Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lekkende BW55 , vervangen door AW 71 ???
Hallo, heb een 244, 1979 dit voorjaar uit Zweden gehaald. Draait prima, heb 'm de laatste maanden een beetje gepimd, LPG in gezet, extra lichten op de voorkant, radio, gaatjes gestopt, trekhaak er onder, goed in de ML gezet, kortom een auto voor de komende 10 jaar!
Nu heb ik wel een probleem, hij heeft een progressief lekkende BW 55 automaat bak, ik blijf aan het bijvullen. Reviseren kost klauwen met geld!

Heb op het forum verschillenden berichten gelezen dat een AW 71 ook past onder een 244, 1979.

Kan iemand mij zeggen of dit zo is, waar ik zo'n AW 71 tegen een redelijke prijs kan vinden, (en wat is een redelijke prijs), en wat er bij komt kijken voor iemand met op zich twee rechterhanden. Is het dat meteen ook mogelijk om de keerring van de motor te vervangen, want ik heb het idee dat ie daar ook een beetje lekt. En moet er ook een extra oliekoeler bij voor de automaatbak, er komt in de toekomst namelijk wel iets zwaars achter te hangen.

Heb eventueel de mogelijkheid de auto op een brug te kunnen zetten, wellicht kan iemand met ervaring mij helpen ??????????

Ben erg benieuwd naar jullie reacties !
tevens op zoek naar:
2 hoofdsteunen achter met bevestigingsmateriaal, blauw
Antwoord
Waar lekt-ie (ATF = rood, motorolie = zwart-bruin, bij twijfel op een stukje wit papier laten druppelen)? Pakkingen en keerringen vervangen is minder duur als reviseren, en je kan het meest zelf. Niet dat ik ooit gedaan heb maar ik zou er wel aan beginnen met een paar aanwijzigingen zoals deze: http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/Tr...ft_Bushing

Een AW71 past, maar je moet meestal de km teller aandrijving overzetten, die zit in het achterste deel vd behuizing, en daar zit ws. ook het lek. Kweenie of de aandrijfas dan nog past qua lengte en flens, en er kom nog wel wat bij kijken aan bedrading voor de overdrive. Hier een overzichtje: http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?...show_all=1
Vervangen vd achterste keerring is niet moeilijk of duur, er hoort ook een nieuwe bus in (om de uitgaande as op z'n plek te houden), en een nieuwe pakking. Kan allemaal met de bak onder de auto.
Voor de voorste keerring moet de bak wel eraf.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
harstikke bedankt voor dit uitgebreide antwoord, met een beetje inzet moet ik wel uit het engels kunnen komen, maar als er iemand is die een nederlandse uitleg heeft, is dat natuurllijk erg prettig.

het is zeker ATF olie, blank en helder op straat liggend. de auto verbruikt ook weinig olie, de bak moet ik veel vaker bijvullen. het grootste probleem is eigenlijk de rookwolken die achter de auto hangen als ik het gas loslaat (als de auto door en door warm is). voordeel is dat bijna niemand hinderlijk plakt Big Grin

heb je (heeft iemand) ervaring met het demonteren van een AW 55?
neemt het verbruik af als er een AW71 onder komt?
is een extra olie koeler noodzakelijk?
Antwoord
Alleen met de BW35, vergelijkbaar produkt onder mijn 144. Erg zwaar en vol glibberige olie, ik doe alles op de grond met assteunen e.d., koud, krap en traag proces, voordeel is dat-ie nooit hard kan vallen. Ik denk dat een garage hem binnen een uurtje gedemonteerd heeft.

Ik heb een oliekoeler vóór de radiator, dat koelt beter als de standaard koeler in de radiator. Noodzakelijk is het niet maar met elke graad koeler gaat je ATF een X duizend km langer mee. Kwestie van koeler vd sloop halen en slangetjes verleggen, de druk in die leiding is niet erg hoog dus je kan gewoon met slangklemmen werken.

Kijk uit dat je niet teveel ATF in dat ding hebt, bevordert ook lekken.
Antwoord
Marc, wat bedoel je precies met "niet teveel olie (ATF) in dat ding", olie moet toch gewoon op peil zijn? Verder zal ik je tip ter harte nemen, ik ga binnenkort eens naar de sloop voor een oliekoelr. Ik neem aan dat het merk niet van belang is, indin mogelijk een volvo, maar in principe is elke oliekoeler toch geschikt?

Een vraag aan Volvo rijders in de regio van Breda: naar aanleiding van wat hier allemaal boven staat, en de links, durf ik het wel aan om in ieder geval de achterste keerring van de aut. bak te vervangen. Is er iemand die een losse aut.bak heeft liggen zodat ik es kan kijken hoe ik te werk moet gaan. Dit dan zonder op de je rug in een onmogelijke positie te liggen. Zeg maar, goed voorbereid te werk gaan is het halve werk. Misschien kan ik dan ook kijken of ik het aan durf om de gehele bak eronder vandaan te halen en ook de voorste keerring en de keerring van motor te vervangen.

Ik begin de afkeurende blikken van mijn collega wegmisbruikers over mijn "zweedse stoommachine" een beetje zat te worden.

En heeft iemand een idee wat deze onderdelen ongeveer gaan kosten, ik neem dat een paarkeerringen, een nieuw rubber die de bak ondersteunt alles is en niet te duur zal zijn???????
Antwoord
ATF peilen: met draaiende motor alle standen 5 sec. inschakelen, eindigen in P, stok eruit, afvegen, stok erin, aflezen. Op de stok staan twee nivo's, voor koude en warme olie.

Kweenie of deze link werkt, maar in de US kosten die automaat dingetjes niet duur:
http://www.fcpgroton.com/category-exec/c...by_year/29

In NL heb je denk iets meer moeite ze te vinden. De OEM onderdeelnummers die FCP erbij geeft kunnen goed van pas komen.
Antwoord
tnx voor deze snelle reactie, moet nu gaan lesgeven, zal ze vanavond goed bekijken ! ;D
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hét grote M90 ombouw-topic door Bozzma Bozzma 30 59.415 13 November 2024, 15:11
Laatste bericht: skidje
  [split] Olie versnellingsbak vervangen easy rider 8 5.417 15 March 2021, 20:10
Laatste bericht: easy rider
  KM kabel voor AW71+BW55 staartstuk Yezzz 6 3.999 27 January 2021, 09:32
Laatste bericht: Yezzz
  Pookknop vervangen. concept75 4 3.671 1 January 2021, 22:19
Laatste bericht: BartJu
  Olie versnellingsbak vervangen socrates 9 12.232 24 September 2020, 10:56
Laatste bericht: Dopski
  BW55 vraagjes jos245 6 4.851 30 August 2020, 13:51
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 3.399 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 6.255 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  m40 bak vervangen voor m45 of m47 pieter2 11 9.279 16 April 2019, 23:11
Laatste bericht: ZOAB
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 6.198 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)