Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230F stopt er soms mee
#1
Mijn 93 er B230 F stopt er soms onder het rijden zomaar mee. even wachten en weer starten en er is niets meer aan de hand. soms 2 x per dag en soms dagen niet.

Ik krijg in terminal 6 de foutcode 1-4-4* op www vind ik dan de volgende verklaring: No load signal from fuel injection system. Bad fuel injection relay; faulty wiring from LH to EZK; bad LH module Engine lacks power; stalls; doesn't start or is jerky.

wie kan mij vertellen waar die onderdelen zitten:
dus de "fuel injection relay"
de LH Module
de EZK module

kan ik eerst eens beginnen met bedrading en stekkers controleren.

Bedankt voor de ondersteuning alvast.
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
#2
Hier een overzicht van de onderdelen:

http://jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2...ewsIndex=1

Links (zilver) de EZK box (deze is zwart bij jou auto) en zit tegen het schutbord bij de voeten van de passagier.
Rechts de LH computer, die zit aan de rechter kant van de passagiers voeten.
Het witte relais dat in het vakje ervoor ligt is het brandstofpomprelais. dit relais zit op de EZK box geklemd en die gaan nog al eens kapot. de contacten opnieus solderen kan helpen. Dit relais stuurt meer aan dan alleen de brandstofpompen d8 ik.

Meet gelijk ook even de weerstand van de krukas-sensor. die sensor zit bovenop de behuizing van de koppeling, tussen het schutbord en de achterant van de cylindr-rij. Tussen 2 van de 3 pinnen moet iets van 160 ohm weerstand zijn. Als die sensoren oud worden willen ze nog al eens random kapot gaan en het soms wel/niet doen.

Ik heb nog een relais van de brandstofpomp en zon krukassensor liggen, die kun je wel lenen om de boel te testen (ik heb ze nu nog niet nodig)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
...te hopen voor je dat de oorzaak het brandstof relais of de sensor is!
Ik had dus de ECU of LH computer kapot en daar is lastig aan te komen...2e hands dan. Ze hebben verschillende nummers en zijn vaak al kapot als jhe ze koopt. Tere dingen. Nieuw schijnen ze honderden euros (500 of meer) te kosten!
Bij het wisselen van die computers moet je wel de accu loskoppelen!
Succes!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#4
henqui schreef:...te hopen voor je dat de oorzaak het brandstof relais of de sensor is!
Ik had dus de ECU of LH computer kapot en daar is lastig aan te komen...2e hands dan. Ze hebben verschillende nummers en zijn vaak al kapot als jhe ze koopt. Tere dingen. Nieuw schijnen ze honderden euros (500 of meer) te kosten!
Bij het wisselen van die computers moet je wel de accu loskoppelen!
Succes!

als de uitgang van de computer die het brandstofrelais aanstuurt kapot is dan kan die ook nog gerepareerd worden. Zie http://www.brickboard.com en dan de 700/900-faq.

Mijn computer van de B230F is ook niet meer super, de brandstofpomp hoort voor het starten even te lopen, dat doet ie bij mij niet meer. De (LH) computers met de paarse labels zijn minder goed en die gaan meestal na verloop van tijd kapot,
Als je goed zoekl dan vind je welke nummers met elkaar uitwisselbaar zijn. Sommige laten de motor wat beter lopen, ik heb wel kleine verbeteringen gezien door het uitwisselen an die computers.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#5
klopt, ik hoop ook dat het niet de ecu is.

ik zit nu met de vraag over die 250 ohm. zie topic "motor start en stopt weer"
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
#6
Ik heb op de connector van de speed sensor gemeten.

de volgende waarden:

tussen klem 1 en 2 een weerstand van 166 ohm
tussen klem 2 en 3 oneindige weerstand
tussen klem 1 en 3 oneindige weerstand
tussen elke individuele klem en massa oneindige weerstand

op die klem 3 meet ik dus helemaal niets. Dat vind ik vreemd.

Wie kan deze meetwaarden goed beoordelen?

bedankt alvast
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
#7
Volgens bently zou ik met een losse stekker een weerstand tussen klem 1 en 3 van 250 ohm moeten meten.
(of eigenlijk tussen klem 10 en 20 van de losgenomen connector van de EZ-116K module)

Ik twijfel eraan of bentley het daar bij het juiste eind heeft.
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
#8
Probleem gevonden.

Bij het meten van de weerstand in de speedsensor zat ik even wat aan de kabel te friemelen en ondekte daarbij een draadbreuk in de kabel.
kabeltje naar links buigen: 166 ohm. kabeltje naar rechts buigen; weerstand oneindig.
Heeft dus waarschijnlijk de afgelopen weken voor het plotseling afslaan tijdens het rijden gezorgt.

Nu dus snel opzoek naar een nieuwe.
Het lijkt er op dat het niet de Ecu is gelukkig.

Bedankt voor alle tips. Ik heb weer een hoop geleerd over de 240 electronica.
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
#9
citaat van henqui
Citaat:...te hopen voor je dat de oorzaak het brandstof relais of de sensor is!
Ik had dus de ECU of LH computer kapot en daar is lastig aan te komen...2e hands dan. Ze hebben verschillende nummers en zijn vaak al kapot als jhe ze koopt. Tere dingen. Nieuw schijnen ze honderden euros (500 of meer) te kosten!
Bij het wisselen van die computers moet je wel de accu loskoppelen!
Succes!

Actronics in Almelo repareert deze unit's voor ca 200,- incl. 2jaar garantie.
Volvo 240 dl '90 414000 YK36BH ipd 25/22 gele koni's 4cm verlaagd<br />Volvo 245 turbo int. megasquirt project '84 312000 LG39LH RIP<br />Volvo 360 GLT '88&nbsp; TB33XF<br />Volvo 244 '79 B230F LPG ipd 25/22 bilsteins rondom 4cm verlaagd
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.617 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.694 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.270 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 590 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.400 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.474 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.557 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.415 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 5.604 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  auto stopt er na 10 km mee andreolie 5 3.500 23 September 2020, 06:04
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)