Berichten: 31
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2010
Hoi beste volvoliefhebbers,
In mijn 240 uit 1985 (B230A) blijft de binnenverwarming ineens lauwwarm na veel km's.
Een paar weken geleden produceerde hij nog sauna-temperaturen.
Wat kan er aan de hand zijn ??? waar moet ik naar kijken.
Heb sinds een paar weken ook een olielekkage op het blok (achter de uitlaat op de eerste cilinder.
Kan dit ermee te maken hebben?
Geen verbruik koelvlstf ..... geen geborrel op het koelvlstfreservoir.
ik hoor graag van jullie.
grtjs
Aad
rode 240 GL 1985 - B230A - 262K km
groene 940 1998 - B230FK - 385K km
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Is de buitenkabel van de warmwaterklep-bediening losgeschoten? Dan duw je dus niet de klep open, maar de hele binnen+buitenkabel richting de klep.
Dat gebeurt meest aan de kant vd schuifjes. Open de klep s handmatig (zit boven het gaspedaal ongeveer) en kijk of de sauna weer werkt.
Olie piept overal tussen pakkingen door, misschien heeft Volvo dat zo ontworpen om je eraan te herinneren dat er olie in zit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
5 December 2019, 10:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 December 2019, 11:02 door Marc1970.)
Kleine auto-correct: op die plek ongeveer tussen cil 1 en 2 komt de olieboring omhoog vanaf de pomp naar de kop, op druk. Als de koppakking daar lekt, kan dat hard gaan. Hou m in de gaten.
Misschien slijtage vd pakking, misschien is er bovenin, bij de nokkenaslagers, wel een verstopping waardoor de olie er aan de zijkant uit piept. Kijk ff of de olie er nog vrolijk uit spettert als je de vuldop eraf draait.
Beide zaken kunnen moeilijk van één kapotte koppakking komen maar wie weet.
Hier een koppakking met de olieboring in beeld (waarvan je je afvraagt hoe het nog rijdt):
https://volvoforums.com/forum/volvo-240-...ket-88316/
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 31
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2010
(5 December 2019, 10:53)Marc1970 schreef: Kleine auto-correct: op die plek ongeveer tussen cil 1 en 2 komt de olieboring omhoog vanaf de pomp naar de kop, op druk. Als de koppakking daar lekt, kan dat hard gaan. Hou m in de gaten.
Misschien slijtage vd pakking, misschien is er bovenin, bij de nokkenaslagers, wel een verstopping waardoor de olie er aan de zijkant uit piept. Kijk ff of de olie er nog vrolijk uit spettert als je de vuldop eraf draait.
Beide zaken kunnen moeilijk van één kapotte koppakking komen maar wie weet.
Hier een koppakking met de olieboring in beeld (waarvan je je afvraagt hoe het nog rijdt): https://volvoforums.com/forum/volvo-240-...ket-88316/
Thanks Marc voor je duidelijke antwoord.
ik heb nog eens goed gekeken maar heb ook een lek bij het kleppendeksel achteraan (bij het halve maantje)
Ik heb daar de bouten maar eens extra aangedraaid tot 19 nm (spec = 12)
De temp is ook opgelost...blijk ik (waarschijnlijk de hele zomer) met een kapotte thermostaat rondgereden, thermostaat vervangen ---> OK
rode 240 GL 1985 - B230A - 262K km
groene 940 1998 - B230FK - 385K km
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De halve maantjes worden oud en hard, en krimpen. Een nieuwe is de oplossing, of klem er een stukje binnenband onder, korte termijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969