Berichten: 1
Topics: 1
Lid sinds: Aug 2016
Bij mijn zoektocht naar een nieuwe auto kwam ik min of meer toevallig een 240 tegen. Ik was niet op zoek naar een klassieker, en niet naar een Volvo, maar wat een gave auto!
Ik zou het heel gaaf vinden om een mooie, goed onderhouden 240 aan te schaffen, eentje zoals
deze, die bijna te mooi klinkt om waar te zijn. Deze auto zou onze enige auto worden. Hij moet dus het hele jaar mee gaan.
Mijn vraag aan dit forum is: waar begin ik aan? Hoeveel tijd ga ik kwijt zijn aan roestplekjes wegwerken, nieuwe onderdelen zoeken, nieuwe onderdelen plaatsen? Het lijkt me gaaf om aan deze auto te sleutelen, maar ik heb niet extreem veel tijd over.
Ik heb de adviezen over de 940 ook gelezen, en dat zou een mogelijkheid zijn. Maar ik ben erg gecharmeerd van de 240, dus ik wil graag kijken of dat voor ons haalbaar is.
Berichten: 1.298
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2008
12 August 2016, 22:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 August 2016, 22:14 door Stinky.)
Wat een raar verhaal: omgebouwd naar lhd? Hebben ze de parafaan ook meegenomen ivm ruitenwissers? Geen klein klusje
en hem dan verkopen? Merkwaardig. Maar: het kan! Wel heel veel mooie accessoires. Interieur is kwestie van smaak, ik vind
het wel mooi. Als alles klopt hoef je helemaal geen tijd en nog meer geld in de auto te steken: hij is af. Kan het hele jaar
gereden worden, in Nederland ook op zomerbanden. Voor heel veel minder geld kun je ook een kale 240 kopen. Dan kun je
daar je hobby van maken. Heb ik ook gedaan. Uiteindelijk ben je dan net zoveel geld kwijt als je alle accessoires wilt, maar
ondertussen leer je wel een hoop en leer je je mede Volvisten kennen. Kom eind september naar de VKB in Rosmalen!
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Onze 240 rijdt jaarrond, hij kostte destijds 500 euro. Ik heb er wel een schoner interieur ingezet. En allerlei onderdelen zoals de bak (maakte herrie, werkte nog best), de motor (vond ik toen leuker dan de distributie vervangen), en de andere dingen die stuk gaan zoals spiegels, remblokken, lichten, allemaal vrij eenvoudig om te doen.
Moeilijkst tot nu toe was een rubber bus aan de achteras. De hele auto is erg robuust en doordacht. Alleen de elektra is wat wispelturig.
De koets is al jaren een slordig geheel met deuken, krassen en een roestig schuifdak. Geeft allemaal niks. Ah, de drempel onder de achterklep, die moest echt vervangen worden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Kijk het blijven oude auto's en ook die 245 is geen garantie dat je een jaar zonder problemen rijd. de jongste 945 is maar 4 tot 5 jaar jonger dan de laatste 245 dus ook de 945 is al een oud beestje aan het worden en krijgt zo zijn kwaaltjes.
Maar dit geld voor alle youngtimers dit neemt niet weg dat je er dan niet in moet rijden, je rijd in een youngtimer omdat je anders wilt zijn dan al die anderen. Wat je wel in je achterhoofd moet houden is dat je zo af en toe moet sleutelen of aan laat sleutelen. Dat het doorgaans wel is meer geld en tijd kost om iets te kunnen repareren. Soms is het wel is balen maar het feit dat je toch in een oude auto rijd en die je van A naar B brengt is gewoon kicken. Op 1 of andere manier krijg je een band met zo een wagen.
Ik heb dat met mijn huis bijvoorbeeld. Komt uit 1912 maar gaat straks door voor zijn A label wat betreft energie. Heeft wel wat pegels en bloed zweet en tranen gekost maar ik heb 95% alles zelf gedaan en in het begin verklaren vrienden en familie je voor gek maar als het klaar is dan vinden ze wel dat het veel meer sfeer heeft dan zo een blokkendoos die ook voldoet aan de eisen van het energielabel. Kijk dat is nou leuk en dat heb je ook met oldtimers en youngtimers, mensen kijken toch tegen je op zo van kijk die durft.
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Met een goede 240 kun je je geen buil vallen. Zijn destijds veel verkocht in Italie, dus kunnen prima in zomers weer rijden. Zijn ontworpen in Zweden, waar ze toch echte winters hebben.
Mijn ervaring: Oudere auto's behoeven wellicht wat vaker onderhoud, maar het is wel makkelijker en daardoor zelf te doen of goedkoper te laten doen.
Een 240 is een prima keus dus...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 959
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Stinky schreef:Wat een raar verhaal: omgebouwd naar lhd? Hebben ze de parafaan ook meegenomen ivm ruitenwissers? Geen klein klusje
en hem dan verkopen? Merkwaardig.
Ik weet niet of dat per se nodig is. Toen ik destijds mijn blauwe 245 automaat uit '78 ombouwde van RHD naar LHD hoefde ik dat niet te doen. Ik denk dat volvo uit kostenoverweging maar een type paravan heeft gebruikt. Voor de rest stelt de ombouw weinig voor dankzijn de vernuftige losse panelen in het schutbord.
Wat betreft onderhoudskosten van een oude auto, ik denk dat mensen zich daat een beetje blind op staren. Nieuwe auto's hebben ook onderhoudskosten en absoluut niet goedkoper. Als je een leasebak hebt dan merk je misschien niet dat er kosten aan zitten, maar voor niets gaat de zon op. Auto's kosten gewoon (veel) geld. Mobiliteit is een luxeproduct.
Het grootste verschil tussen een 245 en een 940 is wat mij betreft dat een 940 een grote, zware, solide station is, en een 245 een lichtvoetige, solide station is. Uiteraard wel wat spartaanser.