Berichten: 11
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2007
Ik kwam tot de ontdekking dat 2 brandstof leidinkjes lek zijn. Er zitten in beide pijpjes miniscule gaatjes, waar de diesel eruit spuit. Die metalen pijpjes die naar de cilinders 1 en 4 gaan... zijn die per stuk te vervangen of is dit een setje? en moet ik dan rekening houden met het ontluchten ervan of zou het eens makkelijk gaan en oude eraf, nieuwe erop ?
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
als er al twee leidingen lekken zou ik voor de zekerheid de hele set vervangen!
je zou het misschien niet denken maar deze leidingen horen eigenlijk bij de bewegende delen van je motor!
de drukpieken van je inspuitpomp zijn zo hoog dat de leiding iets uitzet bij iedere pompslag.
je kunt je voorstellen dat er op gegeven moment metaalmoeheid op kan treden.......
als je de leidingen onder spanning monteerd doet dit trouwens ook geen goed aan de leidingen.
hiermee bedoel ik dat als de leiding met veel wringen en buigen voor de verstuiver gebogen moet worden de kans bestaat dat je te veel restspanning in je leiding houdt.
bovendien is het sets gewijs vervangen ook makkelijker omdat je ze voorgemonteerd met beugeltjes krijgt.
je kunt ze er zo tegenaan gooien en hoeft ze niet zo te vlechten als dat je ze per stuk vervangt.
ontluchten doe je door alle verstuiverwartels wat los te laten en even een paar seconden te starten.
daarna leidingen vast en even doorstarten.
je moet wel even de vacuumpomp demonteren en er op letten dat je drukstift niet stiekem achter je rug om uit de kop schuift net als jij even niet oplet.(bij het opnieuw monteren van je pomp zou je dan nooit meer vacuum kunnen pompen voor je rembekrachtiger!!!!)
verder moet je bij het losdraaien op de brandstofpomp opletten dat de nippels in je pomp niet meedraaien.
je kunt deze voor de zekerheid anders tegenhouden met een steeksleutel.
de leidingwartels zelf draai je het makkelijkste los met een open ringsleutel / leidingsleutel 17 mm
als je alles met mooi fotomateriaal wilt nazien kijk dan op dit forum eens bij groene boekjes / green books via de zoekfunctie, daar staan ook de dieselboekjes bij AANRADER
er is al eerder wat over leidingen geschreven OOK OVER GEVAAR VOOR BRANDSTOFINJECTIE IN JE HUID , ook dit kan je even nazoeken.
succes, en vertel eens hoe het afliep en wat een setje leidingen kost.
Berichten: 11
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2007
dat dacht ik al ; met 2 vingers in de neus, eitje...

nee serieus... ik heb geen flauw idee waar je het over hebt...
dat met die wartels, lukt me nog wel... maar de vacuumpomp en de brandstof pomp ??? ??? klinkt het nu ingewikkelder dan dat het is of valt het wel mee...
Ik zal het groene boekje erop naslaan, dat zal zeker helpen... ik ben geen monteur, maar heb bijna altijd alles zelf aan een auto gedaan, deze volvo heb ik sinds een half jaar, dus daar ken ik nog niets van...
ik ga het in ieder geval proberen... en ik laat het je zeker weten hoe het afloopt..
in ieder geval alvast bedankt
Berichten: 11
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2007
Jan (240diesel),
ik heb je bericht gelezen bij een andere user met dezelfde problemen. Ik denk dat ik mij daar bij aansluit. Ik laat het maken, ik ga daar maar niet zelf aan lopen piele, de risico s dat er iets verkeerd gaat, is misschien niet zo groot, maar als het out gaat zijn de gevolgen wel te groot...
ik vraag wel na wat het kost om het te laten doen, en dan hoor je het nog wel.... als het nu echt te duur wordt, denk ik er nog eens over na
marcus
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
bedankt voor je bericht en succes met je navragen.
o ja , schiet me net te binnen,.........je zou naast de garage ook een prijs op kunnen vragen bij een dieselspecialist.
op te zoeken via bosch automotive, deze zijn soms nog goedkoper dan de volvodealer / universele garage.