Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 zekeringkast - vervanging
#11
Uit: Topic Kleine Beurt

Het makkelijkste is om een complete zekeringhouder aan te schaffen (sloop), die vervolgens op je gemak schoon te schuren, zodat alle contacten weer vrij van aanslag zijn. (Een nacht in de paarse Dasty (anti-kalk) doet ook wonderen voor koper-aanslag).

Het vervangen van de zekeringhouder doe je het best als volgt: schroef eerst de zekeringhouder los zodat je wat ruimte hebt om de draden aan te trekken.
Haal vervolgens alle stekkers 1 voor 1 los met een (gebogen) punttangetje en steek de stekker meteen op de juiste plaats in de nieuwe houder.
Dit doe je vervolgens voor alle (ong. 30 a 40) stekkers.
Zo voorkom je dat je straks niet meer weet welke stekker nou waar zat…..
(Wel even de accu loskoppelen).

Even alle zekeringen vervangen door verse exemplaren en hij kan weer een tijd mee.

[Afbeelding: 49719617243_8c238382ca_z.jpg][url=https://flic.kr/p/2iKy314][/url]

Kosten? eurootje of 5?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#12
Is maar net wat je wilt!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#13
Elegante oplossing, maar heeft één voorbehoud.
Het slechte werken van deze oude zekeringen komt door het kleine contactoppervlak tussen zekering en houder. Op een gegeven moment ontstaat er toch wat corrosie tussen waardoor een zogenoemde overgangsweerstand ontstaat. Daarnaast gaat alle stroom door een klein oppervlak. Als de stroom te hoog wordt op dat kleine oppervlak gaat daar waar het contact niet helemaal goed is een vonk overspringen zodat de contacten inbranden. Op een gegeven moment valt dan de stroom uit. De zekering ronddraaien in zijn houder helpt dan omdat je eigenlijk de contactoppervlakken weer 'opschuurt'. Het is meestal wel een tijdelijke oplossing, maar dat tijdelijke kan gerust een paar jaar duren. Als je je zekeringen eruit haalt en je ziet op de houder kleine putjes op het contactoppervlak dan zou ik de zekeringhouder gaan vervangen. Daarnaast kun je extra accessoires van een extra te plaatsen zekeringkast afpakken. Om bij mijn Amazon het electrische systeem te ontlasten plaats ik alle extra verbruikers (mistlampen, claxon etc) op zo'n kast. Electrisch gezien heb ik met die auto verder geen storingen meer.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Problemen met dashboardcluster Volvo 240 1990 roger2401990 4 797 28 November 2024, 10:55
Laatste bericht: roger2401990
  Volvo 480 hoe bestaat het, maar ja jongens zijn bezig en jong. Imke Akkrum 2 362 11 September 2024, 20:39
Laatste bericht: Imke Akkrum
Lightbulb Volvo S40 2.4 benzine 2004 Armosiik 0 407 17 July 2024, 02:52
Laatste bericht: Armosiik
Question Ruitenwissermotor volvo 240 KKB 2 545 15 July 2024, 21:06
Laatste bericht: KKB
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 1.259 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.076 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.596 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 2.530 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  Pinout Volvo 850 versterker Thijmen 4 2.948 31 January 2022, 15:30
Laatste bericht: Thijmen
  Waeco cruise control op originele Volvo hendel Daan245 10 11.074 8 May 2021, 16:13
Laatste bericht: aeos

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)