Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Jelmar schreef:je bedoelt een banjobout ?
En jahoor, die turbo+ kit zal prima zn werk doen.
juist...banjobout...haha!! Ik was even de naam vergeten. Hoe kan dat nou met zo'n naam he. Lache!
henqui schreef:Kom je ff langs als je hem hier hebt? Ben wel erg benieuwd!
Tuurlijk Henqui...zullen we dan effe testen of ie echt sneller is dan jou turbo??
Ik denk dat je daarna ook meteen een 'Turbo Plus Kit' cq. intercooler wil heheh....
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
hier de foto's van de retour turboklepje met ventiel
[img width=800 height=600]http://img113.imageshack.us/img113/6642/dsc00455yn9.jpg[/img]
en duidelijk aansluitschema let wel op dat je het t-stuk ook zo aansluit als op de tekening
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
klopt als een bus...maar die retour moet er dus nog op. Hmmzzz... Ik denk dat je gelijk hebt. het mengsel zou idd te rijk kunnen worden als je die niet aansluit vanwege het feit dat die lucht die eruit komt al langs de luchtweger is geweest. Dat betekent dan ook dat je geen blow-off valve kan nemen ?? Of komt die in plaats van de wastegate?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
en blijft de motor al stationeer draaien?
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 801
Topics: 41
Lid sinds: Aug 2006
Ik heb alle sticky's nog eens door zitten lezen maar ben er nog niet helemaal uit.
Omdat ik Kjet heb kan ik geen overboost switch inbouwen?
Maar die intercooler kan er wel tussen die heb ik dan ook vandaag gehaald met alle slangen en troep,
er zat een aftakking naar de stappenmotor deze afdoppen neem ik aan.
En als het spul er tussen zit moet ik dan nog wat afstellen aan de gasbom of wastegate of whatever?
Berichten: 1.056
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Die overboostswitch kan prima icm met de kjet, daar heeft het niets mee te maken. Het principe van die overboostswitch is een hogere turbodruk, maar niet bij lagere toerentallen, zodat de kans op een geplofte koppakking kleiner wordt (hij houdt de drukdoos voor de gek, maar alleen bij hogere toerentallen, vanaf 3700 toeren). Da's de enige reden. Je kunt ook gewoon je turbodruk verhogen (en je mengsel opnieuw afstellen) en de kleine gok nemen dat ie heel blijft. Zolang je onder de 1bar blijft, moet dat in principe geen probleem zijn, mits je motor in goede conditie is. Het is eigenlijk een soort eerste versie van een EBC (electronic boost controller), waarmee je per versnelling / toerental etc je turbodruk kan regelen.
De intercooler moet er tussen kunnen als je de rest hebt meegenomen. Wat noem je de aftakking naar de stappenmotor?? Maar als je er eentje van een 740 hebt genomen, dan zitten er in de buis intercooler-inlaatspruitstuk idd 2 aftakkingen die je niet nodig hebt.
Gewoon aansluiten en rijden. Dan zul je waarschijnlijk zien dat je turbodruk iets lager is dan ie was. Die kun je weer vergroten door het stangetje naar je wastegate ietsje in te draaien (stangetje wordt korter) totdat je druk max. op grens geel/rood komt. Ik weet het nog niet precies (heb nu zelf andere VDO turbodrukmeter), maar vlgs mij is dat 0,8 bar. Daarna moet je eigenlijk je mengsel laten controleren om te kijken of ie niet te schraal loopt met deze extra lucht.
Met mijn gasafstelling heb ik toen niets gedaan -> liep al redelijk rijk en liep erna nog steeds prima (en had er al 750.000 opzitten)! Enige jammere was dat m'n koppeling het zo'n beetje begaf na 2 ritten met intercooler. Eigenlijk hoor je natuurlijk je lpgastelling ook te laten controleren.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 801
Topics: 41
Lid sinds: Aug 2006
Ticcie schreef:Die overboostswitch kan prima icm met de kjet, daar heeft het niets mee te maken. Het principe van die overboostswitch is een hogere turbodruk, maar niet bij lagere toerentallen, zodat de kans op een geplofte koppakking kleiner wordt (hij houdt de drukdoos voor de gek, maar alleen bij hogere toerentallen, vanaf 3700 toeren). Da's de enige reden. Je kunt ook gewoon je turbodruk verhogen (en je mengsel opnieuw afstellen) en de kleine gok nemen dat ie heel blijft. Zolang je onder de 1bar blijft, moet dat in principe geen probleem zijn, mits je motor in goede conditie is. Het is eigenlijk een soort eerste versie van een EBC (electronic boost controller), waarmee je per versnelling / toerental etc je turbodruk kan regelen.
De intercooler moet er tussen kunnen als je de rest hebt meegenomen. Wat noem je de aftakking naar de stappenmotor?? Maar als je er eentje van een 740 hebt genomen, dan zitten er in de buis intercooler-inlaatspruitstuk idd 2 aftakkingen die je niet nodig hebt.
Gewoon aansluiten en rijden. Dan zul je waarschijnlijk zien dat je turbodruk iets lager is dan ie was. Die kun je weer vergroten door het stangetje naar je wastegate ietsje in te draaien (stangetje wordt korter) totdat je druk max. op grens geel/rood komt. Ik weet het nog niet precies (heb nu zelf andere VDO turbodrukmeter), maar vlgs mij is dat 0,8 bar. Daarna moet je eigenlijk je mengsel laten controleren om te kijken of ie niet te schraal loopt met deze extra lucht.
Met mijn gasafstelling heb ik toen niets gedaan -> liep al redelijk rijk en liep erna nog steeds prima (en had er al 750.000 opzitten)! Enige jammere was dat m'n koppeling het zo'n beetje begaf na 2 ritten met intercooler. Eigenlijk hoor je natuurlijk je lpgastelling ook te laten controleren.
Oke het intercooler verhaal is duidelijk dankje...
Maar die overboost switch..... :o
Ik raak het verhaal bij drukdoos al kwijt eigenlijk...
de enige regeling die er bij mij op zit is een slangetje van de drukzijde van de turbo naar de wastegate.
Of komt die overboost switch daar dan weer tussen? En kan ik dat ding van die 740 af slopen dan?
Ennn nog een vraag
de turbo is er 1 zonder CBV dus lijkt het me raadzaam er een BOV op te zetten toch?
Kan dit? Of krijg je dan problemen met te veel brandstof omdat de bov er gemeten lucht er uit gooit?
Berichten: 1.056
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Je wastegate = alleen de klep in het spruitstuk zelf met het stangetje
De wastegate wordt aangestuurd door het stangetje en dat stangetje komt uit een rond potje, die ik de drukdoos noem (ik geloof dat ie drukaccumulator heet)
En dat potje/drukdoos wordt aangestuurd via het slangetje dat je noemt, vanuit de turbo met de turbodruk
Eigenlijk net verkeerd om verteld, maar dan moet je het maar andersom lezen : -)
Het stangetje wat uit de drukdoos komt, reageert dus op de turbodruk. Stel nou dat je halverwege in het slangetje voor de drukdoos een soort klepje zet wat lucht laat ontsnappen. Dan wordt de drukdoos dus 'voor de gek gehouden' en zal pas bij een in werkelijkheid hogere turbodruk gaan reageren en de wastegate aansturen. Da's het principe van die turboplus kit: met een stukje electronica gaat dat klepje een stukje open vanaf 3700 toeren en daarvoor doet ie niks.
Een manual boost controller doet hetzelfde, maar dan zonder de electronica en laat dus altijd wat lucht ontsnappen. De hoeveelheid lucht (en dus de hoogte van je turbodruk) kun je zelf verstellen.
Dan je 2e vraag: het is inderdaad zinvol of om een BOV of een CBV te monteren. Op zich is een CBV ook prima en makkelijk te monteren. Vlgs mij is de CBV zelf iets efficienter, want die houdt de turbo op toeren. Er staat wel ergens een topic hier over de verschillen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 801
Topics: 41
Lid sinds: Aug 2006
Ticcie schreef:Je wastegate = alleen de klep in het spruitstuk zelf met het stangetje
De wastegate wordt aangestuurd door het stangetje en dat stangetje komt uit een rond potje, die ik de drukdoos noem (ik geloof dat ie drukaccumulator heet)
En dat potje/drukdoos wordt aangestuurd via het slangetje dat je noemt, vanuit de turbo met de turbodruk
Eigenlijk net verkeerd om verteld, maar dan moet je het maar andersom lezen : -)
Het stangetje wat uit de drukdoos komt, reageert dus op de turbodruk. Stel nou dat je halverwege in het slangetje voor de drukdoos een soort klepje zet wat lucht laat ontsnappen. Dan wordt de drukdoos dus 'voor de gek gehouden' en zal pas bij een in werkelijkheid hogere turbodruk gaan reageren en de wastegate aansturen. Da's het principe van die turboplus kit: met een stukje electronica gaat dat klepje een stukje open vanaf 3700 toeren en daarvoor doet ie niks.
Een manual boost controller doet hetzelfde, maar dan zonder de electronica en laat dus altijd wat lucht ontsnappen. De hoeveelheid lucht (en dus de hoogte van je turbodruk) kun je zelf verstellen.
Dan je 2e vraag: het is inderdaad zinvol of om een BOV of een CBV te monteren. Op zich is een CBV ook prima en makkelijk te monteren. Vlgs mij is de CBV zelf iets efficienter, want die houdt de turbo op toeren. Er staat wel ergens een topic hier over de verschillen.
Lekker duidelijke uitleg zo snapt zelfs de leek nog waar het over gaat,
manual boost controller zie ik niet zo zitten... Waar haal ik zo'n overboostswitch?
Thnx Ticcie
Berichten: 1.056
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Die overboostswitch is behoorlijk zeldzaam, denk dat je het meeste kans op ebay in de usa maakt.
Een EBC (electronic boost controller) kan hetzelfde en nog veel meer dan die overboostswitch en is wel goed verkrijgbaar. Maar op zich is een MBC ook prima bruikbaar: rij ik mee en is makkelijk af te stellen. Niet vergeten je mengsel erna weer af te stellen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...