Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw op dit forum, prettig kennis te maken!
#1
Beste VolVolvo forum leden,

Sinds korte tijd ben ik de trotse eigenaar van een prachtige Volvo 240 station uit 1993. Een Amerikaanse 230GLE met automaat. Ik heb al langere tijd nagedacht over de aanschaf van zo'n prachtige auto en het is er eindelijk van gekomen. Mijn Zweedse echtgenote is er ook zeer blij mee, want de Zweden zijn chauvinistischer dan je misschien zou denken.
Hij was in goede staat maar ik heb er, bij de echte Volvo dealer, toch al veel aan laten doen. Nieuwe raam/schraaprubbers aan de buitenkant, nieuwe vering/niveauregeling, motor is weer tiptop afgesteld, dashboard lampjes vernieuwd. Mijn streven is om 'm weer helemaal in topstaat te brengen zodat ik er vele jaren plezier van kan hebben. Deze auto is, samen met de Mercedes W123, altijd mijn favoriete auto geweest. Ik heb lang in een W123 sedan gereden, en na een uitvlucht in een moderne BMW 5-serie wilde ik toch weer een ouderwetse 'echte' auto. Een sedan was geen optie. Ons gezin met drie kinderen was inmiddels ook uitgebreid met een hond dus het moest een station worden. Daarom is het deze keer een Volvo geworden. Ik vind dit model toch de meest iconische stationwagen ooit, ook al is een W123 station natuurlijk ook erg mooi. Nog een paar zaken staan op mijn lijstje: de middenarm-steun is wat gammel en de stickers op de wieldoppen wat vergaan, die wil ik graag vernieuwen en voor volgende winter denk ik aan een goede anti-roest behandeling. Over die dingen ga ik vast en zeker op dit forum de nodige vragen stellen. En mocht iemand een tip hebben over een goede Volvo oldtimer garage in de buurt van mijn woonplaats, Wijk bij Duurstede, dan hoor ik dat graag. Want elke keer naar de dealer wordt een dure grap.

Met hartelijke groet, Jurriaan

                   
Antwoord
#2
Leuke Foffo! Heeft niet zoveel nodig aan anti-roest, anders had ie het geen 30 jaar uitgehouden. ALleen een beetje de dorpels door spuiten af en toe, onderkant vd deuren in de gaten houden en de achterste wielbogen schoon houden.

Oh ja, en in de balk onder de achterklep wil het graag roesten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(19 February 2022, 17:01)Marc1970 schreef: Leuke Foffo! Heeft niet zoveel nodig aan anti-roest, anders had ie het geen 30 jaar uitgehouden. ALleen een beetje de dorpels door spuiten af en toe, onderkant vd deuren in de gaten houden en de achterste wielbogen schoon houden.

Oh ja, en in de balk onder de achterklep wil het graag roesten.

Dank voor de tips Marc! Ik ga het goed in de gaten houden.
Antwoord
#4
Over die dorpels, ik denk dat dat de meest rationele delen van de 140/240 zijn. Ze zijn van voor tot achter open en bestaan uit een binnen- en buitenplaatdeel, geen middendeel wat heel veel andere auto's wel hebben (wat er niet is kan niet roesten). Ze zijn geventileerd (zodat ze niet roesten) en verzinkt (tegen de roest) en de lasnaad onderin is afgedicht met polyester (zodat daar ook geen roestbevorderend pekelwater in kruipt). De lucht komt erin via de roosters onder de voorruit, en gaat via vijf of zes gaten onderin de dorpel weer eruit (laatste gat zit na de achterste kriksteun).
Soms zijn deze gaten dichtgeknepen (door niksontziende tectyleerders) of anderszins geblokkeerd (blaadjes vooral), heel belangrijk om ze open te maken en houden.

ALs je de bekleding loshaalt bij de deuren, kom je daar ronde plastic doppen tegen. Die haal je eruit en dan kan je keurig de binnenkant van de dorpels schoon en leeg maken (en bewonderen).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Welkom, ziet er mooi uit!

Wat betreft bedrijven 'in de buurt', als het goed is, is er ergens op het forum een lijst met forum-sponsoren.
Ik zie dat er een 240-260 register sticker er op hebt. Hun site is ook informatief (voor zowel leden en niet leden). 
Ik ken geen Volvo bedrijven in Wijk bij Duurstede. Wel zitten er forum/register sponsoren/adverteerders in bv Woudenberg, Ophemert of Woudenberg. 


Succes, en hou m zo mooi!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
Dank voor de dorpel tips en de andere info! De 240-260 sticker is van de vorige eigenaar… ik ga daar ook eens een kijkje nemen.
Antwoord
#7
Mooie GLE! Roest preventie en niet bezuinigen op onderhoud zijn voorwaarden om hem op de weg te houden. En wat betreft de w123. Ik onderschrijf je mening. Heb naast de 240 ook een zo goed als nieuwe w123 uit 1982. Rijden allebei heerlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Antwoord
#8
Vergeet de holle ruimtes van de 'bananan' links en rechts van het motorblok en de verdere holle verstevigingsdelen niet met ml (voor holle ruimtes) te behandelen.
Meest vervelende plek is bij de achterportieren aan de zijde van de wielbakken. Daar komen verschillende platen bijeen.
Niet onverstandig om gaatje te boren op de wielkast onderaan. In de wielkast zelf  zit een stop die je er even af kunt doen.
Verder spuit ik altijd ook ml over de zijflanken van achterbak in de auto zelf. Eenmaal gedaan gaan je wielkasten niet roesten.
Ook verstandig om dit onder de achterzijruiten en achterruit van binnenuit te doen.
Zo ook bij de deuren van binnenuit onder de raamlijsten en natuurlijk de onderrand van binnen én buiten
En onder de paravaan eveneens van onder het dashboard links en rechts omhoog achter de paneeltjes links en rechts naast je voeten en eventueel gaatjes boren aan beide zijden onder de motorkap (niet in de watervanger zelf Wink
Wordt het een knoeiboel? Met terpentine en doek kan al het overtollige materiaal weggepoetst worden.
Ik doe deze behandeling altijd bij mijn Volvo's en blijf je bij gave auto's voor altijd bewaard van doorroesten.
Nou ja altijd........... hééél veel jaren lang.
Antwoord
#9
Veel dank voor de anti roest tips! Ik ga ermee aan de slag!
Antwoord
#10
Controleer ook eens de kokerbalk in de buurt van de veerschotels van de achteras.
Ik heb op deze, m.i. wat vreemde plek, bij zowel mijn vorige als huidige 245 laswerk moeten doen. Roestvorming kan zich daar heel lang onder de tectyl verborgen houden en ongezien doorwoekeren.

Dit hieronder kon ik nog niet doorheen prikken, maar aan de andere zijde ging de schroevendraaier er dwars doorheen.

[Afbeelding: JEBSOPL.jpg?1]
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuw hier en hulp nodig broadspeed 1 153 9 August 2024, 23:11
Laatste bericht: skidje
  Nieuw met een volvo 244 Nivek 35 22.577 17 January 2017, 22:46
Laatste bericht: Nivek
  Even voorstellen, ben nieuw hier Wieland Zwemer 7 6.570 24 May 2016, 00:14
Laatste bericht: Automatic-freak
  Nieuw Hier samen met nieuwe aanwinst volvo 244 2.3gl Niggelll 40 26.426 8 May 2016, 11:32
Laatste bericht: Dopski
  Nieuw lid in de familie A_A 9 6.907 4 November 2014, 19:52
Laatste bericht: HSGHOR
  PRV Paull stelt zich voor op het Volvolvo forum PRV Paull 7 6.449 1 April 2014, 17:10
Laatste bericht: PRV Paull
  Weer terug op het forum hoekk00 0 2.168 23 March 2014, 16:56
Laatste bericht: hoekk00
  Volvo 264GL van 1976 krijgt nieuw leven sander264 42 20.013 12 December 2013, 20:18
Laatste bericht: sander264
  nieuw! snaporaz 0 1.370 22 April 2013, 15:43
Laatste bericht: snaporaz
  Nieuw forum lid uit Friesland, Gerard 740 GL Estate 1986 GerEve 0 1.524 17 March 2013, 18:03
Laatste bericht: GerEve

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)