic AUT 1994<br />240 GLi AUT 1983<br />LEASE V70 D5 AUT 2009