Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DEF schuif dicht, AIRMIX en verw op COLD en toch warme lucht uit DEF uitgangen??
#1
In mijn onlangs uit Zweden geimporteerde 240 Classic uit 1993 blijft er behoorlijk warme lucht stromen uit de "DEF uitgangen" (= roosters onder de voorruit en de meest linker en meest rechter uitstroomopeningen op het dashboard), zelfs als de DEF schuif helemaal dicht staat, en de verwarmings- en AIRMIX schuiven helemaal op COLD.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn??

Uit de middelste uitstroomopeningen komt in stand AIRMIX op COLD (gelukkig) wel gewoon koude lucht. En warme lucht als je de AIRMIX schuif naar HOT draait. Dus dit deel van het systeem werkt wel goed.
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present:  240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com
Antwoord
#2
ik heb exact hetzelfde.. in de winter viel het niet zo op, maar nu is het soms wel vervelend.
Ik ben bijna zeker dat het om een lekke kachelkraan gaat. Als ik zo wat rondzocht in oudere topics, blijkt dit een typisch 240 kwaaltje.
Maar heel ingewikkeld lijkt het vervangen niet te zijn, alleen nog wat tijd vinden...
Antwoord
#3
Ach ik heb na 25 jaar 240 rijden nog altijd de logica van al die schuiven door. Zolang je koude lucht hebt en je ruiten ontwasemd raken is er volgens mij niks aan de hand.
Antwoord
#4
De DEF AIRMIX en dergelijke schuiven werken via stalen (bowden) kabels, en de buitenkabels daarvan willen nog wel eens losraken en/of verschuiven. Je zou eens kunnen kijken of de kabel bij gesloten stand ook daadwerkelijk de kachelkraan dichtdrukt en zo nodig afstellen.
Kachelkraan zit boven het gaspedaal.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
91?-92-93 gebruikt een betere kachelkraan dan de vroegere modellen, zonder die thermostaat onzin. die latere gaan bijna nooit stuk, lijkt me inderdaad handig om eerst alle kabels te controleren.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#6
bedankt voor alle snelle reacties, ik ga eens kijken naar de kabelafstelling (ik had al een vermoeden dat ik daar eens moest gaan kijken...)
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present:  240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.678 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Inhouden/uitvallen bij warme motor Arjan. 8 4.259 13 June 2021, 09:37
Laatste bericht: Volvo240
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 49 25.173 14 February 2021, 17:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  Warme motor Joost Zuidam 16 10.325 7 September 2017, 11:48
Laatste bericht: Joost Zuidam
  [B200ET] Probleem met ontsteking of toch kop Dopski 7 5.851 21 April 2016, 22:45
Laatste bericht: Dopski
  Auto met warme motor start slecht na heel korte stop Jed 7 8.386 16 February 2015, 18:08
Laatste bericht: A_A
  Afslaan warme motor bij starten Rene1974 6 4.157 3 April 2014, 12:05
Laatste bericht: Dopski
  Benzinepomp zuigt lucht hun 9 6.871 21 March 2014, 21:18
Laatste bericht: hun
  Koppakking lek... of toch iets anders?! basdeb 19 13.742 15 January 2014, 23:52
Laatste bericht: martin_b
  244 overleden.. Maar toch maar een reanimatie? Wimme 35 17.484 2 January 2013, 00:27
Laatste bericht: oudevolvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)