Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Combined unit uit een '93er B200F in de '83er B21ET sist en wil niet aan de bak
#1
Zoals de titel stelt:

Had ik een compleet airco-systeem uit een '93er gehaald. De combined unit uit elkaar gehaald. Het verzamelde blad van de laatste 20 jaar eruit geblazen (de klep ging ervoor niet meer open of dicht), schoongemaakt en voorzien van nieuwe kachelmotor en een nieuwe kachelkraan. Ingebouwd (al eventjes geleden) en auto draaien = kachelmotor blazen. Eind goed, al goed zou je denken.

Echter.... Was ik zo (niet) wijs om de aansluiting mee te nemen van dat knsitstof balletjesding aan de onderzijde van het kachelhuis náár het inlaatspruitstuk. Afijn, met wat zelf fabrieken en een rondslingerende PU-slang krijg je dat er ook wel op.

Wat wil het alleen: nu is auto starten ook kachelhuisje blazen maar daarnaast begint ie (kachelhuis dus) te sissen als een boze slang oid. En helaas stuurt ie ook de pneumatische klepjes niet.

Nu zat ik zo te denken... Zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat het B200F spruitstuk een vaccuum maakt als de motor draait en bij de B21ET druk geleverd wordt? (Ergens lijkt me niet, want mn rembekrachtiger zit er ook op en die werkt prima). Ik snap dat gesis niet zo... Als ik het PU slangetje war dichtknijp is het gesis weg, maar doen de klepjes het alsnog niet....

Iemand een idee? HansDAF? Jij hebt dezelfde truuc gedaan toch? Had je dit probleem ook?
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#2
Rembekrachtiging heeft dacht ik een klep er tussen zitten. Sluit af bij overdruk. doen de kleppen het wel als je stationair draait en de turbo nog druk levert?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#3
Ik heb t ook in mijn b21et zelf ingebouwd en werkte prima! Gesis zal gewoon ergens een lek zijn denk ik?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#4
Lekke vacuüm slang. Vorige week had ik hetzelfde. Leek wel de afblaas van een turbo. Slang uit het schutbord was gescheurd, de bron van het vacuüm.


Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#5
Turbo zal nooit druk op je vacuum zetten bij stationair. De gasklep is immers dicht. Vacuumlekje zal het probleem zijn inderdaad.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  245 ventilatiesysteem werkt niet. Gus 3 4.631 1 March 2019, 18:18
Laatste bericht: Gus
  airco V50 werkt niet bij mooi weer awwi 1 4.478 30 March 2017, 21:14
Laatste bericht: Dopski
  knipperend lampje van de airco / blower werkt niet hugo 0 4.156 14 February 2016, 22:24
Laatste bericht: hugo
  Volvo 240 beslagen voorruit En blower doet het niet.. VolvoFrank87 6 11.443 11 January 2016, 21:45
Laatste bericht: Gideon
  kachel 740 word niet warm mrborrie 0 3.364 15 September 2013, 11:59
Laatste bericht: mrborrie
  kachel s40 wordt niet warm gert74 0 4.495 9 March 2013, 17:58
Laatste bericht: gert74
  Kachel wordt niet warm salt1971 21 28.823 28 January 2013, 13:50
Laatste bericht: Roboer
  Combined unit met airco KAB 4 4.290 3 June 2012, 11:17
Laatste bericht: KAB
  R12 niet retrofitten maar vullen met alternatief zonder dure ombouw naar R134a Stevves 7 18.276 21 May 2012, 20:52
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)