Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Gisteren heb ik mijn oude oliedrukmeter (0-3 bar) geüpgraded naar een 0-5 bar meter. Deze geeft echter andere waarden aan dan de eerste meter, die gaf bij rijden meer dan 3 bar aan, en bij stationair met warme motor zo rond de 2,5. De nieuwe meter staat bij rijden op meer dan 5 bar en bij stationair rond de 4. Moet ik dan toch een andere sensor halen? Ik had zelf het idee dat de sensor gewoon bepaalde waardes doorgeeft, en het aan het metertje ligt tot hoever die het kan laten zien.
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Het bereik van de sensor moet overeen stemmen met dat van de meter. Waarschijnlijk is de weerstand bij maximaal bereik gelijk voor beide sensoren. Er zijn dus verschillende sensoren voor de 0-3 en 0-5 bar meters: zie ook
hier voor onderdeelnummers. Ik denk dat de meters intern precies hetzelfde zijn en alleen de wijzerplaat verschilt, de naald zal dus ook op dezelfde plek staan als je alleen de meter wisselt.
Ter vergelijking: mijn B23A heeft volgens mijn 0-5 bar meter met bijbehorende sensor koud 3,5-4 bar oliedruk, warm stationair 2,5 en warm rijdend 3,5-4 bar.
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Waar had jij die oliedruksensor vandaan?
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Die heb ik samen met het metertje uit een 240 Turbo sloper gesleuteld.
Berichten: 349
Topics: 76
Lid sinds: Jul 2010
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
zal zometeen nog even in mn rommelbakje kijken voor je patrick. maar voor een 3 bar meter heb je een 3 bar sensor nodig. zelfde probleem heb je ook met de R sport clusters daar zit namelijk een 10 bar oliedruk sensor in. (en ja bij een b20 met 20w50 op een koude motor heb je rond de 6 a 7 bar aan oliedruk koud
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]