Berichten: 19
Topics: 9
Lid sinds: Nov 2018
Ik heb onlangs een trekhaak gemonteerd op mijn Volvo 245 van 1981. Nu moet ik de kabel voor de contactdoos verlichting nog invoeren. Heeft iemand tips waar dit het beste kan? Is hier vanuit fabriek al rekening mee gehouden?
Heeft iemand verder nog tips hoe ik de kabeltjes het beste kan aansluiten? Op de bekabeling achterlichten?
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
8 June 2019, 09:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 June 2019, 09:44 door Grey240Polar.)
Bij alle auto's met trekhaak die ik tot nu toe had waren de kabeltjes met zgn.
"Scotch locks" op de bestaande bedrading verbonden, idd bij de achterlichten.
Dit zijn clips die je om de bestaande en nieuwe kabel zet en bij het dichtknijpen door de isolatie snijdt en met de geleiders contact maakt. Hoef je niet te gaan knippen en strippen.
Deze zijn met kleuren gecodeerd voor kabeldiktes waarop ze te gebruiken zijn.
Als er geen voorbereiding in de bodem is zou ik op een logische plek een gat boren, voorzien van passende rubberen tule en de kabels doorvoeren.
P.S. Bovenstaande geldt alleen voor onze old school auto's, bij moderne auto's waarbij de achterlichten door een seriële databus worden aangestuurd kun je dit wel vergeten.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 3.252
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
8 June 2019, 11:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 June 2019, 12:01 door Rob.
Edit Reason: Typo's
)
Kijk eens: je vraag is al beantwoord, nog voor je hem stelde:
http://volvolvo.nl/thread-9167-post-1585...#pid158593
Citaat:mensen, help me... ik heb dit weekend een trekhaak gemonteerdonder mijn Volvo 245 Turbo station. Nu de kabelset erop.Maar ik zoek me rot naar de plek waar de kabel naar binne gaat. Waar zit deze? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik een gat ga boren?
Citaat:Heeft iemand verder nog tips hoe ik de kabeltjes het beste kan aansluiten? Op de bekabeling achterlichten?
- Geen scotch-locks
- Remlicht op remschakelaar aansluiten, anders gaat licht-kapot-lampje branden wanneer je de stekker erin steekt
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Ik ben ook geen fan van Scotch locks. Op wat langere termijn en met vochtig weer zijn ze toch storingsgevoelig.
Doe anders steekstekkersplitters op je achterlicht units. Die kan je netjes invetten (drupje accupoolvet) of inspuiten tegen corrosie, makkelijker schoonhouden, storingzoeken, etc.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 19
Topics: 9
Lid sinds: Nov 2018
(8 June 2019, 11:56)Rob schreef: Kijk eens: je vraag is al beantwoord, nog voor je hem stelde:
http://volvolvo.nl/thread-9167-post-1585...#pid158593
Citaat:mensen, help me... ik heb dit weekend een trekhaak gemonteerdonder mijn Volvo 245 Turbo station. Nu de kabelset erop.Maar ik zoek me rot naar de plek waar de kabel naar binne gaat. Waar zit deze? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik een gat ga boren?
Citaat:Heeft iemand verder nog tips hoe ik de kabeltjes het beste kan aansluiten? Op de bekabeling achterlichten?
- Geen scotch-locks
- Remlicht op remschakelaar aansluiten, anders gaat licht-kapot-lampje branden wanneer je de stekker erin steekt
Dankjewel! Had gezocht op het forum, maar niet gevonden...waarschijnlijk verkeerde zoekterm gebruikt of ik kan gewoon slecht zoeken
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Hier nog iemand van de anti-scotch-lock brigade (hoewel Volvo die dingen zelf voorschrijft in de accessoire-inbouwhandleidingen). Die dingen zijn eigenlijk alleen nuttig in geval van een elektrische storing: zoek de scotch-lock, 90% kans dat dat de veroorzaker is. Bij de overige 10% is het de zekering die slecht contact maakt.
Ik heb bij het aansluiten van mij aanhangerstekker de draden voor de verlichting doorgetrokken naar de zekeringkast, links op zekering 15, rechts op zekering 16. Door de grote kans op overgangsweerstand in de aanhangerstekker en in de aanhanger zelf is aftakken vanaf de achterlichten vragen om een brandend licht-kapot lampje.
Mistlicht gaat overigens niet via het kapot-licht relais dus die kun je wel direct aftakken van de achterlichtunit. Is zelfs veruit het makkelijkst als je wilt dat de automistlamp uitgeschakeld wordt bij het trekken van een aanhanger ivm verblinding.