Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lampje lambda sonde brandt ...
Na bijna 3 jaar wordt het tijd om dit topic wat nieuw leven in te blazen! ;D Ik heb namelijk een soortgelijk probleem! Ik heb inmiddels een hoop topics gelezen, maar geen eenduidig antwoord op mijn vraag gevonden..

Mijn 245 uit '89 loopt op benzine en heeft een katalysator (weet niet of dat handig is erbij te vermelden, doe het toch maar). Sinds een maand of twee begint op onverwachte momenten de motor te haperen; hij "hapt even naar lucht". Op datzelfde moment gaat het lampje van de lambdasonde branden. Zodra ik gas bijgeef is het probleem weg; de motor loopt weer en het lampje is uit. Dit 'luchthappen' komt voornamelijk voor bij stationair draaien en bij het optrekken wanneer ik schakel van 1 naar 2 en 2 naar 3.

Sinds kort komt het voor dat het waarschuwingslampje niet meer uit gaat. Toch loopt de motor dan normaal. Als ik dan een nachtje mijn accu ontkoppel is het lampje uit en blijft het probleem een tijdje weg.

Tot slot: sinds dit probleem zich voordoet loopt de motor niet helemaal netjes meer. Hij klinkt net iets anders, soms lijkt het alsof er ergens lucht ontsnapt (kan het geluid niet beter omschrijven)... Bovendien is het verbruik toegenomen van gemiddeld 1 op 10,5 naar 1 op 9..

Ik hoop dat iemand mijn probleem herkent en met een oplossing komt!!

Bij voorbaat dank!!
Antwoord
Vandaag, na een enkele reis van 250 km met mijn B200f op Lpg uit 1992 stond ik bij een vriend de auto met draaiende motor uit te laden.
Ik merkte dat de motor statonair stond te "halen" (meer, minder toeren) Ik dacht dat de lpg een heel eind op was en ik schakelde hem over op benzie.
Toen begon het Lambda lampje te branden. Na een rit van 10 km naar mijn eigen huis bleef het lampje als ik op benzine reed branden, als ik op LPG overschakelde ging het lampje weer uit. Ook blijft de motor stationair onregelmatig lopen...

Wat zou dat kunnen zijn?
Antwoord
Rhino schreef:Vandaag, na een enkele reis van 250 km met mijn B200f op Lpg uit 1992 stond ik bij een vriend de auto met draaiende motor uit te laden.
Ik merkte dat de motor statonair stond te "halen" (meer, minder toeren) Ik dacht dat de lpg een heel eind op was en ik schakelde hem over op benzie.
Toen begon het Lambda lampje te branden. Na een rit van 10 km naar mijn eigen huis bleef het lampje als ik op benzine reed branden, als ik op LPG overschakelde ging het lampje weer uit. Ook blijft de motor stationair onregelmatig lopen...

Wat zou dat kunnen zijn?

Een fout in de mengselsamenstelling waarschijnlijk.

Heb je de foutcodes al uitgelezen?
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
Hallo daar. Jan van Meer aan de haak.

Ook ik heb last van stilvallen en het branden van het lambda lampje. Dit gebeurd altijd wanneer de buitelucht temperatuur grote schommelingen vertoond.
Ik heb al eens ergens gelezen dat het klepje in het luchtfilter dat door een bi-metaaltje aangestuurd wordt de boosdoener is. Deze klep regelt namelijk of de verbrandingslucht direct van buiten komt of dat er warme lucht van het uitlaatspruitstuk wordt genomen. Dit klepje heeft dus een grote invloed op de verhoudingen in de verbrandingslucht. Dat lampje geeft dan vervolgens aan dat daar iets mis is. Wie heeft ervaring? Nogmaals het doet zich voor in het voor en najaar wanneer de buitentemperaturen stevig in beweging zijn . REAGEER!!!!! Groet Jan
og 30 jaar 245 GLE erbij. Moet kunnen.
Antwoord
Het kan totaal geen kwaad om een tijdje zonder warme lucht-inlaat rond te rijden, voorverwarmde lucht is alleen maar nodig bij -20 in Lapland. Haal de alu slang weg en kijk wat het lambada sonde-lichtje doet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
ja ik rijd ook al jaren zonder die slang, lijkt me niet dat de injectie computer er iets van merkt.

Bij zulke problemen, meten is weten. foutcodes uitlezen, signaal lambdasonde nameten, brandstofdrukregelaar controleren, de standaard checks, aarding contorleren, boordspanning testen, zekeringen schoonmaken, testen of de motor met of zonder AMM of lambda beter/slechter loopt, ontsteking nalopen... meestal kom je er dan wel!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.453 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  Probleem met CO-gehalte / lambdasonde brandt Kuypie 7 8.683 23 July 2018, 14:05
Laatste bericht: Kuypie
  Lambda sonde speelt vals Volf 3 4.436 22 October 2017, 14:32
Laatste bericht: Volf
  lambda sonde xseto 0 2.052 21 January 2017, 12:05
Laatste bericht: xseto
  Bung lambda sonde Naciremus 1 2.289 20 December 2016, 17:41
Laatste bericht: asterix
  controle lampje lambdasonde marlie 8 10.913 20 August 2016, 21:19
Laatste bericht: Stinky
  breedband Lambda sensor Prins 13 15.208 24 December 2015, 12:30
Laatste bericht: Dirk342
  Volvo v70 tdi 1998 motor managment lampje timing distributieriem patmas 1 2.875 4 November 2015, 20:19
Laatste bericht: dwarswind
  240 1989 met lamda sonde en K6 ipv U9 katalysator. hek 5 5.289 15 October 2015, 17:56
Laatste bericht: Marc1970
  Lambda probleem MtchNgo 27 21.149 7 August 2015, 07:21
Laatste bericht: dens245polar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: