In de onderste koelslang heb ik een "sok"gemonteerd met twee enkele temperatuurschakelaars; eentje van 90-95 en een van 95-100..
De kunststof buitenrand van de V70 ventilator gemodificeerd zodat ie in de originele behuizing past waar oorspronkelijk de ventilator huist. Rondom vrijwel naadloos passend en vastgezet met T-rips (spelling?). De relaishuis ook gemonteerd met T-rips, door de clips die normaal in metalen beugeltjes gaat, 5 cm onder de bovenste koelslang.
De bedrading van de temp schakelaars onderlangs het ventilatorhuis, mooi uit het zicht, naar het relaishuis. Aan de bobine, jawel met T-rips een extra zekeringenkast gehangen. De + netjes tegen het schutbord in de originele clips naar en van de nieuwe zekeringenkast, plus aangesloten op originele +aansluitplaat bij relais en weggewerkt tussen accu en linker voorlamp doorlopend naar relaishuis. Min via dezelfde weg bij bestaande massa aansluiting gevoegd.
Resultaat; een E-fan, maar je ziet er weinig van. De afstand tussen de achterkant van de E-fan en de waterpomp-V-snaarschijf is zo'n 3 cm.
Het werkt uitstekend.
Opvallend vind ik dat 90 graden blijkbaar op 3/4 van het groene gebied is van de tempmeter. Met de originele ventilator ben ik nooit hoger geweest dan 1/4...
Opvallend is dat de koeling met weer als vandaag helemaal niet nodig is en ruimschoots onder het midden blijft, behalve dan bij het stoplicht, dan gaat de langzame stand van de E-fan aan.
Misschien een puntje van aandacht is een relais plaatsen zodat de plus geschakeld wordt via het contact. is even wennen om met sleutels in de hand naast de auto te staan en nog ff het moderne vvvvvvoeoeoeoeoemmmmmm geluid te horen..
Poging om foto's te plaatsen:
Volvo 245 e-fan (file://JEROEN-PC/Volvo%20245%20e-fan)
De kunststof buitenrand van de V70 ventilator gemodificeerd zodat ie in de originele behuizing past waar oorspronkelijk de ventilator huist. Rondom vrijwel naadloos passend en vastgezet met T-rips (spelling?). De relaishuis ook gemonteerd met T-rips, door de clips die normaal in metalen beugeltjes gaat, 5 cm onder de bovenste koelslang.
De bedrading van de temp schakelaars onderlangs het ventilatorhuis, mooi uit het zicht, naar het relaishuis. Aan de bobine, jawel met T-rips een extra zekeringenkast gehangen. De + netjes tegen het schutbord in de originele clips naar en van de nieuwe zekeringenkast, plus aangesloten op originele +aansluitplaat bij relais en weggewerkt tussen accu en linker voorlamp doorlopend naar relaishuis. Min via dezelfde weg bij bestaande massa aansluiting gevoegd.
Resultaat; een E-fan, maar je ziet er weinig van. De afstand tussen de achterkant van de E-fan en de waterpomp-V-snaarschijf is zo'n 3 cm.
Het werkt uitstekend.
Opvallend vind ik dat 90 graden blijkbaar op 3/4 van het groene gebied is van de tempmeter. Met de originele ventilator ben ik nooit hoger geweest dan 1/4...
Opvallend is dat de koeling met weer als vandaag helemaal niet nodig is en ruimschoots onder het midden blijft, behalve dan bij het stoplicht, dan gaat de langzame stand van de E-fan aan.
Misschien een puntje van aandacht is een relais plaatsen zodat de plus geschakeld wordt via het contact. is even wennen om met sleutels in de hand naast de auto te staan en nog ff het moderne vvvvvvoeoeoeoeoemmmmmm geluid te horen..
Poging om foto's te plaatsen:
Volvo 245 e-fan (file://JEROEN-PC/Volvo%20245%20e-fan)