Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
(12 October 2020, 22:45)Boet schreef: Spanningsverlies wordt veroorzaakt in schakelaar. Hoofdverdachte is nu het lampje wat erin zit. Heb niet hele goede voltmeter maar meet 15 Ohm. Daarmee wordt de stroom veel te laag. Wordt vervolgd!
(12 October 2020, 22:45)Boet schreef: Spanningsverlies wordt veroorzaakt in schakelaar. Hoofdverdachte is nu het lampje wat erin zit. Heb niet hele goede voltmeter maar meet 15 Ohm. Daarmee wordt de stroom veel te laag. Wordt vervolgd!
Na nog eens goed kijken naar schema moet er volgens mij wel een massa naar lampje schakelaar! Die is er niet waardoor lampje in serie staat met verwarming ipv parallel! Bingo !
Kijk, de Wet van Ohm werkt altijd. Het lampje samen met het verwarmingselement heeft een spanningsdeler gemaakt. Het grootste deel van de spanning valt nu over de hoogste weerstand (immers V = I * R, en in een stroomkring is I overal gelijk) waardoor er voor de achterruitverwarming te weinig over blijft.
Rest je alleen nog om het lampje parallel te zetten aan de verwarming. Succes!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 132
Topics: 35
Lid sinds: Feb 2010
Probleem is nu opgelost. De zwarte stekker naar de schakelaar was ook verkeerd waardoor de schakelaar verkeerd was aangesloten, namelijk:
- de blauw-zwarte kabel was aangesloten op lampje (12V van zekeringkast)
- de zwarte massa kabel was helemaal niet aangesloten
- de gele kabel zat als enige kabel in de zwarte stekker
Heb volgende gedaan:
- de zwarte massa kabel gevonden en aangesloten op lampje
- de blauw-zwarte kabel toegevoegd aan de zwarte stekker, waarin nu dus een gele (naar de verwarming) en een blauw-zwarte (12V voeding) kabel zitten
Hiermee heb ik in de stroomkring het lampje parallel op de verwarming gezet. Als ik nu bij de verwarming ga meten dan heb ik inderdaad weer 12V op de verwarming staan!
Dank iedereen voor het meedenken!
Note: Mijn zoontje (14 jaar) was zich aan het beklagen over Natuurkunde huiswerk en wat je er aan hebt, V=IxR. Mijn vreugde dat je hiermee problemen zoals niet werkende achterruitverwarming kan oplossen werd niet echt gedeeld, ik kreeg een rare blik toegeworpen... Maar dat is de leeftijd zal ik maar zeggen.
Berichten: 184
Topics: 20
Lid sinds: Feb 2009
(13 October 2020, 10:57)Boet schreef: Probleem is nu opgelost. De zwarte stekker naar de schakelaar was ook verkeerd waardoor de schakelaar verkeerd was aangesloten, namelijk:
- de blauw-zwarte kabel was aangesloten op lampje (12V van zekeringkast)
- de zwarte massa kabel was helemaal niet aangesloten
- de gele kabel zat als enige kabel in de zwarte stekker
Heb volgende gedaan:
- de zwarte massa kabel gevonden en aangesloten op lampje
- de blauw-zwarte kabel toegevoegd aan de zwarte stekker, waarin nu dus een gele (naar de verwarming) en een blauw-zwarte (12V voeding) kabel zitten
Hiermee heb ik in de stroomkring het lampje parallel op de verwarming gezet. Als ik nu bij de verwarming ga meten dan heb ik inderdaad weer 12V op de verwarming staan!
Dank iedereen voor het meedenken!
Note: Mijn zoontje (14 jaar) was zich aan het beklagen over Natuurkunde huiswerk en wat je er aan hebt, V=IxR. Mijn vreugde dat je hiermee problemen zoals niet werkende achterruitverwarming kan oplossen werd niet echt gedeeld, ik kreeg een rare blik toegeworpen... Maar dat is de leeftijd zal ik maar zeggen.
Kijk, dat is inspirerend! :-) Gefeliciteerd! Toch fijner als de winter eraan komt.
Kun je makkelijk bij die kabeltjes of moet dan het hele dashboard eruit? Ik ben zelf helaas niet technisch, de vraag is eigenlijk of ik dit zelf zou kunnen.
Een aantal jaren geleden is mijn kachelventilator vervangen. Zouden daarbij deze kabeltjes verkeerd gemonteerd kunnen zijn of zitten die daar niet bij in de buurt?
Met vriendelijke groet,
CK070 (Den Haag)
Berichten: 132
Topics: 35
Lid sinds: Feb 2010
(14 October 2020, 00:23)CK070 schreef: (13 October 2020, 10:57)Boet schreef: Probleem is nu opgelost. De zwarte stekker naar de schakelaar was ook verkeerd waardoor de schakelaar verkeerd was aangesloten, namelijk:
- de blauw-zwarte kabel was aangesloten op lampje (12V van zekeringkast)
- de zwarte massa kabel was helemaal niet aangesloten
- de gele kabel zat als enige kabel in de zwarte stekker
Heb volgende gedaan:
- de zwarte massa kabel gevonden en aangesloten op lampje
- de blauw-zwarte kabel toegevoegd aan de zwarte stekker, waarin nu dus een gele (naar de verwarming) en een blauw-zwarte (12V voeding) kabel zitten
Hiermee heb ik in de stroomkring het lampje parallel op de verwarming gezet. Als ik nu bij de verwarming ga meten dan heb ik inderdaad weer 12V op de verwarming staan!
Dank iedereen voor het meedenken!
Note: Mijn zoontje (14 jaar) was zich aan het beklagen over Natuurkunde huiswerk en wat je er aan hebt, V=IxR. Mijn vreugde dat je hiermee problemen zoals niet werkende achterruitverwarming kan oplossen werd niet echt gedeeld, ik kreeg een rare blik toegeworpen... Maar dat is de leeftijd zal ik maar zeggen.
Kijk, dat is inspirerend! :-) Gefeliciteerd! Toch fijner als de winter eraan komt.
Kun je makkelijk bij die kabeltjes of moet dan het hele dashboard eruit? Ik ben zelf helaas niet technisch, de vraag is eigenlijk of ik dit zelf zou kunnen.
Een aantal jaren geleden is mijn kachelventilator vervangen. Zouden daarbij deze kabeltjes verkeerd gemonteerd kunnen zijn of zitten die daar niet bij in de buurt?
Met vriendelijke groet,
CK070 (Den Haag)
Daar kom je makkelijk bij. Met plastic spatel de schakelaar eruit wippen en dan zie je hoe die is aangesloten. Als je de schakelaar eruit haalt moet je twee stekkers zien: een platte zwarte met zwarte kabel (massa) die op het lampje is aangesloten en een grotere L-vormige stekker waar twee kabels uit moeten komen: blauw-zwart en gele kabel.
Als je hiervoor een nieuw topic aanmaakt dan kan daarop gereageerd worden. Troubleshooting leert dat er veel verschillende oorzaken kunnen zijn voor hetzelfde probleem: kapotte verwarming...
Berichten: 184
Topics: 20
Lid sinds: Feb 2009
(14 October 2020, 17:15)Boet schreef: Daar kom je makkelijk bij. Met plastic spatel de schakelaar eruit wippen en dan zie je hoe die is aangesloten. Als je de schakelaar eruit haalt moet je twee stekkers zien: een platte zwarte met zwarte kabel (massa) die op het lampje is aangesloten en een grotere L-vormige stekker waar twee kabels uit moeten komen: blauw-zwart en gele kabel.
Als je hiervoor een nieuw topic aanmaakt dan kan daarop gereageerd worden. Troubleshooting leert dat er veel verschillende oorzaken kunnen zijn voor hetzelfde probleem: kapotte verwarming...
Dank je wel voor je reactie Boet, ik ga binnenkort een poging wagen.
Groet!