Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2017
Kan iemand mij vertellen of een m46 met P overdrive omgebouwd kan worden met een J.
M.a.w. past een J overdrive op een m46 waar origineel een P op hoort .
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zie
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...vo_240.htm
Lijkt erop van niet:
Volvo M46 with Overdrive: The 240/760/740 Volvo turbos use a strong M46 gearbox being a Volvo in-house designed 4 speed, and bolted to it is a UK designed Laycock de Normanville Overdrive gear assembly for 5th. gear. Early M46 transmission cases where cast iron, later cases being Al.Alloy. The gearbox is reportably good for near 220 hp levels with a torque load of 220-295 ft.lb (300-400 Nm). Around 1986, 740/760 turbo models came fitted with a slighty updated M46 'D' box mated to a tougher 'Type P' Overdrive. The 'Type P' could handle more torque than the 'J', the main change being an increase in the M46's output shaft diameter, hence later 'Type P' OD's cannot be retrofitted to the earlier M46's with the 'Type J' OD.
De P type heeft ook geen speedo kabel aansluiting meer naar het schijnt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt voor je reactie.
Dan ben ik ook benieuwd of de buitenmaten van een P m46 hetzelfde zijn als de vroegere J.
Kan de beugel waar de versnellingspook/schakelstang aan zit van een vroege 240 op een late 740/940 P bak
Geschroefd worden.
En dan nog de baklengte , moet de aandrijfas worden aangepast??
De aandrijving voor de kilometerteller vergeet ik dan maar. .
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
11 November 2017, 21:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 November 2017, 22:00 door Marc1970.)
Nog iets, er zijn oude M46's met 10 splines op de ingaande as en de nieuwe heeft er 22, dat maakt het uitwisselen weer wat lastiger, want je moet er een andere koppelingsplaat bij zoeken.
De bak als geheel is prima over te zetten. 7/9 serie versnellingsbak heeft ws. een Guibo koppeling naar de aandrijfas, maar je kan die van je 240 overzetten. Lengtes e.d. zijn gelijk. Koppeling werkt andersom, daar moet je de schakelvork voor omzetten. En als je kopp. kabel heel oud is, moet je het het nieuwere type zoeken wat in het oog van het koppelingshuis past. Of het huis omzetten.
Er zijn wel wat variaties in schakelstangen, die met het bolle deksel gaat niet lukken maar vanaf zeg 86 zitten ze aan dezelfde bouten vast.
Hier de assen die uit de bak in de OD unit steken, die van de P is inderdaad wat dikker:
http://maximum--overdrive.com/products.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2017
Nogmaals mijn dank , hier kan ik wat mee.
Ik stel deze vragen omdat ik niet zoveel vertrouwen meer heb in de m46 J bakken die worden aangeboden.
De laatste die ik heb gemonteerd schiet na het oplaten van de koppeling uit de 3e versnelling.
Ik ga nog proberen om de 3 blokkeerkogeltjes/veertjes te vervangen maar als dat niet lukt denk ik aan een P bak.
Dit omdat deze recenter zijn en minder gewild , meer aangeboden voor een betere prijs , niet dat dit het belangrijkste is
Maar ik denk een betere kans te maken op een goede bak.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hmm die kogeltjes doen volgens mij niet veel om de tandwielen op hun plek te houden, geven alleen een beetje gevoel aan de pook. Eerder de schakelvork, lagering vd tandwielen en dergelijke ellende onderin de bak.
Je kan natuurlijk ook de derde versnelling overslaan. De 2 gaat tot ongeveer 70, de vier begint bij 60 al netjes te draaien.
De type P/J moet een combinatie van de beste delen van de P en J zijn, en heeft zo te zien nog wel de plek voor een tellerkabel, maar het gat is niet geboord.
Misschien kan je van zo een het staartstuk en telleraandrijving overzetten.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=306735
En nog eentje:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/...-30899021/
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969