Berichten: 31
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2010
Beste mede volvoliefhebbers,
Een aantal maanden geleden heb ik bij mijn rode volvo (B230A 1985) de kleppendekselpakking vervangen.
Nu gaat hij plotseling weer lekken aan de bougiekant.
vraag : kan ik het kleppendeksel (flink)meer aandraaien ik heb hem destijds aangedraaid met het moment uit de Haynes manual (ca 12Nm)
of heeft iemand een idee ?
alvast bedankt
rode 240 GL 1985 - B230A - 262K km
groene 940 1998 - B230FK - 385K km
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
Ik zou hem eerst eens opnieuw natrekken met 12 Nm. Er is een reden voor die waarde, veel strakker betekent risico op misvorming van het kleppendeksel en een pakking te strak aantrekken kan ook averechts werken.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 33
Topics: 7
Lid sinds: May 2008
Zit er misschien teveel druk op je carter? Dat zou ook een reden kunnen zijn dat een nieuwe pakking weer gaat lekken. Kijk eens hoeveel de motor uit de olievulopening blaast.
Volvo 164 '70, handgeschakeld, Benz + LPG
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld
Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
Mijn ervaring is dat het merk en de dikte vd pakking ook uit maakt. Monteer je een goedkoop type is de kans groter op lekkage dan een a-merk kleppendekselpakking. Niet te strak aandraaien, dan is de kans op lekkage groter, dat zie je ook als je daarna gaat kijken: pakking geplet en kiert onder het kleppendeksel uit
Al had ik laatst met de 240 van mijn zoon ook dat de Elring pakking lekte, zelfs na iets vloeibare pakking op de hoeken blijf hij niet dicht.
Van Timen hoorde ik dat elring ook niet altijd meer is wat het geweest was. Pakking toen weggegooid en een dikker exemplaar gemonteerd. Nu wel lekvrij.
Tenslotte monteer ik ze altijd bij lauwwarme motoren, dus niet steenkoud (metaal zet immers nog uit als je gaat rijden) en ook niet met een warm blok. Na montage rijd ik een stukje en voel dan of ik ze nog iets kan aandraaien. Job done.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 473
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2014
Ik ben ook eindeloos bezig geweest om de klepdekselpakking dicht te krijgen. Het heeft uiteindelijke drie pakkingen gekost (koop echt alleen merkspul als Elring), vloeibare pakking de hoekjes bij de nokkenas en na een eerste rit opnieuw natrekken. Als een pakking eenmaal goed gelekt heeft, vervang hem dan maar, want dan krijg je hem ook niet meer dicht. Ook niet met natrekken. Die van mij is nu wel dicht. Dat aantrekken is zeker niet met 12Nm gegaan. Inderdaad niet hard trekken, want het kan stuk, maar het moet wel echt vastzitten anders blijft 'ie lekken. Op de achterkant van het blok zit ook een berucht lekpunt: de halve maan of ronde dop (afhankelijk van het type motor).
Berichten: 31
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2010
27 November 2020, 17:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 November 2020, 17:53 door adrianus240.)
(22 November 2020, 14:52)Wijnand schreef: Ik ben ook eindeloos bezig geweest om de klepdekselpakking dicht te krijgen. Het heeft uiteindelijke drie pakkingen gekost (koop echt alleen merkspul als Elring), vloeibare pakking de hoekjes bij de nokkenas en na een eerste rit opnieuw natrekken. Als een pakking eenmaal goed gelekt heeft, vervang hem dan maar, want dan krijg je hem ook niet meer dicht. Ook niet met natrekken. Die van mij is nu wel dicht. Dat aantrekken is zeker niet met 12Nm gegaan. Inderdaad niet hard trekken, want het kan stuk, maar het moet wel echt vastzitten anders blijft 'ie lekken. Op de achterkant van het blok zit ook een berucht lekpunt: de halve maan of ronde dop (afhankelijk van het type motor).
ik ga maar een nieuwe pakking leggen denk ik
Thanks
:-)
(22 November 2020, 13:08)Kogelman schreef: Mijn ervaring is dat het merk en de dikte vd pakking ook uit maakt. Monteer je een goedkoop type is de kans groter op lekkage dan een a-merk kleppendekselpakking. Niet te strak aandraaien, dan is de kans op lekkage groter, dat zie je ook als je daarna gaat kijken: pakking geplet en kiert onder het kleppendeksel uit
Al had ik laatst met de 240 van mijn zoon ook dat de Elring pakking lekte, zelfs na iets vloeibare pakking op de hoeken blijf hij niet dicht.
Van Timen hoorde ik dat elring ook niet altijd meer is wat het geweest was. Pakking toen weggegooid en een dikker exemplaar gemonteerd. Nu wel lekvrij.
Tenslotte monteer ik ze altijd bij lauwwarme motoren, dus niet steenkoud (metaal zet immers nog uit als je gaat rijden) en ook niet met een warm blok. Na montage rijd ik een stukje en voel dan of ik ze nog iets kan aandraaien. Job done.
Welk merk pakking is dikker ?
Er zat nl een Elring in
(22 November 2020, 11:09)Grey240Polar schreef: Ik zou hem eerst eens opnieuw natrekken met 12 Nm. Er is een reden voor die waarde, veel strakker betekent risico op misvorming van het kleppendeksel en een pakking te strak aantrekken kan ook averechts werken.
Thanks voor de reactie
rode 240 GL 1985 - B230A - 262K km
groene 940 1998 - B230FK - 385K km
Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
28 November 2020, 00:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 November 2020, 00:09 door Kogelman.)
(27 November 2020, 17:50)adrianus240 schreef: (22 November 2020, 14:52)Wijnand schreef: Ik ben ook eindeloos bezig geweest om de klepdekselpakking dicht te krijgen. Het heeft uiteindelijke drie pakkingen gekost (koop echt alleen merkspul als Elring), vloeibare pakking de hoekjes bij de nokkenas en na een eerste rit opnieuw natrekken. Als een pakking eenmaal goed gelekt heeft, vervang hem dan maar, want dan krijg je hem ook niet meer dicht. Ook niet met natrekken. Die van mij is nu wel dicht. Dat aantrekken is zeker niet met 12Nm gegaan. Inderdaad niet hard trekken, want het kan stuk, maar het moet wel echt vastzitten anders blijft 'ie lekken. Op de achterkant van het blok zit ook een berucht lekpunt: de halve maan of ronde dop (afhankelijk van het type motor).
ik ga maar een nieuwe pakking leggen denk ik
Thanks
:-)
(22 November 2020, 13:08)Kogelman schreef: Mijn ervaring is dat het merk en de dikte vd pakking ook uit maakt. Monteer je een goedkoop type is de kans groter op lekkage dan een a-merk kleppendekselpakking. Niet te strak aandraaien, dan is de kans op lekkage groter, dat zie je ook als je daarna gaat kijken: pakking geplet en kiert onder het kleppendeksel uit
Al had ik laatst met de 240 van mijn zoon ook dat de Elring pakking lekte, zelfs na iets vloeibare pakking op de hoeken blijf hij niet dicht.
Van Timen hoorde ik dat elring ook niet altijd meer is wat het geweest was. Pakking toen weggegooid en een dikker exemplaar gemonteerd. Nu wel lekvrij.
Tenslotte monteer ik ze altijd bij lauwwarme motoren, dus niet steenkoud (metaal zet immers nog uit als je gaat rijden) en ook niet met een warm blok. Na montage rijd ik een stukje en voel dan of ik ze nog iets kan aandraaien. Job done.
Welk merk pakking is dikker ?
Er zat nl een Elring in
Ik weet niet welk merk pakking er in is gegaan (de kleur was blauw). Je zou Timen Smit hierover een bericht kunnen doen, hij heeft die pakking toen geleverd.
groet,
Kogelman
(22 November 2020, 11:09)Grey240Polar schreef: Ik zou hem eerst eens opnieuw natrekken met 12 Nm. Er is een reden voor die waarde, veel strakker betekent risico op misvorming van het kleppendeksel en een pakking te strak aantrekken kan ook averechts werken.
Thanks voor de reactie
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
Ben net een paar uurtjes met mijn 245 bezig geweest. O.a. remvloeistof vervangen, dat was eigenlijk een half jaar geleden al aan de beurt en was nu dus ook wel heel donker geworden.
In april dit jaar had ik door een specialist de koppakking laten vervangen. Ik zag dat hij het (lichtgroene) kleppendekselpakking geheel rondom met vloeibare pakking had gemonteerd. Het leek er zelfs op dat hij het aan beide zijden van de pakking had gebruikt. Maar één ding is zeker, hij lekt niet.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
|