Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
440 automaat in de soep
#1
Beste mede-Volvo liefhebbers,

Dit is mijn eerste post hier. Ik ben op zoek naar wat feedback van mensen die wat verstand van zaken hebben. Hopelijk willen jullie een newbie wat op weg helpen. Noot: ik ben absoluut geen techneut, ik kom niet verder dan zelf remblokken vervangen (en dat vind ik al een hele prestatie!). Ik ben dus afhankelijk van mensen die dat soort zaken wÃl snappen.

Dat nu naar mijn probleem: afgelopen week is mijn prachtige Volvo 440 GLE AUTOMATIC E2 in de soep gelopen. Mijn concrete vraag aan jullie is: wat moet ik nu doen?

Maar eerst wat context.

Mei 2012 kocht ik deze Volvo voor een vriendenprijsje van een bevriende Volvo dealer (in ruil voor de lage aanschaf heb ik zijn website een flinke update gegeven). Het was een buitenkansje: de auto had een onderhoudshistorie Ãn slechts 42.000 op de teller! Alles zag er nog fantastisch uit (leren bekleding, en alles deed het ook: stoelverwarming, airco, etc) en de dag na aankoop ben ik volledig in geloof hup naar Zuid-Frankrijk gereden. Zonder problemen en wát rijdt dat beter dan een Nissan Almera 1998 (die had ik daarvoor).

Eind vorig jaar (2013) de auto een beurt laten geven (eerder dat jaar was hij glansrijk door de keuring gegaan). Natuurlijk geregeld via mijn dealer, die de beurt liet uitvoeren door zijn "vaste" monteur. Na afloop van de beurt kwamen ze gezamenlijk aanrijden met de auto. Ik merkte direct een "zeur" op. De twee mannen hierop opmerkzaam gemaakt hebbende was de reactie: "Dat zal een wiellager zijn, dat is geen probleem. Alleen als het geluid harder wordt, moeten we gaan kijken."

Nogmaals: deze dealer ken ik persoonlijk. Het is echt een goede kerel en hij heeft 0,0 kwaad in de zin. Maar je begrijpt dat het verhaal toe gaat naar een wat mindere serie van ontwikkelingen.

Afgelopen week reed ik vanaf onze woonplaats bij Utrecht richting Twente. Gedurende het rijden veranderde de "zeur" (ÃÃn van mijn vrienden grapte dat het net was, alsof je in een elektrische auto aan het rijden was) in een schavend geluid. Alsof er metaal tegen metaal aan schuurde.

Ik keek het nog ÃÃn ritje vanaf het vakantiepark in Twente aan, tot ik besloot maar eens even een Volvo garage op te gaan zoeken (mijn dealer was op vakantie - zul je altijd zien). Aldaar aangekomen had de dienstdoende monteur, na een interessant uitziende inspectie met een stethoscoop, al snel een conclusie voor me: dit was de lager van de versnellingsbak. En, zo stelde hij met stelligheid, het was waarschijnlijk ook einde oefening voor de bak: de lager was zo kapot, dat er nu ook viezigheid in de bak gekomen zou zijn.

Maar wat voor mij de klapper was: hij was verbaast over het feit dat mijn dealer de auto had laten rijden met de zeur. Wat hem betreft was het gewoon "onkunde" dat er niet was vastgesteld dat dit niet pluis was.

Ik kon er nog wel mee naar huis rijden, zo was het devies, want de bak was toch al naar zijn grootje. Maar: 2 kilometer verderop bleek het tegendeel waar. Ik trok op een straat in en merkte dat ik toch wel heel veel toeren aan het maken was opeens: de bak schakelde niet meer omhoog vanaf de eerste versnelling. De monteur nog even gebeld: "U heeft bijzonder veel pech."

Gelukkig ben ik al jaren trouw ANWB lid en konden we dat gedeelte van de zaak enigszins vlot oplossen: de auto is opgehaald en naar de stalling van m'n dealer gebracht.

Nu zit ik dus met een feitelijk gloednieuwe 440 (intussen 63.000 op de teller - je had de blik van pijn op het gezicht van de ANWB monteur moeten zien: "Wat is dit eeuwig zonde van zo'n mooie auto!") die niks meer waard is. Tweehonderdvijftig euro heb ik als bod gehad. Voor de schroot, dus.

M'n dealer is nu aan het kijken naar de mogelijkheid om de automaat eruit te halen en te vervangen voor een schakelbak. Maarja, dan ben je toch ook zo 750 tot 2500 euro verder (zo laat ik me vertellen).

Nou was ik toch al van plan om de auto weer te gaan verkopen: ik heb twee kids en er zijn plannen voor nummer 3. Dan wil je toch een beetje volume in je auto (kunnen we van de 440 achterbak niet zeggen). Nu had ik eigenlijk wat coulance van mijn dealer verwacht. Het is immers op zijn advies dat ik met de "zeur" verder heb gereden. En nu dus zit met een berg schroot. Ik zat eigenlijk te wachten op: "Jeetje, wat ****** kerel. Laat maar aa mij over, ik zoek een nieuwe auto voor je en die krijg je dan voor een zacht prijsje."

Maar niets van dat alles. Hij lijkt zich een beetje te distantiëren van het feit dat hij dat advies gaf en schuift het toch vooral op "pech" en "je eigen verantwoordelijkheid".

Wat vinden jullie daar nou van? Moet ik dat zo accepteren? En is mijn Volvo nog te redden? Kennen jullie iemand die zo'n automaat-vervangen-door-schakel reparatie kan doen? Of heeft iemand van jullie interesse om de auto misschien over te nemen en zelf op te knappen?

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie. Ik wacht met spanning af!
Antwoord
#2
Goed en duidelijk verhaal!

Elke auto is te redden. Maar als dat meer gaat kosten dan de aanschaf van een andere....
Er staan veel 440's te koop voor een prikkie. Als je geen garage kunt vinden die spotgoedkoop
je bak wil wisselen/reviseren, zou ik opzoek gaan naar een andere auto Sad Sterkte!
Antwoord
#3
42.000 km. op de teller en dan al een kapotte bak...?

Begrijp ik nou uit je verhaal dat die "zeur" in de bak ontstond nadat je de auto terugkreeg van een grote beurt en dat er tevoren niets aan de hand was?
Antwoord
#4
Nou ja, 63.000 op de teller dus. Bij het moment dat het probleem zijn serieuze vorm aannam. Bij de beurt zal het zo'n 55.000 geweest zijn, iets in die beurt.

En inderdaad, Jos: ik kreeg de auto terug met de zeur, die er daarvoor niet was. "Dat is toevallig, daar is geen verband met de beurt" was het antwoord. Ik heb ze maar op hun blauwe ogen geloofd, maar achteraf baal je dan, dat je niet op je strepen bent gaan staan.
Antwoord
#5
Wat kan er met 63d km nog meer mis zijn? Ik vermoed eerder een trits uitgedroogde rubbers, dan bakken met roest.
Dat is altijd de afweging: is het nog de moeite waard of niet. Dat is zo lastig in te schatten.

Discussies over wanneer de zeur is ontstaan (voor of na de beurt) en over zijn verkeerde advies: die discussie ga je 1 op 1 nooit winnen. Of je moet er voor naar de (rijdende) rechter willen... maar dan moet je denk ik een behoorlijke bewijslast hebben.

Een offerte van 750 tot 2.500 is geen offerte, das een vage richtprijs waarbij je nog niet weet waar je aan toe bent. Ik zou een vaste prijs-offerte opvragen voor een revisiebak, bij diverse garages (dus de meer ouderwetse Volvo-specialisten, dus geen dealers).

Het is wel een voorwielaandrijver, dus m.i. wel wat lastiger dan de bak vervangen bij een achterwielaandrijver. Met weinig ervaring is alles te doen m.b.v. werkplaatshandboek, maar dat wordt niet eenvoudig en trek er een behoorlijk aantal dagen voor uit.

En ja, als het om geld gaat leer je je echte vrienden kennen... Ik koop nooit meer een auto van een bekende, tenzij je:
a) bij een conflict bereid bent je vriendschap op het spel te zetten;
b) de onverwacht noodzakelijke reparaties zelf kunt uitvoeren.

Succes!
gr Boaz
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#6
Je kunt het ook anders bekijken: Als je hem voor een prikkie kocht, heb je nauwelijks afschrijving en toch in 2 jaar een fijne 20.000 km gereden.
Voor een 440 voor een prikkie zou ik persoonlijk niet al teveel coulance en service verwachten nu twee jaar later.
Het is zuur dat ze een verkeerde inschatting gemaakt hebben, maar het blijft mensenwerk en garages is toch vaak meer inspanningsverplichting (zo goed mogelijk hun best doen om op jouw kosten een probleem te verhelpen) dan resultaatverplichting (zonder de precieze oorzaak van een geluid te kennen een fix voor een vast bedrag beloven).
De vraag is, had het nog wel uitgekund om het lager te vervangen toen de bak nog goed was? Of was de auto toen ook al economisch total löss.
Ik ken de 440 niet, maar als daarvoor de bak eruit moet is vervangen van de bak waarschijnlijk vrijwel net zo duur. Een gebruikte bak moet niet voor al te veel te vinden zijn namelijk omdat je een complete 440 al voor weinig kunt kopen.
Als je toch al een andere auto wilde zou ik hier niet teveel energie meer in steken. Veel wijsheid gewenst.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#7
Wat jammer zeg, maar helaas niet de eerste keer dat dit gebeurt. De automaatbakken blijken niet veel langer dan 120.000 km mee te gaan. Kwam laatst op de sloop ook een mooie 440 automaat met 112.000 km op de teller tegen. Maar dan vind ik het alsnog vreemd dat de bak het na 63.000 km opgeeft. Ik heb zelf rond de 40.000 km in een volvo 460 handbak gereden, staat nu rond de 120.000 km op en nog geen problemen ondervonden. Misschien wel de moeite waard om een handbak erin te leggen?

Succes in ieder geval!
Antwoord
#8
Dank voor jullie verdere reacties.

Vandaag met de dealer/kennis overlegd. Even m'n hart gelucht over de situatie, eerlijk geweest. Wat hem betreft is er toendertijd wel degelijk opgemerkt dat het de lager van de bak kon zijn, maar had hij in overleg met de monteur besloten het nog even aan te kijken. Want, zo zei hij, het geluid was nog niet goed te duiden. Zou het iets luider worden, dan was er beter iets over te zeggen.

Daar aan toevoegende zei hij dat hij inderdaad toen de boel had laten nakijken en inderdaad de lager had kunnen vervangen. Maar dat was, alles bij elkaar, toen ook al een kostbare operatie geweest: het nakijken Ãn de daadwerkelijke reparatie van de baklager (de monteur die ik sprak op vakantie vertelde me ook al dat het geen goedkope reparatie was, dus dat lijkt met elkaar te kloppen dan). Oftewel: dan hadden we waarschijnlijk ook gezegd: rij nog maar even door, we kijken wel of het erger wordt.

Al met al dus dikke pech, maar hij is wel bezig zijn in zijn netwerk te kijken of hij de auto toch nog voor een goede prijs kan verkopen. We gaan het zien.
Antwoord
#9
Ik zou de 'onkunde' opmerking van de 2e garage niet te serieus nemen in dit geval. Dat was nl weer een maand of 5 verder en het zeurgeluid was toen veel duidelijker. En dan is t dus ook gemakkelijker om een diagnose te stellen.

Prijs nu van e250 zal vast niet meer worden.... Vlgs mij moet een handige Harry (misschien de monteur in z'n avonduren oid) er voor 750 toch echt wel een andere bak achter moeten kunnen hangen. Kan me niet voorstellen dat je meer dan e200 voor een goede niet gereviseerde bak betaalt. En dan nog e200 misschien voor onderdelen en olie. En de rest voor arbeid in de avond uurtjes.

Daarna is ie misschien e500 waard, dus je besteedt in feite maar e500 ipv e750 :-)

K zou t dus doen als me m van plan bent toch door te rijden, anders zsm dumpen voor e250.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  solenoid aw71 automaat aansturen Paul P1800 ES 6 203 7 August 2025, 19:14
Laatste bericht: Madman
  Sneller opschakelen automaat Bertone55 6 4.567 22 November 2020, 22:22
Laatste bericht: Bertone55
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 3.587 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke automaat? Archermusic 10 8.380 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  Problemen automaat AW70 bartboos 7 6.949 14 December 2018, 13:21
Laatste bericht: skidje
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.908 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  Welke automaat Amazon 221 6 6.431 3 January 2018, 10:01
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat 960 op 264 petervanriemsdijk 8 9.738 24 November 2017, 13:26
Laatste bericht: Jerry
  Automaat pook zit los superD 2 3.759 27 June 2017, 08:22
Laatste bericht: superD
  welk type automaat is dit? Kogelman 6 7.226 1 August 2016, 21:16
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: