23 May 2009, 13:10
Naast de enorme hoeveelheid roest en krokante op de Volvo 245L uit het andere topic was ook de koppeling toe aan vervanging. Helaas heb ik maar een paar foto;s van de hele operatie.
Het was alsof je constant met je koppelingspedaal in reed, veel toeren weinig vooruitgang. Het afstellen mocht niet baten, dus besloten de koppeling te vervangen. Aangezien ik niet over een brug of smeerput beschik moest het op straat!
Het begon met de auto zowel voor als achter op kriksteunen te zetten om overal goed bij te komen. Met de Haynes en de Vraagbaak bij de hand begonnen met het loskoppelen van de koppelingskabel. Deze eerste helemaal teruggesteld om de ring van de kabel te kunnen schuiven
Het volgende was het loskoppelen van de kilometeretellerkabel en de aansluitingen voor het achteruitrijlamp.
De achterste steun kwam met veel moeite los van de bak, maar na veel geklooi met de ratel en de ringsleutel was ie dan los.
Om de versnellingspook goed los te kunnen maken moest de aandrijfas los. Wonderlijk is dat de bout kop 11mm is en de moer 13mm. Na deze opzij aan de uitlaat gehangen te hebben begon het gefriemel aan de versnellingspook, die je door het verwijderen van het asje onder aan de schakelstang en het verwijderen van de borgveer zo omhoog kon trekken.
![[Afbeelding: pook.jpg]](http://i45.photobucket.com/albums/f98/legerDAF/Volvo%20245L/pook.jpg)
Voor de zekerheid heb ik een krik onder de bak gezet waarna ik de bouten rond het vliegwielhuis los heb gedraaid. Na deze verwijderd te hebben kwam met enig gesjor de bak los. Door de voorkant te ondersteunen met een lange balk viel deze niet meteen op de grond.
![[Afbeelding: bak.jpg]](http://i45.photobucket.com/albums/f98/legerDAF/Volvo%20245L/bak.jpg)
Voordat ik de drukgroep los heb gehaald heb ik met een stukje hout en tape een centerpen gemaakt om de nieuwe koppelingsplaat te centreren. Het monteren liep vervolgens allemaal erg vlotjes behalve dat de prise as wel in de koppelingsplaat pakte maar niet in het vliegwiel. Door boven en onder bouten erin te hangen en ligt aan te draaien vloog deze er met een doffe klap uiteindelijk in.
Het meeste werk van de hele operatie was het terug monteren van de borgring boven op de veer van de versnellingspook. Dit heeft uiteindelijk drie kwartier in beslag genomen
De Volvo rijd inmiddels weer en gaat volgende week voor de APK.
Deze hele operatie startte om 8:30 'smorgens en heeft tezamen met het wisselen van de olie en het vervangen van het oliefilter tot 22:30 geduurd.
Het was alsof je constant met je koppelingspedaal in reed, veel toeren weinig vooruitgang. Het afstellen mocht niet baten, dus besloten de koppeling te vervangen. Aangezien ik niet over een brug of smeerput beschik moest het op straat!
Het begon met de auto zowel voor als achter op kriksteunen te zetten om overal goed bij te komen. Met de Haynes en de Vraagbaak bij de hand begonnen met het loskoppelen van de koppelingskabel. Deze eerste helemaal teruggesteld om de ring van de kabel te kunnen schuiven
Het volgende was het loskoppelen van de kilometeretellerkabel en de aansluitingen voor het achteruitrijlamp.
De achterste steun kwam met veel moeite los van de bak, maar na veel geklooi met de ratel en de ringsleutel was ie dan los.
Om de versnellingspook goed los te kunnen maken moest de aandrijfas los. Wonderlijk is dat de bout kop 11mm is en de moer 13mm. Na deze opzij aan de uitlaat gehangen te hebben begon het gefriemel aan de versnellingspook, die je door het verwijderen van het asje onder aan de schakelstang en het verwijderen van de borgveer zo omhoog kon trekken.
![[Afbeelding: pook.jpg]](http://i45.photobucket.com/albums/f98/legerDAF/Volvo%20245L/pook.jpg)
Voor de zekerheid heb ik een krik onder de bak gezet waarna ik de bouten rond het vliegwielhuis los heb gedraaid. Na deze verwijderd te hebben kwam met enig gesjor de bak los. Door de voorkant te ondersteunen met een lange balk viel deze niet meteen op de grond.
![[Afbeelding: bak.jpg]](http://i45.photobucket.com/albums/f98/legerDAF/Volvo%20245L/bak.jpg)
Voordat ik de drukgroep los heb gehaald heb ik met een stukje hout en tape een centerpen gemaakt om de nieuwe koppelingsplaat te centreren. Het monteren liep vervolgens allemaal erg vlotjes behalve dat de prise as wel in de koppelingsplaat pakte maar niet in het vliegwiel. Door boven en onder bouten erin te hangen en ligt aan te draaien vloog deze er met een doffe klap uiteindelijk in.
Het meeste werk van de hele operatie was het terug monteren van de borgring boven op de veer van de versnellingspook. Dit heeft uiteindelijk drie kwartier in beslag genomen
De Volvo rijd inmiddels weer en gaat volgende week voor de APK.
Deze hele operatie startte om 8:30 'smorgens en heeft tezamen met het wisselen van de olie en het vervangen van het oliefilter tot 22:30 geduurd.
